Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

UCHWAŁA Nr VIII/47/03 w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego


RADA MIEJSKA W RECZU

UCHWAŁA Nr VIII/47/03

Rady Miejskiej w Reczu

z dnia 29 maja 2003 r.

w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego.

Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt. 3 i ust. 2 w związku z art. 188 pkt. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. ( Dz.U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. Nr 28, poz. 319) uchwala się, co następuje:

§ 1

Postanawia się wystąpić z wnioskiem do trybunału Konstytucyjnego w sprawie o stwierdzenie niezgodności art. 24 f ust. 1 a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806 ) oraz art. 9 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 214, poz. 1806) z art. 20, art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Recza.

§ 3

Uchwała w chodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE:

Zakwestionowane przepisy wprowadzają daleko idące zaostrzenie zakazów w zestawieniu z poprzednio obowiązującą regulacją. Zakaz z art. 24 f ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym oraz z art. 9 ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw obejmuje już teraz zakaz zaprzestania jej przez radnego, który rozpoczął ja przed wykonywaniem mandatu radnego. Niewypełnienie obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

W ocenie wnioskodawcy zaostrzenie ograniczeń w stosunku do radnych, którzy weszli w posiadanie mienia komunalnego przed objęciem mandatu jest ograniczeniem wolności działalności gospodarczej, łamie zasadę solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych. Ponadto zaskarżone przepisy zostały wprowadzone w czasie trwania kadencji radnych wybranych w wyborach z 27 października 2002 r.

Zakaz prowadzenia powinien zacząć obowiązywać dopiero radnych następnej kadencji.

Wejście w życie zakazu w toku kadencji stanowi ingerencję w skład osobowy organów gminy. Zakaz ten ma na celu ograniczenie możliwości wykorzystywania stanowiska radnego dla uzyskania mienia komunalnego dla celów gospodarczych na uprzywilejowanych zasadach. Takich uprzywilejowanych zasad uzyskania mienia komunalnego nie ma w przypadku uzyskania tego mienia przed wyborem radnego.

Stąd wniosek, że ograniczeniom przewidzianym w art. 24 f 1 a ustawy o samorządzie gminnym i art. 9 ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw może podlegać jedynie prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, której prowadzenie radny rozpoczął dopiero po wyborze.

Trybunał Konstytucyjny ustalając w 1993 roku powszechnie obowiązującą wykładnię ustaw wypowiedział się w taki właśnie sposób ( W.17/93, teza 2).

Przewodniczący

Rady Miejskiej

Grzegorz Adamiak

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 25-09-2003 19:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-09-2003
Ostatnia aktualizacja: - 25-09-2003 19:01