Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół Nr 9 z przebiegu obrad IX sesji Rady Miejskiej w Reczu odbytej w dniu 9 lipca 2003 r.


 

PROTOKÓŁ Nr IX/03

 

z przebiegu obrad IX sesji Rady Miejskiej w Reczu

 

odbytej w dniu 9 lipca 2003 r.

 

 

 

Otwarcia IX sesji Rady Miejskiej w Reczu dokonał Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej witając zebranych radnych, zaproszonych gości i zgromadzoną publiczność. Następnie stwierdził, że na sali znajduje się 13 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Spośród 2 nieobecnych radnych Pan Krzysztof Cymerman był nieobecny usprawiedliwiony a Pan Stanisław Barna nieusprawiedliwił swojej nieobecności.

 

(lista obecności radnych w załączeniu do protokółu)

 

W sesji uczestniczyli następujący goście zaproszeni:

  1.  

    Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza

  2.  

    Pan Piotr Bohdziewicz Zastępca Burmistrza Recza

  3.  

    Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski

  4.  

    Pani Barbara Witosławska architekt z Biura Planowania Przestrzennego spółka z o.o. w Gorzowie Wlkp. autorka opracowania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Recz.

  5.  

    Pan Eugeniusz Nykiel Radny Rady Powiatu w Choszcznie

  6.  

    Pan Tdaeusz Krawiec redaktor Gazety Lubuskiej

  7.  

    Pan Andrzej Pater Dyrektor zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu.

  8.  

    Pani Irena Polaszczyk Dyrektor Szkoły Podstawowej w Lubieniowie

 

oraz sołtysi z terenu gminy Recz i zgromadzona publiczność.

 

(lista obecności gości zaproszonych w załączeniu do protokółu)

 

Następnie Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy do przedstawionego porządku obrad IX sesji ktoś chce zgłosić wnioski o jego zmianę?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza zgłosił następujące wnioski w sprawie zmiany porządku obrad IX sesji Rady Miejskiej:

 

 

  1.  

    Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości zabudowanej od REMOR Spółka Akcyjna w Reczu na własność Gminy Recz jako pkt. 4 porządku obrad.

  2.  

    Wskazanie trzech radnych do Komisji Konkursowej dla wyłonienia kandydata na dyrektora Szkoły Podstawowej w Lubieniowie (byli to: Antosiewicz Tadeusz, Dariusz Kowalewski i Zenona Skowrońska).

  3.  

    Wskazanie dwóch radnych do Komisji Mieszkaniowej.

  4.  

    Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego w 2003 r.

  5.  

    Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie zobowiązań Wspólnot Mieszkaniowych - Rybaki 19 i 20.

  6.  

    Przyjęcie wniosków komisji dotyczących projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy publicznej dla przedsiębiorców na terenie Gminy Recz.

 

Innych wniosków nie zgłoszono. Wnioski powyższe poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania wnioski zgłoszone przez Pana Burmistrza zostały przyjęte jednogłośnie.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad IX sesji Rady Miejskiej wraz z przyjętymi poprawkami i poddał go pod głosowanie.

 

 

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła porządek obrad IX sesji Rady Miejskiej w następującym brzmieniu:

 

 

 

Porządek obrad IX sesji:

 

 

  1.  

    Sprawy regulaminowe:

    1.  

      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

    2.  

      przyjęcie porządku obrad sesji,

    3.  

      przyjęcie protokółu poprzedniej sesji.

  2.  

    Wolne wnioski i zapytania.

  3.  

    Projekt uchwały w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Recz.

  4.  

    Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości zabudowanej od REMOR Spółka Akcyjna w Reczu na własność Gminy Recz.

  5.  

    Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Recz.

  6.  

    Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia diet dla radnych i sołtysów za udział w posiedzeniu.

  7.  

    Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie od Powiatu Choszczeńskiego nieruchomości niezabudowanej w drodze darowizny.

  8.  

    Projekt uchwały w sprawie zasad wydzierżawiania i obciążania gruntów rolnych.

  9.  

    Projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007.

  10.  

    Wskazanie trzech radnych do Komisji Konkursowej dla wyłonienia kandydata na dyrektora Szkoły Podstawowej w Lubieniowie.

  11.  

    Wskazanie dwóch radnych do Komisji Mieszkaniowej.

  12.  

    Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego w 2003 r.

  13.  

    Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie zobowiązań Wspólnot Mieszkaniowych - Rybaki 19 i 20.

  14.  

    Przyjęcie wniosków komisji dotyczących projektu uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy publicznej dla przedsiębiorców na terenie Gminy Recz.

  15.  

    Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

  16.  

    Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że protokół z przebiegu obrad VIII sesji Rady Miejskiej był wyłożony do wglądu w biurze Rady Miejskiej w okresie między sesjami oraz jest wyłożony na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej. Do protokółu nie wniesiono żadnych uwag ani zastrzeżeń. Wobec powyższego wnioskował, żeby Rada Miejska przyjęła protokół z przebiegu obrad VIII sesji bez odczytania. Wniosek ten został poddany pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła protokół z przebiegu obrad VIII sesji bez odczytania.

 

 

 

AD.2

 

 

 

Wolne wnioski i zapytania kolejno zgłosili:

 

 

  1.  

    Pan Grzelak Leon zapytał, czy i kiedy gmina przystąpi do budowy kanalizacji sanitarnej na odcinku Sokoliniec - Sicko - Recz? Przypomniał, że w uchwalonym na 2003 r. budżecie gminy środki zaplanowano na wykonanie dokumentacji.

  2.  

    Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał o termin przeniesienia przejścia dla pieszych na ulicy Kolejowej, ponieważ dotychczasowe przejście prowadzi na teren prywatny, na którym gromadzi się woda. To zadanie miało być już wykonane.

  3.  

    Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał o termin przystąpienia do naprawy dróg gminnych?

  4.  

    Pan Packań Andrzej sołtys wsi Suliborek przedstawił dość obszernie sytuację związaną z przelewaniem się ścieków z oczyszczalni w Rybakach. Ścieki te kierowane są do rzeki Iny. Sprawę zgłaszał już do Starostwa Powiatowego w Choszcznie i do Urzędu Miejskiego. Na zakończenie swej wypowiedzi zapytał, czy gmina podejmie działania zmierzające do neutralizacji ścieków, o których mowa.

  5.  

