System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
UCHWAŁA nr IX/53/03 w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Recz
RADA MIEJSKA W RECZU
(Dz. Urz. Woj. Zachodniopom. Nr 71, poz. 1264, z 8 września 2003 r.)
UCHWAŁA nr IX/53/03
Rady Miejskiej w Reczu
z dnia 9 lipca 2003 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Recz.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Gminy Recz.
STATUT GMINY Recz
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§1. Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Recz,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych
Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej, komisji Rady
Miejskiej,
4) tryb pracy Burmistrza Recza,
5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej,
6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza oraz
korzystania z nich.
§2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Recz,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Reczu,
3) komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Reczu,
4) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady
Miejskiej w Reczu,
5) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Recza,
6) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Recz.
Rozdział II.
Gmina
§3. 1. Gmina Recz jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego,
posiadającą osobowość prawną powołaną do organizacji życia publicznego
na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy
ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową,
realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz
poprzez swe organy.
§4. 1. Gmina położona jest w Powiecie Choszczeńskim, w Województwie
Zachodniopomorskim i obejmuje obszar 180,2 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik
nr 1 do Statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice i
osiedla oraz - stosownie do potrzeb lub tradycji - inne jednostki pomocnicze.
4. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§5. 1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§6. 1. Herbem Gminy jest:
W polu żółtym czerwony narożnik muru obronnego, ponad nim trzy czerwone wieże,
pokryte czarnymi daszkami z czerwonymi kulami. Na środkowej srebrna tarczka z
czerwonym orłem. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.
2. Barwy Gminy określa jej flaga.
W płacie żółtym po środku herb miasta, przedstawiającym czerwony narożnik
muru obronnego, ponad nim trzy czerwone wieże, nakryte czarnymi daszkami z
czerwonymi kulami. Na środkowej srebrna tarczka z czerwonym orłem. Na dolnym
skraju niebieska belka falowana. Proporcje flagi: stosunek szerokości do długości
5:8. Szerokość belki falowanej do szerokości 1:8. Wzór flagi określa załącznik
nr 3 do Statutu.
3. Zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz określa Rada w
odrębnej uchwale.
§7. Siedzibą organów Gminy jest miasto Recz.
Rozdział III.
Jednostki pomocnicze Gminy
§8. 1. Utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także
zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących
zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma
obejmować, albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi
zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości -
uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§9. Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§10. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu
Gminy.
§11. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych
w statutach tych jednostek.
§12.1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może
uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady
przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos
na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV.
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13. 1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 14. 1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w
zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają
sprawozdania ze swojej działalności.
§ 15. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 15)
§ 16. 1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Komisję ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego,
3) Komisję ds. Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Samorządu, Porządku
Publicznego, Ochrony Środowiska i Ochrony Przeciwpożarowej,
4) Komisję ds. Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji oraz Spraw
Socjalnych.
1. Radny może być członkiem najwyżej jednej komisji stałej.
2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do
wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 17. 1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2.Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji przez przewodniczącego
Rady Miejskiej poprzedniej kadencji obejmują:
1) określenie daty, godziny, miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady.
2) przygotowanie porządku obrad sesji,
3) dokonania otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych
obecnych na sesji ,wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady,
3. Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt. 2 powinien obejmować:
1) ślubowanie radnych
2) przyj ecie porządku obrad sesji,
3) wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady,
4) przekazanie insygnium władzy przez radnego seniora nowo wybranemu
przewodniczącemu Rady,
5) ślubowanie Burmistrza,
6) sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 18. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący,
w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje nadzór nad prawidłowością przebiegu obrad sesji,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 18
pkt 7)
§ 19. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego
lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej
sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 20. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 20)
§ 21. Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonychprzez
ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku
Przewodniczącego.
§ 22. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 23. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady
prace komisji Rady.
§ 24. Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Miejskiego,
zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady.
Rozdział V.
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 25. 1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące
do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych
ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2.Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje,
3) oświadczenia,
4) apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych
do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
5) opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
3.Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania
przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i
podejmowania uchwał.
§ 26. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do
wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane
w zwykłym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w sytuacjach wyjątkowych z pominięciem
procedury zwoływania sesji zwyczajnych określonych w Statucie i w przypadkach
przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie sesji
§ 27. 1. Sesje Rady przygotowuje i zwołuje Przewodniczący ustalając
miejsce, dzień i godzinę otwarcia sesji.
2. O terminie, miejscu i porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej
na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny
skuteczny sposób.
3. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu
budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej
na 14 dni przed sesją.
4. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 2 i 3 Rada może podjąć
uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o
odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad,
przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być
podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
6. Terminy o jakich mowa w ust.2 i 3 rozpoczynają bieg od dnia następnego po
doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
§ 28. 1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii
Burmistrza, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym Burmistrz a w razie jego
nieobecności inna osoba przez niego wskazana.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych
jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
3. Przebieg sesji
§29. Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy
technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 30. Sesje rady są jawne dostępne dla publiczności.
