Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

UCHWAŁA NR IX/57/03 w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007


RADA MIEJSKA W RECZU

UCHWAŁA NR IX/57/03

Rady Miejskiej w Reczu

z dnia 9 lipca 2003 r

w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271,z 2003r. Nr 80, poz. 717), art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 168, poz. 1383) Rada Miejska w Reczu uchwala, co następuje:

  1. Przyjmuje się. „Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Recz na lata 2003 - 2007” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

  2. Zobowiązuje się Burmistrza Recza do realizacji celów określonych w programie, o którym mowa w § 1.

  3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Załącznik do uchwały Nr IX/57/03

Rady Miejskiej w Reczu

z dnia 9 lipca 2003 r.

PROGRAM GOSPODAROWANIA

MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY RECZ

NA LATA 2003 - 2007

  1. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego.

Na koniec 2002 r. zasób mieszkaniowy gminy wynosił:

    • 51 budynków z 221 lokalami mieszkalnymi stanowiących zasób mieszkaniowy gminy samodzielnie administrowany przez ZGKiM.

    • 2 budynki z 5 lokalami mieszkalnymi stanowiącymi udział w nieruchomościach wspólnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych zarządzanych przez ZGKiM.

Łącznie w budynkach administrowanych i zarządzanych przez ZGKiM znajduje się 273 lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej 12876,47 m2, które mają status mieszkań komunalnych, spośród tych mieszkań 9 to mieszkania o standardzie lokali socjalnych jednak nimi nie są gdyż posiadają zameldowanych na stałe najemców. W bieżącym okresie powstają mieszkania socjalne w byłej szkole w Suliborku. W zasobach gminy znajdują się ponadto 4 budynki użytkowe jako szkoły. W budynkach zarządzanych przez ZGKiM znajduje się ponadto 50 lokali mieszkalnych wykupionych na własność.

Podział zasobów według okresu wybudowania

Rok budowy

Miasto

Wieś

Razem

do 1900

10

0

10

1900 - 1945

15

8

23

1946 - 1965

4

1

5

1966 - 1980

9

0

9

pow. 1980

3

1

4

razem

41

10

51


W całym zasobie gminnym jedynie 35% budynków zostało wybudowane po okresie powojennym, co negatywnie rzutuje na stan techniczny całych zasobów mieszkaniowych. Stan ten ocenia się średnio jako dostateczny. Na taką właśnie uśrednioną ocenę wpływa zarówno dobry stan budynków przy ul. Słonecznej jak i bardzo zły stan budynków przy ul. Rynek, Zielna, Tylna, Promenada oraz większości budynków wiejskich i przekazanych przez AWRSP.

  1. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji.

Ze względu na zły stan techniczny wielu budynków zachodzi konieczność ponoszenia kosztów związanych z ich naprawami i remontami takimi jak: wymiana bądź naprawa pokryć dachowych, przestawienie pieców kaflowych, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana przyłączy i instalacji elektrycznej oraz gazowej, wykonanie izolacji pionowej, przemurowanie kominów czy wykonanie nowych elewacji.

Plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków

Lp.

Zakres remontu

2003

2004

2005

2006

2007

1

Przełożenie lub remont dachu

5

5

5

5

5

2

Przemurowanie kominów

8

6

6

6

6

3

Remont klatki schodowej

2

2

3

3

3

4

Docieplenie budynków

1

1

1

1

1

5

Wykonanie elewacji (nowej)

1

0

0

0

0

6

Remont instalacji elektrycznej

2

2

2

2

2

7

Roboty zduńskie

2

2

2

2

2

8

Wymiana okien

15

15

15

15

15

9

Wymiana drzwi

2

2

2

2

2

10

Udział w remontach wspólnot

 

 

 

 

 


W budynkach wspólnot przewidziany jest udział rzeczowy oraz udział środków finansowych na poziomie 25% rocznego planu remontów w poszczególnych latach. O zakresie rzeczowym decydować jednak będą głównie właściciele prywatni poszczególnych wspólnot mieszkaniowych.

  1. Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych.

Zakłada się kontynuację sprzedaży lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy Recz na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, póz. 543 z późn. zm.) i określonych w uchwałach Rady Miejskiej Recza.