    Pan Matczak Edmund zgłaszał, że w okresie opadów deszczowych telefony stacjonarne w Pomieniu są nieczynne. Prosił o wystosowanie pisma do Telekomunikacji, by dokonała przeglądu linii i usunęła przyczynę takiego stanu.

  6.  

    Pan Matczak Edmund zgłosił, że przystanek w Pomieniu jest zdewastowany i należy go naprawić.

  7.  

    Pan Matczak Edmund ponawia wniosek w sprawie przystąpienia do naprawy dróg powiatowych na terenie gminy Recz.

  8.  

    Pan Matczak Edmund prosił o informację na temat pracy Komisji ds. szacowania strat w rolnictwie z powodu suszy. Rolnicy w Pomieniu nie wiedzieli, że należy zgłaszać wypalenia i w jakim terminie. Proponował przedłużyć termin pracy komisji.

  9.  

    Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, co z kotłownią na biomasę?

  10.  

    Pan Józef Romanowski złożył wnioski na piśmie do protokółu i następnie je odczytał:

    1.  

      Uchwała o utworzeniu Gminnego Towarzystwa Budownictwa Mieszkaniowego (chyba Społecznego), (plan pracy Rady Miejskiej, maj pkt. 4),

    2.  

      Informacja Burmistrza o stanie prac w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych drogą zgłaszanych projektów (lipiec pkt.2),

    3.  

      Sprawozdanie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z realizacji działań przeciwdziałającym stratom wody (lipiec pkt. 5),

    4.  

      Co z informacją o stanie zaawansowania prac związanych z projektowaną budową hali sportowej wraz z mini basenem w Reczu (maj, pkt. 6),

    5.  

      Burmistrz został wybrany na Przewodniczącego Związku Gmin Dorzecza Iny - dlaczego zadanie inwestycyjne „Budowa kanalizacji Sokoliniec - Sicko - Recz” nie znalazło się w puli zadań w Związku?

    6.  

      Na VII sesji odbyła się dyskusja (na posiedzeniach komisji także) o przekształceniu Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w spółkę ze 100 % udziałem Gminy. Na sesji zadecydowaliśmy, aby przystąpić do procedur związanych z przekształceniem. Na jakim etapie jesteśmy?

    7.  

      Dlaczego do tej pory nie ma oświadczenia majątkowego Burmistrza w internecie lub podanej do publicznej wiadomości, gdzie jest to wymogiem ustawowym?

 

Wnioski stanowią załącznik do protokółu.

 

Stwierdził, że ma jeszcze ósmy wniosek, ale go nie odczytał informując, że uczyni to później, na końcu sesji.

 

 

 

AD. 3.

 

 

 

Pani Barbara Witosławska architekt z Biura Planowania Przestrzennego spółka z o.o. w Gorzowie Wlkp. jako autorka studium omówiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Recz.

 

Następnie poinformowała, ze Wojewoda Zachodniopomorski zalecił uzupełnienie materiału o zakres „Natura 2000”. Jest to element niestabilny. Omówiła, jakich terenów będzie dotyczył w gminie Recz. Zakres ten będzie uzupełniony w ciągu 7 dni. Część tekstowa studium wraz z rysunkami poglądowymi w treści została rozesłana do wszystkich jednostek na terenie gminy. Część jednostek się nie wypowiedziała, co zgodnie z ustawą oznacza, że zgadzają się z przedstawionymi materiałami. Radni również otrzymali materiał z odpowiednim wyprzedzeniem przed terminem zwołania sesji Rady Miejskiej. Wobec powyższego zapytała, czy ma referować przedłożony materiał?

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał Radę Miejską, czy Pani Barbara Witosławska autorka studium ma referować studium? Rada Miejska bez głosowania odpowiedziała przecząco i zaproponowano przejście do dyskusji i zadawania pytań do przedłożonego materiału.

 

W dyskusji nad materiałem kolejno głos zabrali:

 

Pan Józef Romanowski zapytał o informacje przedstawione na str. 20 w pkt. 1 - Ośrodki systemu obsługi ludności:

  •  

    zespół parkowy, sportowy, ścieżka sprawnościowa,

  •  

    cmentarz z rezerwą terenu w nowej lokalizacji.

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że rzeczywiście zapisy te są zbyt ogólne i bez mapy nic nie mówią. Omówiła, zatem tereny przedstawione na załączonej mapie w sposób satysfakcjonujący radnego.

 

Pan Józef Romanowski poprosił o wyjaśnienie pkt. 5.4, dlaczego przy miejscowości Recz jest brak danych, czyżby w Reczu nie było studni publicznych?

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że informacje te zostaną uzupełnione, ponieważ w Reczu są 4 studnie głębinowe i 4 studnie publiczne.

 

Pan Józef Romanowski zgłosił wniosek w sprawie przystąpienia do rozdzielenia systemu odprowadzenia ścieków sanitarnych i wód deszczowych na terenie miasta i ująć to zadanie do wykonania w 2004 r.

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że w takim opracowaniu, jakim jest studium trudno jest uszczegółowiać, ponieważ zapisane jest zadanie budowa kanalizacji ściekowej w Reczu natomiast realizacja zależna jest od budżetów gminy. Taka sprawa jak budowa sieci gazowej nie jest ujęta, bo to jest sprawa otwarta.

 

Pan Józef Romanowski przypomniał, że w poprzedniej kadencji Zarząd Miejski opiniował

 

Projekt przebiegu trasy szybkiego ruchu. Posiada dokumenty na to, że trasa ta przecina połowę ulicy Srebrnej w Reczu. Prosił o wyjaśnienie tej sprawy w świetle opracowanego studium.

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że obecny Burmistrz przyjął energicznie linię weryfikacyjną przebiegu trasy szybkiego ruchu. Jest ona naniesiona na szczegółowym rysunku nr 1 i jest ona przeniesiona ponad ulicę Srebrną.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zakwestionował dane umieszczone w studium w zakresie przemysłu i usług str. 16 opracowania. Stwierdził, że są to dane nieaktualne. Zapytał, z jakich źródeł korzystano?

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że korzystano z roczników statystycznych z kilku lat i potwierdziła, ze dane statystyczne są różne. Nie mniej dane te ponownie sprawdzi i ewentualnie poprawi.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy te dane mogą być weryfikowane? Czy jest możliwość ich wyeliminowania?

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że informacje podane w studium nie służą do wydawania decyzji administracyjnych. Można dyskutować, czy zakres informacji jest satysfakcjonujący?

 

Pan Józef Romanowski zapytał, co się stanie jak za miesiąc uchwalimy studium?