§ 31. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach
przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązujących prawa, a w szczególności:
1) informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 stycznia 1999r. o
ochronie informacji niejawnych,
2) informacji objętych tajemnicą skarbową, bankową i statystyczną,
3) informacji w zakresie objętym ochroną danych osobowych,
4) informacji mogących naruszyć tajemnicę przedsiębiorcy.
§ 32. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o
przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym
posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w
szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub
konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów
lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe
obradowanie lub podjęcie uchwał.
§ 33. 1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy
swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w
miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże
Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez
usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w
protokóle.
§ 34. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący
przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin
posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu
zachowują swoją moc.
§ 35. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego
Rady formuły: "Otwieram
sesję Rady Miejskiej w Reczu".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad.
§ 36. 1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny
wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
1. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady.
§ 37. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3) sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza
z wykonania uchwał Rady,
4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) interpelacje, wolne wnioski i zapytania radnych,
6) odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłoszone na
poprzednich sesjach i w okresie między sesjami,
7) wolne wnioski i zapytania.
§ 38. 1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 37 pkt 3 składa Burmistrz lub
wyznaczony przez niego osoba.
2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub jego zastępca.
§ 39. 1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza lub Przewodniczącego
Rady Miejskiej.
2. Interpelacje dotyczą istotnych spraw gminy.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego
jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady,
który niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 14
dni - na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
6. Odpowiedzi na interpelację udziela Burmistrz lub Przewodniczący Rady
Miejskiej.
7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może
zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia
odpowiedzi.
8. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach,
wnioskach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady.
§ 40. 1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także
w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub
ustnie, w trakcie sesji Rady.
3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany
udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 39 ust. 5, 6 i 7 stosuje
się odpowiednio.
§ 41. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku,
otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w
uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 42. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza
nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w
sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i
czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać
mówcę "do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób
oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji,
Przewodniczący Rady przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie
nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu
w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób zaproszonych na
sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie
sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 43. Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokółu sesji
wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad,
informując o tym Radę.
§ 44. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie
wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad.
1. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu
jednego głosu "za" i jednego głosu "przeciwko" wnioskowi,
po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 45. 1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może
jednak postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności
zainteresowanego na sesji.
§ 46. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję.
W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub
ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli
zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym
dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 47. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję,
wypowiadając formułę "Zamykam
sesję Rady Miejskiej w
Reczu".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie.
§ 48. 1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 48
ust. 2)
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 49. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji
lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla
miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 50. Protokół z obrad każdej sesji sporządza pracownik Urzędu Miejskiego,
wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
§ 51. 1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i
protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn
nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich
streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto
odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: "za",
"przeciw" i "wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
8) (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 51
ust. 2 pkt 8)
9) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 52. 1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą
zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu
rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może
wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może przyjąć protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu
sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 53. 1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną
listę zaproszonych gości, uchwały podjęte przez Radę, usprawiedliwienia osób
nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego
Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4
dni od dnia zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Burmistrz doręcza tym
jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań.
§ 54. 1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z
protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Miejskiego w uzgodnieniu z
Przewodniczącym Rady.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych
Przewodniczącemu Rady.
4. Uchwały
§ 55. 1. Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia
apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych
dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 56. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada: Burmistrz, Komisja, grupa 4
radnych i klub radnych.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
2. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem,
w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o
skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę
prawnego Urzędu.
§ 57. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny,
przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy
unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków
obcych i neologizmami.
§ 58. 1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po
zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami
administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia
przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że
przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.
§ 59. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący obrad.
§ 60. 1. W uchwałach podaje się nr sesji cyframi rzymskimi, kolejny numer
uchwały cyframi arabskimi i rok podjęcia uchwały.
2. Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje
wraz z protokółami sesji Rady.
5. Procedura głosowania
§ 61. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 62. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza
oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymujące się",
sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem
lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w
protokole sesji.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 63. 1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych
pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo
głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym
spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania
i przeprowadza je.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje
protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do
protokołu sesji.
§ 64. 1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie
precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby
jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do
intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek
najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący
rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się
kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył
uprzednio zgodę na piśmie.
§ 65. 1.Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których
przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
2. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu
uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
3. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku
poprawek stosuje się zasadę określoną w § 65 ust. 1.
4. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą
poprawek do projektu uchwały jeśli radni nie wniosą sprzeciwu.
5. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem
uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do
projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5 na
czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi
sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 66. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi
wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów
"za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych
nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy
"przeciw".
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości,
przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą
od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 67. 1. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność §67
ust. 1).
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że
przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych
głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę
ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących
zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1
ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących
zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów
o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
6. Komisje Rady
§ 68. 1.Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań
komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 69. 1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym
Radzie.
2. Roczny plan pracy komisji może zmienić Rada na wniosek komisji.
3.Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 70. 1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych
gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to
uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje wydają opinie oraz zgłaszają wnioski i przekazują je Radzie.
§ 71. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego
komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§ 72. 1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o
posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 73. 1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają
na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji zespołów powołanych
przez Radę.
§ 74. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni
§ 75. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach
komisji podpisem na liście obecności.
