Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr V/30/07


Uchwała Nr V/30/07

Rady Miejskiej w Reczu

z dnia 28 marca 2007r.

w sprawie: ustalenia organizacji oraz zasad ponoszenia odpłatności za

korzystanie ze świadczeń w Środowiskowym Domu Samopomocy

w Reczu

Na podstawie art.97 ust.5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593, Nr 99 poz.1001, z 2005r. Nr 64 poz.565, Nr 94 poz.788, Nr 164 poz.1366, Nr 179 poz.1487, Nr 180 poz.1493, Nr 273 poz.2703, z 2006 r. Nr 94 poz.788, Nr 135 poz.950, Nr 144 poz.1043, Nr 179 poz.1487, Nr 186 poz.1380, Nr 249 poz.1831, Nr 251 poz.1844) Rada Miejska w Reczu uchwala co następuje:

§1. Ustala się:

1) Organizację i zasady działania Środowiskowego Domu Samopomocy w Reczu- stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

2) Zasady i tabelę odpłatności za korzystanie ze świadczeń w Środowiskowym Domu Samopomocy w Reczu - stanowiące załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§2. Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu.

§3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego z mocą obowiązującą od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uchwała weszła w życie.

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr V/30/07

Rady Miejskiej w Reczu

z dnia 28 marca 2007r.

Organizacja i zasady działania Środowiskowego Domu Samopomocy w Reczu

§ 1. 1. Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób niepełnosprawnych intelektualnie, fizycznie i z zaburzeniami psychicznymi zwany dalej „ŚDS” działa na podstawie:

- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.Nr 111 poz.535)

- ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 13 poz.60 z 1993r.)

- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U.Nr 123 poz.776)

- uchwały Rady Miejskiej w Reczu Nr XXIX/182/97 z dnia 30 października 1997 r.

§ 2. 1. ŚDS jest jednostką budżetową gminy Recz, funkcjonującą przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Reczu i finansowaną przez budżet gminy w ramach dotacji celowych z zadań zleconych Wojewody Zachodniopomorskiego.

2. Nadzór nad gospodarką finansową ŚDS sprawuje Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu.

3. Księgowość ŚDS w Reczu prowadzona jest przez Księgową Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu.

4. ŚDS obejmuje opieką osoby będące mieszkańcami gminy Recz.

5. ŚDS może objąć opieką osoby z gmin ościennych w przypadku, kiedy są wolne miejsca i zostanie zawarte porozumienie między kierownikami Ośrodków Pomocy Społecznej. Osoby z innych gmin dowożone są na koszt własny lub gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania.

6. ŚDS czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 730 do 1530.

§ 3. 1. ŚDS przeznaczony jest dla osób w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.Nr 111 poz.535) spełniających łącznie następujące przesłanki:

  1. występują u nich zaburzenia psychiczne, choroby psychiczne, upośledzenie

umysłowe w różnym stopniu, wykazują inne zakłócenia czynności

psychicznych;

  1. mających trudności w samodzielnej egzystencji i funkcjonowaniu społecznym;

  2. ukończyły 18 rok życia;

    1. Do ŚDS nie są przyjmowane osoby agresywne, zagrażające sobie lub otoczeniu.

§ 4. 1. ŚDS dysponuje 20 miejscami i zapewnia:

  1. rehabilitację społeczną;

  2. terapię zajęciową;

  3. zajęcia rekreacyjno-sportowo-kulturalne.

§ 5. 1. Z podaniem o przyjęcie do ŚDS występuje osoba zainteresowana lub jej opiekun.

2. Komplet dokumentów niezbędnych do podjęcia decyzji w sprawie przyjęcia do ŚDS stanowią:

1) podanie o przyjęcie do ŚDS w Reczu;

2) zaświadczenie od lekarza psychiatry, psychologa stwierdzające potrzebę uczestnictwa w zajęciach ze względu na stan zdrowia;

3) orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;

4) wywiad środowiskowy;

5) inne niezbędne dokumenty.

§ 6. 1. Decyzję o przyjęciu do ŚDS wydaje Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu na podstawie dokumentów, o których mowa w § 5 ust.2.

2. Z uwagi na występujące u większości klientów trudności z adaptacją społeczną lub specyfikę ich schorzenia, dopuszcza się możliwość pobytu w ŚDS bez decyzji przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące. W tym okresie podopieczny może uczestniczyć w zajęciach, na prawach skierowanego decyzją, po uprzednim zaewidencjonowaniu go w rejestrze osób ubiegających się o przyjęcie do ŚDS.