 

Na powyższe odpowiedziała Pani Barbara Witosławska architekt, że jeśli do 11 lipca 2003 r. uchwalimy studium to jest duża szansa, że w przyszłym roku uchwalimy plany miejscowe. Zaproponowała, żeby wszystkie uwagi zostały zapisane i zgodnie ze zobowiązaniem Pani Barbary Witosławskiej zostaną poprawione w terminie 7 dni.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza potwierdził, że ważne jest, by do 11 lipca 2003 r., czyli do dnia wejścia w życie nowej ustawy o planowaniu przestrzennym uchwalić studium, bo wtedy jest szansa, że do końca przyszłego roku może się uda uchwalić plany miejscowe. Proponował, żeby wszystkie uwagi i błędy były zapisane i zgodnie z deklaracją Pani Barbary Witosławskiej zostaną naprawione. Apelował do Rady Miejskiej, aby wskazywać na kierunki rozwoju gminy a nie planowanie terminów realizacji konkretnego zadania, ponieważ terminy będziemy ustalać podczas uchwalania programów.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej podsumował dyskusję wnioskując, by poprawki były naniesione przez Biuro Planowania Przestrzennego spółka z o.o. w Gorzowie Wlkp. przy współpracy z pracownikami Burmistrza w celu zweryfikowania danych na podstawie wiarygodnych źródeł.

 

Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska wniosek przyjęła jednogłośnie.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego zamknięto dyskusję i przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Recz.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Recz, którą zarejestrowano pod Nr IX/51/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wniosek w sprawie 5 minutowej przerwy w obradach. Wniosek ten przyjęto jednogłośnie i zarządzono 5 minut przerwy w obradach.

 

 

 

AD. 4

 

 

 

Przystąpiono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości zabudowanej od REMOR Spółka Akcyjna w Reczu na własność Gminy Recz.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył opinie pozytywne wszystkich komisji Rady, które stanowią załącznik do protokółu.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki przypomniał, że apelował o zbadanie stanu technicznego hydroforni fabrycznej, studni, która nie jest czynna. Wnioskował, by komisyjnie zbadać ten majątek i ocenić, czy przejęcie tego majątku będzie korzystne dla gminy.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że zgodnie z uchwała Rady Miejskiej w sprawie zasad zbywania, nabywania i dzierżawienia nieruchomości majątku powyżej 30.000 zł. niezbędna jest uchwała Rady Miejskiej. Wniosek Pana Ryszarda Dobrzanieckiego i Komisji Rewizyjnej jest przyjęty. W sprawie przejęcia hydroforni będą negocjacje z Zarządem Remoru i o jej wynikach Burmistrz powiadomi Radę Miejską.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że jeśli nie kupimy tej hydroforni to kwota zadłużeń Remoru wobec gminy będzie nie do ściągnięcia.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew apelował, żeby mocno się przyjrzeć temu budynkowi, w której jest hydrofornia, ponieważ z tego co wie budynek ten jest nie podzielony geodezyjnie.

 

Pan Józef Romanowski (zapis autoryzowany pisemnie):

 

„Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Drodzy Państwo. Chciałbym w tej kwestii poddać pod przemyślenie i zaproponować następujące rozwiązanie. Rada Miejska przyjęła już wcześniej uchwałą - Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych w latach 2003 - 2007, w którym to zakłada się modernizację stacji wodociągowej w Pamięcinie w bieżącym roku oraz budowę sieci wodociągowej Pamięcin - Recz w 2004 r. Czyż nie lepiej wstrzymać się z przejęciem stacji uzdatniania wody w Reczu, gdyż nowa inwestycja w Pamięcinie będzie mogła zasilić w wodę pobliskie wioski oraz całe miasto. Natomiast stacja uzdatniania wody w Reczu wymaga już dziś wiele nakładów finansowych na modernizację, które poniesie budżet Gminy.

 

Jest jeszcze jedno zagrożenie. W obecnym stanie prawnym Remor uzyskuje dochody ze sprzedaży wody dla Gminy. Przejmując powyższą nieruchomość uszczuplamy dochody zakładu i jednocześnie zwiększamy jego koszty, gdyż teraz to Remor będzie kupować wodę od Gminy: Czy to nie będzie przysłowiowym gwoździem do trumny dla zakładu prowadzącym do jego upadłości? Z chwilą uruchomienia inwestycji w Pamięcinie Gmina zrezygnuje z zakupu wody od Spółki REMOR S.A. ale dziś jeszcze dajemy szansę na rozwój zakładu przynajmniej na dwa lata.”

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział na powyższe, że jest to oferta Prezesa Remoru S.A. w Reczu.

 

Pan Mieczysław Juszczyk wnioskował o przejęcie hydroforni, bo może być tak, że dla miasta wodę będą wozić beczkowozami.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki ponownie twierdził, że trzeba dobrze sprawdzić, co chcemy przejąć od Remoru, żeby nie kupować kota w worku.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że zadaniem własnym gminy jest dostarczanie wody. Przejęcie hydroforni jest konieczne, ponieważ nową hydrofornię dla miasta można by było wybudować najwcześniej w 2005 roku. Hydrofornia będzie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu i cała gospodarka wodociągowa będzie w jednych rękach.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, na jakim etapie jest realizacja zadania pod nazwą

 

„budowa wodociągu w Pamięcinie”, który miał zasilić w wodę część miasta. W takiej sytuacji może z Pamięcina zasilać całe miasto w wodę?

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że zadanie powyższe jest częścią programu inwestycyjnego, który nazywa się wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych na terenie gminy.

 

Pan Józef Romanowski zwrócił uwagę na fakt, że pytanie skierował do Pana Zbigniewa Ligusa Burmistrza Recza i od niego oczekiwał odpowiedzi.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Remor się oddłuża w ten sposób, że przekazuje za długi hydrofornię. Jeśli Pan Radny patrzy w ten sposób na Remor, to jest to jedna z form pomocy ze strony gminy dla Remoru.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Na tym dyskusję zakończono i przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości zabudowanej od REMOR Spółka Akcyjna w Reczu na własność Gminy Recz.

 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto większością głosów (12 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr IX/52/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 5

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Radę, że Komisja Doraźna ds. Statutu Gminy zakończyła swoją pracę. Następnie radca prawny sprawdził pod względem prawnym projekt Statutu Gminy. Wszystkie komisje Rady Miejskiej pozytywnie zaopiniowały przedłożony projekt Statutu Gminy z niewielkimi uwagami. Opinie i wnioski komisji w załączeniu do protokółu.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył dyskusję nad projektem Statutu Gminy Recz.