2.Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji,
winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienia
Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 76. 1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami
oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty i przedstawia je organom
gminy do rozpatrzenia
2. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 1 raz
w roku, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców.
3. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie
Urzędu Miejskiego w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.
§ 77. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego
obowiązków, Przewodniczący Rady może udzielić radnemu upomnienia po umożliwieniu
radnemu złożenia wyjaśnień, chyba, że nie okaże się to możliwe.
§ 78. 1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie
z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego
zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu
Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić
radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 79. (rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 23 lipca 2003 r., znak:
PN.2MN.0911/144/2003 Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nieważność § 79)
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 80. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu
terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych
spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.
§ 81. 1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki
samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji
postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem
uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział VI.
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 82. 1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy
Przewodniczącego oraz dwóch członków.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na
wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 83. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i
prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności
działania, jego zadania wykonuje jego Zastępca.
§ 84. 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w
jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich
stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz
poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Przewodniczący
Rady
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od
decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości
o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 85. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych
jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową
kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 86. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w
zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 87. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu
lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności
kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli
zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 88. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie
ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej
nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
§ 89. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 14 dni roboczych, a
kontrole problemowa i sprawdzająca - nie dłużej niż 3 dni roboczych.
§ 90. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich
zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających
stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie
kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu
kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym
przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli
kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 91. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający
bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności
kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej
działalności według kryteriów ustalonych w § 85 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem.
Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 92. 1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły
kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
2.O podjęciu czynności kontrolnych Komisja powiadamia na piśmie przewodniczącego
Rady Miejskiej, Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki określając
przedmiot zakres i datę rozpoczęcia kontroli.
3.Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu
kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
4.Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego
przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany
podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5.Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych
okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w
ust. 4 oraz dokument tożsamości.
§ 93. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia
przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika
kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające
zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym
Przewodniczącego Rady.
§ 94. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i
środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać
na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do
przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i
pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których
mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby
kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany
jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż
określone w ust. 3
§ 95. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz
godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 96. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie
5 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolujących,
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w
protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o
odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do
sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 97. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika
kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od
daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej.
§ 98. 1 Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego
Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty
przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do
podpisania.
§ 99. 1.Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które -
w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący
Rady, Burmistrz, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego
podmiotu.
2. Komisja Rewizyjna zapoznaje Radę z protokółem z przeprowadzonej kontroli
na najbliższej sesji.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 100. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w
terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po
zatwierdzeniu planu pracy przez Radę Miejską.
§ 101. 1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia 31 stycznia każdego
roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz wniosków podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi
wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 102. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić do prac w komisji:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub
ekspertów.
3. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie
oraz zaproszone osoby.
4. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który
winien być podpisany przez przewodniczącego komisji.
§ 103. Opinie Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 104. Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.
§ 105. 1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób
posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia
odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetowych,
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady,
celem podjęcia uchwały zobowiązującej Burmistrza do zawarcia stosownej umowy
w imieniu Gminy.
§ 106. 1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych
opinii przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu
funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości
rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag,
informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na
przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących
innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających
kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
§ 107. Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII.
Zasady działania klubów radnych
§ 108. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie
przyjętych.
§ 109. 1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez
co najmniej 5 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 110 1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 111. 1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny
z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,
podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 5.
§ 112. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków
klubu.
§ 113. 1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania
regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 114. 1. Klubom przysługują uprawnienia inicjatywy uchwałodawczej,
wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez
swych przedstawicieli.
§ 115. Na wniosek przewodniczących klubów Burmistrz obowiązany jest zapewnić
klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział VIII.
Tryb pracy Burmistrza
§ 116. Burmistrz wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) jemu przypisane zadania i kompetencje,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego
prawa - należy do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 117. Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady
§ 118. Komisje Rady mogą zapraszać Burmistrza na ich posiedzenie.
§ 119. Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych
w § 116- 118 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza.
Rozdział IX.
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza
§ 120. Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 121. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów
Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oraz Statutem.
§ 122. 1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w
biurze Rady , w dniach pracy Urzędu Miejskiego.
2. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza, oraz Urzędu udostępniane są na
stanowisku ds. organizacyjnych Urzędu Miejskiego. Ponadto dokumenty, o jakich
mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej
Urzędu Miejskiego, Biuletynie Informacji Publicznej oraz powszechnie dostępnych
zbiorach danych.
§ 123. Realizacja uprawnień określonych w § 120 i 121 może się odbywać wyłącznie
w Urzędzie Miejskim i w asyście pracownika Urzędu Miejskiego.
§ 124. Uprawnienia określone w § 120 i 121 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o
ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Rozdział X.
Postanowienia końcowe
§ 125. Tracą moc:
1) uchwała Nr XVII/113/96 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 10 kwietnia 1996 r. w
sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Recz / Dz. Urz. Woj. Gorzowskiego Nr
6,poz. 46/.
2) uchwała Nr XXVII/133/01 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 31 stycznia 2001 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Recz.
§ 126.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Grzegorz Adamiak
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Paweł Kozina | 21-10-2003 10:04 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 21-10-2003 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 21-10-2003 10:04 |