3. Decyzję na pobyt w ŚDS uchyla się, jeżeli:

1) ustały okoliczności uzasadniające korzystanie ze świadczeń ŚDS;

2) osoba zainteresowana rezygnuje z pobytu w ŚDS;

3) stan zdrowia osoby wymaga innego rodzaju opieki zdrowotnej lub społecznej;

4) osoba swoim zachowaniem zakłóca spokój i uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie ŚDS, a w szczególności narusza obowiązki i postanowienie, o których mowa w § 9 i § 10 Regulaminu.

§ 7. 1. ŚDS prowadzi dokumentację pracy z podopiecznymi, które stanowią:

1) plan pracy z podopiecznym na czas trwania decyzji na pobyt w ŚDS ustalony indywidualnie z każdym uczestnikiem ŚDS po otrzymaniu przez niego decyzji. W przypadku osób, które po raz pierwszy korzystają z pobytu w ŚDS plan pracy jest sporządzany po upływie 3 miesięcy pobytu w ŚDS. Plan pracy szczegółowo określa rodzaj zadań do pracy z uczestnikiem wynikających z jego potrzeb, a zgodnie z programem rehabilitacyjno-wspierającym realizowanym w ŚDS w zakresie:

a) treningu umiejętności samoobsługowych i zaradności życiowych (terapia kulinarna, trening higieniczny, trening budżetowy, trening techniczny i umiejętności praktycznych itp.),

b) treningu umiejętności społecznych i interpersonalnych (nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych, aktywność i odpowiedzialność, motywowanie do funkcjonowania w oparciu o własne możliwości, kształcenie umiejętności współpracy i komunikowanie się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności, aktywizacja w celu znalezienia pracy),

c) treningu umiejętności spędzania czasu wolnego (rozwijanie zainteresowań, rozwijanie umiejętności korzystania z różnych form spędzania wolnego czasu, udział w imprezach kulturalnych, sportowych itp.);

2) arkusz diagnostyczno-terapeutyczny domownika ŚDS :

3) prowadzenie list obecności.

§ 8.1. Podopieczny ŚDS ma prawo do:

1) poszanowania jego godności i prywatności;

2) wglądu do dokumentacji dotyczącej jego osoby;

3) nie dyskryminującego traktowania;

4) wyrażania opinii;

5) składania skarg i wniosków;

6) rezygnacji z pobytu w ŚDS;

7) posiadanie na terenie ŚDS rzeczy osobistych, z wyjątkiem przedmiotów mogących stwarzać zagrożenie dla innych osób lub zakłócać spokój;

8) odmowy uczestnictwa w zajęciach w uzasadnionych przypadkach (np. ze względu na niedyspozycję zdrowotną uniemożliwiającą wykonywanie zadań, szczególnie zdarzenia losowe, których okoliczności zakłócają funkcjonowanie osoby);

9) korzystanie ze sprzętu znajdującego się w ŚDS, z tym że korzystanie ze sprzętu specjalistycznego musi odbywać się pod nadzorem personelu.

§ 9. 1. Do obowiązków podopiecznego ŚDS należą:

1) poszanowanie praw i wolności innych osób;

2) poszanowanie mienie ŚDS;

3) utrzymanie higieny osobistej;

4) zachowanie się w sposób nie stwarzający zagrożenia lub zakłócenia spokoju w ŚDS;

5) przestrzegania przepisów BHP, ppoż. i sanitarnych;

6) każdorazowo zgłaszanie personelowi faktu wyjścia z ŚDS lub chęci oddalenia się od grupy podczas pobytu poza Ośrodkiem;

7) przestrzeganie uwag i wskazówek personelu;

8) systematyczne przebywanie w Ośrodku oraz uczestnictwo w zajęciach;

9) punktualne przychodzenie do ŚDS oraz obowiązkowe zgłaszanie personelowi faktu późniejszego przybycia;

10) zgłaszanie każdorazowo koordynatorowi albo osobie go zastępującej faktu nieobecności;

§ 10. W ŚDS zabronione jest spożywanie alkoholu oraz przebywanie będąc pod wpływem alkoholu oraz obowiązuje zakaz palenia tytoniu.