 

W dyskusji kolejno udział wzięli:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy wyjaśniono zapis w 103 dotyczący wydawania opinii czy uchwał przez Komisję Rewizyjną? Ponadto wnioskował dodać w § 106 ust. 1...”na wniosek innych komisji...”.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w § 6 brakuje słowa „wieży” i proponował dopisać to słowo.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wyjaśniał wątpliwość zgłoszoną przez Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej i stwierdził, że nie należy dopisywać słowa „wieży” w § 6, ponieważ z treści całego zapisu wynika, że chodzi o wieżę.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej wnioskował, żeby w § 82 ust. 1 w miejsca wykropkowane wstawić „dwóch członków”.

 

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski wnioskowała zmienić w § 105 zapis dotyczący środków komunalnych na środków budżetowych.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wszystkie poprawki zgłoszone w czasie dyskusji. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła zgłoszone w czasie dyskusji poprawki. Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Recz wraz z przyjętymi poprawkami. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Recz, którą zarejestrowano pod Nr IX/53/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 6.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał opinie i wnioski komisji Rady Miejskiej w sprawie projektu uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia diet dla radnych i sołtysów za udział w posiedzeniu, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

W dyskusji nad projektem uchwały kolejno głos zabrali:

 

Pan Dariusz Kowalewski wystąpił w imieniu Komisji ds. Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji oraz Spraw Socjalnych poparł zmiany proponowane w przedłożonym projekcie uchwały i stwierdził, że Komisja uważa, że jedna dieta należna za dwa posiedzenia w jednym dniu jest wystarczającą rekompensatą.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki Przewodniczący Komisji Rewizyjnej w imieniu Komisji stwierdził, że Komisja Rewizyjna wycofuje swój wniosek zgłoszony podczas posiedzenia opiniującego projekt uchwały.

 

Pan Matczak Edmund Przewodniczący Komisji ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego w imieniu Komisji stwierdził, że Komisja wycofuje swój wniosek zgłoszony podczas posiedzenia opiniującego projekt uchwały.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia diet dla radnych i sołtysów za udział w posiedzeniu, którą zarejestrowano pod Nr IX/54/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 7

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że wszystkie komisje Rady opiniowały projekt pozytywnie. Opinie komisji w załączeniu do protokółu.

 

Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie od Powiatu Choszczeńskiego nieruchomości niezabudowanej w drodze darowizny, którą zarejestrowano pod

 

Nr IX/55/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 8

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wniósł następujące autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zasad wydzierżawiania i obciążania gruntów rolnych:

  1.  

    w § 3 w miejsce słów „na stronie internetowej” wpisać „w Biuletynie Informacji Publicznej”.

  2.  

    w § 7 pkt. 1 w miejsce słowa ”rolnych” wpisać „ornych”,

  3.  

    w § 8 Burmistrz popiera wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie zmiany zapisu w następujący sposób: „Podstawę do obliczania czynszu dzierżawnego stanowi cena 1 q żyta przyjęta do obliczenia podatku rolnego w danym roku” i przyjmuje ją jako autopoprawkę.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy przepis ten jest wystarczający?

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki wyjaśniał Radzie co to jest Biuletyn Informacji Publicznej.

 

Pan Piotr Bohdziewicz Zastępca Burmistrza Recza dodał, że na koniec sesji poda szerszą informację na temat Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zasad wydzierżawiania i obciążania gruntów rolnych, którą zarejestrowano pod Nr IX/56/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 9

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że komisje Rady Miejskiej opiniowały pozytywnie projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007.

 

Opinie i wnioski w załączeniu do protokółu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył dyskusję nad tym projektem uchwały. W dyskusji kolejno udział brali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zwrócił uwagę na błąd oczywisty przy planowaniu remontów wymieniono lata 2003-2008 a ma być 2003-2007.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wniósł autopoprawki w postaci dopisania działki nr 247 oraz dopisać słowo gmina na str. 5

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy się przewiduje udział środków pochodzących z ZGKiM na remont budynków Wspólnot? Zwrócił uwagę na błędny zapis na str. 4 programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, ponieważ ZGKiM nie może sprawować zarządu nad budynkami Wspólnot. Zausterkował także ilość sprzedaży lokali mieszkalnych w 2003 r.

 

Na powyższe odpowiadał Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu informując, że na terenie miasta tworzą się dopiero zarządy Wspólnot.

 

Pan Piotr Bohdziewicz Zastępca Burmistrza Recza informował, że owszem jest zapis, ze przeznacza się na remonty 25% o udziału rocznego planu remontów, ponieważ 25 % wszystkich budynków to budynki komunalne.

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej potwierdził, że jest to 25 % ogólnej puli przeznaczonej na remonty, bo spólnot i kiedy wybiorą się zarządy Wspólnot to będą decydować o sobie.

 

Pan Piotr Bohdziewicz Zastępca Burmistrza Recza wyjaśniał odnośnie kwestionowanej ilości mieszkań do sprzedaży w 2003 r., że w III i IV kwartale 2003 r. przewiduje się sprzedać 10 mieszkań.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy zapis w sprawie przeznaczenia 25 % ogólnej puli na remonty budynków musi być zamieszczony w programie, czy też można zostawić to do dyspozycji dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że jest to program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy i jak każdy program będzie weryfikowany przez życie.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki proponował uściślić zapis dodając „wspólnot z udziałem mieszkań komunalnych”.

 

Pan Józef Romanowski zapytał Burmistrza, czy będzie wykaz lokali przeznaczonych do sprzedaży?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że wykaz lokali przeznaczonych do sprzedaży jest zrobiony, lecz wymaga jeszcze uzupełnienia i będzie podany do publicznej informacji poprzez m.in. Biuletyn Informacji Publicznej.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Dyskusję zamknięto i przystąpiono do głosowania nad wszystkimi poprawkami dotyczącymi projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie uchwaliła poprawki zgłoszone przez radnych zgłoszone w czasie dyskusji.

 

Następnie poddano pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007, którą zarejestrowano pod Nr IX/57/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 10

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza poinformował, że ogłoszono termin konkursu na dyrektora Szkoły Podstawowej w Lubieniowie, który odbędzie się 21 lipca 2003 r. o godz.1000. W związku z powyższym wskazane jest, by Rada Miejska wskazała trzech radnych

 

do składu Komisji Konkursowej.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, po co to Rada Miejska robi skoro jest powołana Komisja Konkursowa w celu wyłonienia kandydata na dyrektora Szkoły Podstawowej w Lubieniowie?

 

Pan Piotr Bohdziewicz Zastępca Burmistrza wyjaśniał, że w wyniku poprzednio ogłoszonego konkursu kandydaci nie zostali zakwalifikowani do drugiego etapu, ponieważ nie posiadali uprawnień do kierowania placówką oświatową. Obecnie takie uprawnienia już posiadają i ogłoszono nowy konkurs.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej wnioskował, żeby Rada Miejska desygnowała te same osoby, czyli: Pana Tadeusza Antosiewicza, Panią Skowrońską Zenonę i Pana Dariusza Kowalewskiego.

 

Wniosek powyższy poddano pod głosowanie w wyniku, którego został przyjęty jednogłośnie.

 

Rada Miejska jednogłośnie wybrała Pana Tadeusza Antosiewicza, Panią Skowrońską Zenonę oraz Pana Dariusza Kowalewskiego do składu Komisji Konkursowej dla wyłonienia kandydata na stanowisko Dyrektora Szkoły Podstawowej w Lubieniowie.

 

 

 

AD. 11

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował, że zgodnie z § 32 uchwały Nr XXXVI/176/01 z dnia 27 lutego 2002 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Recz powinna być powołana Komisja Mieszkaniowa w skład, której wchodzi 2 radnych.

 

Komisja ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Samorządu, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej desygnowała ze swego grona Panią Izajko Marzannę do Komisji Mieszkaniowej.

 

Z sali kolejno zgłaszali następujących kandydatów:

 

Pan Juszczyk Mieczysław zgłosił Pana Dariusza Kowalewskiego, który z uwagi na charakter pracy zawodowej nie wyraził zgody na kandydowanie do Komisji Mieszkaniowej,

 

Pan Matczak Edmund zgłosił Pana Grzelaka Leona, który również nie wyraził zgody na kandydowanie do Komisji Mieszkaniowej,

 

Pani Marzena Żybko zgłosiła Pana Józefa Romanowskiego, który również nie wyraził zgody na kandydowanie do Komisji Mieszkaniowej.

 

Pan Józef Romanowski zgłosił Pana Ryszarda Dobrzanieckiego na kandydata do Komisji Mieszkaniowej, który wyraził zgodę.

 

Innych kandydatów nie zgłoszono i poddano pod głosowanie kandydatów do Komisji Mieszkaniowej, którzy wyrazili zgodę.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów (12 za, 1 wstrzymujący się) wybrała n/w radnych do Komisji Mieszkaniowej:

 

Izajko Marzanna

 

Dobrzaniecki Ryszard.

 

 

 

AD. 12

 

 

 

Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że wszystkie komisje wyraziły zgodę na zaciągnięcie kredytu na pokrycie deficytu budżetowego w 2003 r.

 

Opinie stanowią załącznik do protokółu. Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej wnioskował o 5 minut przerwy w obradach. Wniosek powyższy przyjęto jednogłośnie i zarządzono 5 minut przerwy.

 

Po przerwie wznowiono obrady Rady Miejskiej.

 

 

 

AD. 13

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że wszystkie komisje

 

Rady Miejskiej wyraziły pozytywne opinie do projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie zobowiązań Wspólnot Mieszkaniowych - Rybaki 19 i 20.

 

Opinie stanowią załącznik do protokółu. Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr IX/59/03 i która stanowi załącznik do protokółu.

 

 

 

AD. 14

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy publicznej dla przedsiębiorców na terenie Gminy Recz był przedmiotem obrad wszystkich komisji Rady Miejskiej. Komisje opiniowały projekt pozytywnie, ale zgłaszały wnioski dotyczące zmiany §2 ust. 3 niniejszego projektu uchwały.

 

Wnioski stanowią załącznik do protokółu. Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej w pierwszej kolejności poddał pod głosowanie wniosek najdalej idący, który był zgłoszony przez Komisję ds. Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji oraz Spraw Socjalnych w następującym brzmieniu:

 

 

 

„3. Zwolnienie przysługuje na okres:

 

1) 1 roku - jeśli w wyniku inwestycji zainwestowano kwotę przekraczającą równowartość 10 tys. EURO i utworzono co najmniej 5 miejsc pracy dla mieszkańców Gminy Recz,

 

2) 2 lat - jeśli w wyniku inwestycji zainwestowano kwotę przekraczającą równowartość 20 tys. EURO i utworzono co najmniej 10 miejsc pracy dla mieszkańców Gminy Recz,

 

3) 3 lat - jeśli w wyniku inwestycji zainwestowano kwotę przekraczającą równowartość 30 tys. EURO i utworzono co najmniej 15 miejsc pracy dla mieszkańców Gminy Recz,

 

4) 4 lat - jeśli w wyniku inwestycji zainwestowano kwotę przekraczającą równowartość 40 tys. EURO i utworzono co najmniej 20 miejsc pracy dla mieszkańców Gminy Recz,

  1.  

    5 lat - jeśli w wyniku inwestycji zainwestowano kwotę przekraczającą równowartość 50 tys. EURO i utworzono co najmniej 30 miejsc pracy dla mieszkańców Gminy Recz.

  2.  

    10 lat - jeśli w wyniku inwestycji zainwestowano kwotę przekraczającą równowartość 100 tys. EURO i utworzono co najmniej 50 miejsc pracy dla mieszkańców Gminy Recz.”

 

W wyniku głosowania Rada Miejska wniosek powyższy przyjęła jednogłośnie.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że projekt uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy publicznej dla przedsiębiorców na terenie Gminy Recz uzupełniony o przyjęty przez Radę Miejską zapis § 2 ust.3 zostanie przesłany do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Departament Monitorowania Pomocy Publicznej w Warszawie celu wydania opinii na temat zgodności programu pomocowego w formie projektu uchwały Rady Miejskiej w Reczu.

 

Po uzyskaniu powyższej opinii ponownie zostanie przedłożony pod obrady Rady Miejskiej w Reczu.

 

 

 

AD. 15.

 

 

 

Do informacji o pracy Burmistrza w okresie między sesjami kolejno pytania zgłaszali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki prosił o szerszą informację na temat:

  •  

    rozbiórki starej stolarni na ul. Ratuszowej,

  •  

    działalności firmy Rethman na naszym terenie,

  •  

    co z budową kotłowni na biomasę?