Załącznik Nr 2

do Uchwały Nr V/30/07

Rady Miejskiej w Reczu

z dnia 28 marca 2007r.

Zasady i tabela odpłatności za pobyt w Środowiskowym Domu Samopomocy w Reczu

§ 1.1. Odpłatność za świadczenia ŚDS ustala się w ośrodku wsparcia w oparciu o ustawowe kryterium dochodowe ustawy o pomocy społecznej oraz Tabelę odpłatności dla osób korzystających ze świadczeń ŚDS.

2. Świadczenia ŚDS przysługują nieodpłatnie:

a)  w przypadku osób samotnie gospodarujących, których dochód nie przekracza kwoty ustalonej według kryterium dochodowego na podstawie art. 8 ust.1 pkt. 1 ustawy o pomocy społecznej,

b)  w przypadku osób zamieszkujących w rodzinie, których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty ustalonej na osobę w rodzinie według kryterium dochodowego na osobę w rodzinie na podstawie art. 8 ust.1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej.

3. Do odpłatności za świadczenia ŚDS zobowiązane są osoby :

a) samotnie gospodarujące, których dochód netto przekracza kwotę ustaloną według kryterium dochodowego na podstawie art. 8 ust.1 pkt. 1 ustawy o pomocy społecznej,

b) zamieszkujące w rodzinie, których dochód netto na osobę w rodzinie przekracza kwotę ustaloną na osobę w rodzinie według kryterium dochodowego na osobę w rodzinie na podstawie art. 8 ust.1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej.

Odpłatność określa się na podstawie stawek określonych w tabelach stanowiących załącznik do niniejszej uchwały.

4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach osoba zainteresowana może, na jej wniosek

lub na wniosek pracownika socjalnego, być częściowo lub całkowicie zwolniona z

ponoszenia odpłatności na czas określony, zwłaszcza ze względu na:

a) więcej niż jedną osobę w rodzinie wymagającą pomocy, w tym co najmniej jedną

przewlekle chorą

b) wysokie koszty leczenia w rodzinie

c) wysokie koszty dojazdu do ośrodka

d) zdarzenie losowe

5. W/w odpłatność zatwierdza kierownik MGOPS w Reczu określając jej wysokość w decyzji administracyjnej przyznającej podopiecznym tę formę pomocy.

Uzgodnienia pomiędzy kierowanym do ŚDS a pracownikiem socjalnym dotyczące świadczeń ŚDS, ich zakresu i wysokości odpłatności za 1 dzień świadczonych usług zawarte są w wywiadzie środowiskowym.

6. Nie pobiera się miesięcznej opłaty, jeżeli osoba korzysta z usług przez okres próbny 3

miesięcy, potrzebny do aklimatyzacji, bądź czas uzasadnionej nieobecności jest dłuższy niż 10 dni roboczych w miesiącu.

7. Wpłaty należności za pomoc świadczoną w Środowiskowym Domu Samopomocy dokonuje się do kasy Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Ratuszowa 7

73-210 Recz.

Wpłaty tej należy dokonać do dnia 10-go każdego miesiąca do kasy MGOPS. 

§ 2. Tabela odpłatności za korzystanie ze świadczeń w Środowiskowym Domu Samopomocy w Reczu:

Kryterium dochodowe w %

art. 8 ust.1 ustawy o pomocy społecznej

Wysokość odpłatności w % dla osoby samotnej

Wysokość odpłatności w % dla osoby w rodzinie

100 %

Nieodpłatnie

Nieodpłatnie

101%-150%

1%

2%

151%- 200%

2%

3%

201%-250%

3%

4%

251%-300%

4%

5%

301%-350%

5%

6%

351%-400%

6%

7%

451%-500%

7%

8%

Powyżej 551%

10%

10 %

Miesięczny koszt utrzymania oznacza kwotę wysokości rocznej dotacji z zadań zleconych gminie przeznaczonych na działalność ŚDS z roku poprzedzającego, bez wydatków inwestycyjnych, podzieloną przez liczbę miejsc i 12 m-cy, co daje w efekcie miesięczną wysokość opłaty za pobyt.

Budżet na 2006 r. stanowi 160.000,00 zł : 12 m-cy : 20 miejsc = 666,66 zł.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Martyna Smus 25-04-2007 11:24
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-04-2007
Ostatnia aktualizacja: Martyna Smus 25-04-2007 11:25