 

Pan Grzelak Leon zapytał, co z dalszym zatrudnieniem 9 osób finansowanych przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa?

 

Na powyższe odpowiadał Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza w sposób następujący:

  •  

    w sprawie sfinansowania dalszego zatrudnienia 9 osób byłych pracowników PPGR wystąpił do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. ale do chwili obecnej nie ma odpowiedzi. Wobec braku odpowiedzi na powyższe pismo wystąpi w tej sprawie do Prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w Warszawie,

  •  

    rozbiórka byłej stolarni ZGKiM w Reczu przy ul. Ratuszowej nr 21 trwa. Nastąpi adaptacja tego pomieszczenia na lokal socjalny z wspólną toaletą, z piecem c.o. Teren wokół byłej stolarni zostanie uporządkowany.

  •  

    Z dniem 1 stycznia 2003 r. podpisano umowę z firmą Rethman na odbiór odpadów stałych sortowanych. Tymczasem inna firma złożyła ofertę, która będzie te usługi robiła za darmo. Rozmowy w tej sprawie rozpoczną się pod koniec lipca br. i o ich wynikach powiadomi Radę Miejską.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki przypomniał, że firma ta miała segregować odpady zgromadzone na wysypisku śmieci. Gmina zakupiła trafostację na wysypisko śmieci. Zapytał o sens działania w tej sytuacji.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że trafostacja jest zamontowana i dodatkowo zabezpieczona przed kradzieżą

 

Przedstawiciele Agencji Rozwoju Regionalnego przystąpili do pierwszego etapu negocjacji cen za energię cieplną pochodzącą z przyszłej kotłowni na biomasę. Przedstawiciele ci zapewniali, że termin rozruchu kotłowni na biomasę będzie dotrzymany i wyznaczony jest na 1 września 2003 r.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki informował, że jest w posiadaniu nieciekawej opinii na temat spółki budującej kotłownię na biomasę. Zalecał Burmistrzowi ostrożność oraz zasięgnięcie „języka” na jej temat. Pytał także o aport gminy w budowie tej kotłowni, czy działka budowlana jest tym aportem?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wyjaśniał, że działka jest sprzedana i gmina nie wnosiła żadnego aportu do tej spółki.

 

Na tym zamknięto punkt informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

 

 

AD. 16

 

 

 

Odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania kolejno udzielali:

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza:

  •  

    w sprawie budowy kanalizacji Sokoliniec - Sicko - Recz. Było to wspólne zadanie dla Związku Gmin Dorzecza Iny, które nie zostało przyjęte. W/w zadanie będziemy próbować realizować ze środków SAPARD.

 

Pan Grzelak Leon uściślił swoje pytanie informując, że chodzi głównie o to, czy dokumentacja techniczna na to zadanie zostanie wykonana zgodnie z planem zapisanym w budżecie gminy, czyli w 2003r.?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza:

  •  

    potwierdził, że dokumentacja ta będzie wykonana w 2003 r.

  •  

    w sprawie budowy przejścia dla pieszych na ulicę Słoneczną odpowiadał, że będzie realizowane zgodnie z ustaleniami,

  •  

    w sprawie remontu dróg gminnych wyjaśniał że nie będzie tych remontów z powodu braku środków w budżecie gminy, a jedynie będzie remontowana ulica Chyża za kwotę 20.000 zł. Poinformował, że przed sesją budżetową na 2004 r. będzie robiony program wieloletni inwestycyjny,

  •  

    zastoisko na oczyszczalni ścieków w Rybakach ma oczyścić Spółdzielnia Mieszkaniowa „Ina” w Grabowcu,

  •  

    w sprawie poopadowych awarii telefonów stacjonarnych w Pomieniu informował, że abonenci powinni zgłaszać takie sprawy do Biura Obsługi Klienta Telekomunikacji S.A. w Choszcznie zgodnie z podpisanymi indywidualnymi umowami,

  •  

    w sprawie bieżących napraw dróg gminnych wyjaśniał, że były naprawy robione,

  •  

    w sprawie pracy komisji ds. szacowania strat wyjaśniał, że wnioski od rolników były przyjmowane i komisja robiła szacunki strat. Burmistrz informował, że wystąpi z pismem do Ministra Rolnictwa o ogłoszenie klęski żywiołowej z powodu suszy na terenie gminy Recz.

 

Następnie Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał na wnioski zgłoszone na piśmie podczas obrad sesji przez Pana Józefa Romanowskiego:

  •  

    w sprawie materiałów na sesję wyjaśniał, że życie weryfikuje przyjęty plan pracy Rady Miejskiej. materiały przygotowuje się sukcesywnie. Są opracowane rzetelnie, które często przyjmowane są przez Radę Miejską jednogłośnie.

  •  

    w sprawie pozyskiwania środków zewnętrznych Burmistrz odpowie oddzielnym pismem w terminie późniejszym,

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu odpowiadał w sprawie strat wody na wodociągach gminnych informując, że w dniu 16 lipca 2003 r. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej przeprowadzi kontrolę na temat strat. O wynikach kontroli zostanie powiadomiona Rada Miejska.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza kontynuował odpowiedzi na zgłaszane wnioski i zapytania:

  •  

    w sprawie budowy hali gimnastycznej odpowiedź zostanie udzielona na piśmie,

  •  

    w sprawie przekształcenia Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu planowane jest od 1 stycznia 2004 r.

  •  

    w sprawie oświadczeń majątkowych odpowiedział, że są umieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

W dalszej części Pan Burmistrz odpowiadał na wnioski zgłaszane podczas posiedzeń ostatnich komisji Rady:

  •  

    w sprawie dokonania przeglądu wolnych zasobów mieszkaniowych należących do AWRSP - przyjęto do realizacji,

  •  

    w sprawie zaniedbanego mieszkania w Pomieniu należącego do osoby fizycznej wyjaśniał, że ustali o jakie mieszkanie chodzi i podejmie działania,

  •  

    w sprawie ustalenia właścicieli ał

 

sprawę do realizacji (BM),

  •  

    w sprawie ustalenia statusu jeziora w Sicku zbadanie sprawy przez pracowników Urzędu Miejskiego (BM),

  •  

    sprawie przycięcia drzew przy drodze do Sicka zlecono wykonanie,

  •  

    w sprawie naprawy asfaltu na drodze w Sicku - ustalono termin wykonania zadania,

  •  

    w sprawie ustawienia znaku drogowego „Rybaki 0,5 km.” - przyjęto do realizacji,

  •  

    w sprawie pomocy urzędników UM do sporządzenia wniosku o dofinansowanie budowy szatni dla sportowców w Sokolińcu,

  •  

    w sprawie budowy przyłącza energetycznego do baraków koło REMOR S.A. - przyjęto do zbadania sprawę,

  •  

    w sprawie uporządkowania dzikiego wysypiska śmieci wyjaśniał, że jest to problem nabrzmiały. Dlatego też w późniejszym czasie przedłoży Wysokiej Radzie projekt uchwały o karach za brak umowy na wywóz nieczystości oraz o karach za tworzenie dzikich wysypisk śmieci.

  •  

    W sprawie zmuszania mieszkańców Nętkowa do podpisywania umów na wywóz śmieci ze SM „Ina” w Grabowcu stwierdził, że ten problem zbada,

  •  

    W sprawie wypasania kóz w parku wiejskim w Nętkowie zbada sprawę,

  •  

    W sprawie zbadania adaptacji obory w Suliborku na chlewnię wyjaśniał, że zbada sprawę,

  •  

    W sprawie zbadania stanu technicznego hydroforni REMOR informował, że przyjęto wniosek do realizacji,

  •  

    W sprawie sprawdzenia, czy opracowania doktorantki będą miały moc dokumentu stwierdził, że zbada sprawę,

  •  

    W sprawie kto wygrał przetarg na remont dróg gminnych odesłał do „informacji o pracy Burmistrza w okresie między sesjami”,

  •  

    W sprawie odnowienia kotłowni na ul. Środkowej nr 5 w Reczu udzieli odpowiedzi pisemnej.

 

Poinformował, że radni, sołtysi zgłosili wiele wniosków. Jest obecnie prowadzony elektroniczny rejestr wniosków, tworzony jest centralny rejestr i będzie informacja o sposobie realizacji zgłaszanych wniosków.

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu odpowiadał w sprawie strat wody informując, że 16 lipca 2003 r. odbędzie się kontrola w tym zakresie przeprowadzona przez Komisję Rewizyjną i na ten dzień przygotowywana jest informacja. Dalej informował w sprawie wypowiadania umów o wywóz nieczystości z lokatorami, którzy zamieszkują w blokach wielorodzinnych w Nętkowie i Lubieniowie. Działanie to jest zgodne z uchwalonym przez Radę Miejską Regulaminem o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków (rozdział III), ponieważ tym powinni się zajmować zarządcy budynków, którym jest Spółdzielnia Mieszkaniowa „Ina” w Grabowcu. Mieszkańcy mogą utworzyć zarząd Wspólnoty i wtedy mogą sami decydować o sobie.

 

Pan Stekiel Andrzej sołtys z Lubieniowa przykładowo podał, że 2- 3 rodziny trzymają kubły z ZGKiM w piwnicy a śmieci sypią do pojemników SM „Ina”.

 

Pani Skowrońska Zenona zapytała, czy jeśli wszyscy podejmą decyzję, że chcą podpisać umowę z ZGKiM, to czy mogą tak zrobić?

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor odpowiadał na powyższe, że jest to możliwe, ale muszą wybrać zarząd Wspólnoty.

 

Pan Juszczyk Mieczysław mówił, że w związku z wybudowaniem kolektora sanitarnego Nętkowo - Grabowiec - Recz ścieki z Nętkowa będą kierowane do oczyszczalni ścieków w Reczu a Spółdzielnia Mieszkaniowa „Ina” będzie pobierać większe opłaty.

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu odpowiadał, że wpływ na wysokość opłat w Spółdzielni Mieszkaniowej „Ina” mają jej członkowie poprzez swoich przedstawicieli w Radzie Nadzorczej.

 

Pan Juszczyk Mieczysław ostro zaprotestował przeciwko wypowiedzi Pana Andrzeja Stekiela informując, że nie jest prawdą, ze ludzie kubły trzymają w piwnicy, lecz mówił, że powiązania rodzinne osób zatrudnionych w Spółdzielni Mieszkaniowej „Ina” są silne.

 

Pan Józef Romanowski składając i odczytując wnioski i zapytania na piśmie informował, że jeden punkt pozostawi na koniec sesji. Więc obecnie kieruje zapytanie do Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej czy otrzymał pismo od Pana Wojewody w sprawie konfliktu prawnego a dotyczy on sprawowania funkcji dyrektora Gimnazjum przez małżonkę Burmistrza, ponieważ na VI sesji Rady Miejskiej Rada zobligowała Pana Przewodniczącego do wystąpienia do Pana Wojewody Zachodniopomorskiego w tej sprawie. Pytał także, jaką drogą otrzymał odpowiedź od Wojewody?

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej mówił o donosach na działalność Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Pan Józef Romanowski mówił, żeby go nie obrażać, ponieważ działalność Rady Miejskiej jest jawna i on ma prawo zadzwonić w sprawie służbowej do Wojewody i zapytać jak sprawę załatwiono. Są to sprawy publiczne i jawne.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że pismo takie nie wpłynęło do Przewodniczącego. Wpłynęło natomiast pismo od Wojewody informujące, że posiada informacje, że dwóch radnych z Rady Miejskiej w Reczu prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego. Na to pismo Przewodniczący po otrzymaniu stosownych wyjaśnień ze strony radnych Pani Żybko i Pana Dobrzanieckiego odpowiedział pisemnie pismem z dnia 3 czerwca 2003 r.

 

Ponadto Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Grzegorz Adamiak poinformował, że otrzymał od Pana Wojewody w dniu 27 czerwca 2003 r. pismo o następującej treści:

 

„Działając na podstawie art. 98 a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), wzywam Radę Miejską w Reczu do podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnej Pani Marzeny Żybko, w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego pisma.

 

Zgodnie z art. 24f ustawy o samorządzie gminnym, radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

 

Z przedłożonych organowi nadzoru dokumentów wynika, iż radna Pani Marzena Żybko dzierżawi od Gminy działkę, na której prowadzi działalność gospodarczą (sklep spożywczy). Wskazany powyżej przepis ustawy gminnej znajduje zatem zastosowanie w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Gminę Recz i radną prowadzącą działalność gospodarczą łączy bowiem stosunek prawny (umowa dzierżawy) dotyczący mienia komunalnego tej jednostki samorządu terytorialnego. Fakt ten daje podstawę do stwierdzenia, iż radna prowadząc działalność gospodarczą wykorzystuje mienie komunalne Gminy Recz. Pomimo istnienia powyższej sytuacji, Rada Miejska w Reczu nie stwierdziła wygaśnięcia mandatu radnej Pani Marzeny Żybko w terminie do dnia 30 kwietnia 2003 r. Nie wypełniła tym samym ustawowego obowiązku, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 214,poz.1806).

 

W związku z powyższym, w trybie art. 98a ustawy o samorządzie gminnym, wzywam organ stanowiący Gminy Recz do podjęcia odpowiedniego aktu. W razie bezskutecznego upływu określonego na wstępie terminu, działając w trybie art. 98a ust.2, po powiadomieniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydam w przedmiotowej sprawie zarządzenie zastępcze.”

 

Informował ponadto, że Pani Marzena Żybko wystosowała pismo do Wojewody Zachodniopomorskiego o wstrzymanie rozstrzygnięć nadzorczych do czasu zakończenia sprawy w Trybunale Konstytucyjnym, do którego sprawę wniósł Rzecznik Praw Obywatelskich i Rada Miejska. Podał także przykład z Choszczna podobny do sytuacji Pani Marzeny Żybko, gdzie Wojewoda nie stwierdza niezgodności z prawem. Pan Przewodniczący uważa, że słusznie zrobiono, że Rada Miejska konsekwentnie dąży do utrzymania mandatu radnej Pani Marzeny Żybko.

 

Zgłasza więc wniosek w sprawie nie podejmowania przez Radę Miejską uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

 

W dyskusji nad powyższym wnioskiem kolejno głos zabrali:

 

Pan Mieczysław Juszczyk stwierdził, że nikogo nie przywieziono w teczce jak to niegdyś bywało. Panią Marzenę Żybko wybrali wyborcy w demokratycznych wyborach, która pracuje społecznie i nie chodzi jej o stanowisko pracy.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w tej sprawie Rada Miejska musi podjąć decyzję kolegialnie.

 

Pan Józef Romanowski stwierdził, że każdy działa jak uważa. Ponownie zapytał o to, czy nie wpłynęło pismo na ręce Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej? Radny, który prowadzi działalność gospodarczą na mieniu gminnym z mocy ustawy traci mandat. Prosił Wysoką Radę o zrozumienie, ponieważ chodzi o przestrzeganie ustaw obowiązujących.

 

Pan Kowalewski Dariusz odniósł się do wypowiedzi Pana Józefa Romanowskiego stwierdzając, że Pan Romanowski Józef twierdzi, że prawo jest głupie i krzywdzące ale ja i tak napiszę donos.

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że pismo, o które dopytuje się Pan Józef Romanowski do niego nie wpłynęło.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, dlaczego przekręca się jego wypowiedź?

 

Pan Antosiewicz Tadeusz prosił o zakończenie dyskusji na ten temat.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki stwierdził, że najwyższa pora skończyć z tym tematem i trzeba się wziąć się do pracy. Nie po to wyborcy wybrali swoich przedstawicieli, żeby pisano donosy. Trzeba się wziąć do roboty na rzecz rozwoju gminy a nie zajmować się kłótniami i wyjaśnianiem donosów.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że nosił się z zamiarem poinformowania Rady Miejskiej o sposobie załatwienia konfliktu prawnego, jaki zaistniał pomiędzy Burmistrzem a jego małżonką, która jest dyrektorem Gimnazjum. Pan Wojewoda nie poinformował Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej w tej sprawie. Stwierdził, że w tej kwestii prawo nie jest jasne. Wielu prawników wypowiadało się na ten temat w różny sposób. Tropiciel sensacji pisał w tej sprawie do Wojewody Zachodniopomorskiego informując go, że żona Burmistrza jest dyrektorem gimnazjum w Reczu. Po tym piśmie wystąpił do radcy prawnego w Urzędzie Miejskim w Reczu z zapytaniem prawnym czy istnieje konflikt prawny. Radca zatrudniony w Urzędzie Miejskim stwierdził, że jest konflikt prawny. Następnie odczytał pismo Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie stwierdzające, że konfliktu prawnego nie ma. Ministerstwo Edukacji Narodowej odsyła do ustawy, jaką jest Karta Nauczyciela. Przytoczył następnie orzeczenie Najwyższego Sądu Administracyjnego, który nie stwierdza w tej sprawie konfliktu prawnego. Artykuł w dwutygodniku Wspólnota ze stycznia 2003 r. wyjaśnia, że nie ma konfliktu prawnego natomiast inny artykuł w tym samym czasopiśmie z kwietnia 2003 r. mówi o istnieniu konfliktu prawnego. W dniu 14 kwietnia 2003 r. napisał pismo do Wojewody Zachodniopomorskiego informując go, że jego zdaniem w świetle obowiązującego prawa nie ma konfliktu prawnego w tej sprawie. Pan Wojewoda Zachodniopomorski w odpowiedzi prosił o informację o sposobie rozwiązania konfliktu prawnego w ciągu trzech dni. W odpowiedzi na pismo Wojewody poinformowano go, że Pani Rozalia Ligus zrezygnowała z funkcji Dyrektora Gimnazjum i obecnie przebywa na rocznym urlopie zdrowotnym dla poratowania zdrowia.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił uwagę Panu Burmistrzowi, że nie odczytał w całości rezygnacji z funkcji Pani Rozalii Ligus.

 

Następnie odczytał pełną treść rezygnacji, z której wynikało, że Pani Rozalia Ligus była szykanowana przez Pana Józefa Romanowskiego i w wyniku jego działań zmuszona była przejść na roczny urlop zdrowotny dla poratowania zdrowia.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy Rada Miejska podejmuje uchwałę w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnej?

 

Pan Kowalewski Dariusz wnioskował, żeby Rada Miejska wstrzymała się od podjęcia uchwały i zaczekała na decyzję Wojewody w tej sprawie.

 

Wniosek ten poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów (11 za, 2 wstrzymujących się) przyjęła wniosek w sprawie nie podejmowania przez Radę Miejską uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

 

Pan Juszczyk Mieczysław wnioskował o wsparcie finansowe sportowców z Nętkowa.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że sprawa ta trafiła wcześniej do Przewodniczącego i już ją załatwiono.

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady zamknął obrady IX sesji Rady Miejskiej o godz. 1540.

 

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała

Podinspektor

Krystyna Samonek

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Grzegorz Adamiak

 

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 20-10-2003 13:32
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-01-2012
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Robaczek 17-02-2012 11:28