Ze sprzedaży wyłączone będą lokale:

  • w budynkach przeznaczonych do rozbiórki,

  • nie stanowiące samodzielnego lokalu mieszkalnego,

  • stanowiące lokale socjalne,

  • najmowane na czas trwania stosunku pracy,

  • niezasiedlone - przeznaczone na lokale zamienne.

W pierwszej kolejności sprzedawane będą lokale mieszkalne stanowiące własność gminy, położone w budynkach wspólnot mieszkaniowych, aż do całkowitego zbycia udziału gminy w tych nieruchomościach.

Należy wypowiadać umowę najmu z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia, jeżeli najemca lokalu, położonego w budynku, o którym mowa wyżej, któremu zaoferowano wcześniej nabycie tego lokalu, nie skorzystał z przysługującego mu pierwszeństwa w jego nabyciu. Warunkiem jest, aby jednocześnie z wypowiedzeniem umowy najmu zaoferowano temu najemcy wynajęcie innego lokalu w Gminie spełniającego wymagania, co najmniej takie same, jakie powinien spełniać lokal zamienny.

Sprzedaż lokali mieszkalnych objętych wykazem lokali do sprzedaży na dany rok, położonych w budynkach komunalnych będzie realizowana na wniosek najemcy.

Plan sprzedaży lokali w latach 2003 - 2007

Rok

2003

2004

2005

2006

2007

Planowana sprzedaż lokali mieszkalnych

10

15

15

15

15


Dopuszcza się korektę planowanej sprzedaży lokali w za1eżności od moż1iwości technicznych faktycznych potrzeb.

Podstawą do realizacji sprzedaży lokali stanowić będzie, wykaz budynków i lokali przeznaczonych do sprzedaży na dany rok przyjęty Zarządzeniem Burmistrza.

  1. Zasady polityki czynszowej.

Stawki czynszu w latach 2003 - 2007 będą podwyższane dwa razy w roku i dążyć będą do stopniowego osiągnięcia minimalnego poziomu czynszu - 2% wartości odtworzeniowej w latach 2003 - 2004 oraz 2,5% wartości odtworzeniowej począwszy od roku 2005, zgodnie z ustawą o ochronie lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie kodeksu cywilnego. Pozwoli to na zapobieżenie degradacji gminnych zasobów mieszkaniowych. Stopniowanie w dochodzeniu do pożądanej stawki czynszu, pomimo złego stanu technicznego wielu budynków podyktowane jest trudną sytuacją finansową większości najemców. Szacuje się, że czynsze za mieszkania wówczas zapewniają ekonomicznie prawidłową i technicznie wystarczającą obsługę remontową budynków gdy wynoszą 3 - 5% wartości odtworzeniowej w skali roku. W 2003 r. maksymalna stawka czynszu w gminie Recz wynosi 2,13 zł to jest 1,30% wartości odtworzeniowej, natomiast średnia stawka zaledwie 0,8% wartości odtworzeniowej.

Dla lokali mieszkalnych odpowiadających standardowi podstawowemu w poszczególnych kategoriach wartości użytkowej ustala się stawkę maksymalną.

Dla lokali mieszkalnych o obniżonej wartości użytkowej w stosunku do standardu podstawowego w poszczególnych kategoriach wartości użytkowej obowiązują stawki obniżone proporcjonalnie do występujących czynników obniżających stawkę maksyma1ną.

Wykaz czynników obniżających wartość użytkową lokalu w stosunku do standardu podstawowego oraz stopień obniżenia stawki maksymalnej zawiera poniższa tabela:

Lp.

Czynniki obniżające wartość użytkową lokali mieszkalnuch

Wskaźnik obniżający stawkę maksymalną (%)

1.

POŁOZENIE BUDYNKU:

  • miasto: budynki położone w bezpośrenim otoczeniu pasa drogowego drogi krajowej nr 10

  • teren wiejski

15

15

2.

POŁOŻENIE LOKALU W BUDYNKU:

  • suterena

  • mieszkanie wspólne

  • IV kondygnacja w budynku wielokondygnacyjnym i powyżej

40

10

5

3.

BRAK WYPOSAŻENIA LOKALU W INSTALACJE I URZĄDZENIA TECHNICZNE:

  • c.o.

  • c.w.u.

  • z.w.

  • łazienki, wc

  • wewnętrzna instalacja kanalizacyjna

10

10

10

10

10

4.

ZA BRAK SPRZATANIA KLATEK SCHODOWYCH W BUDYNKACH WIELORODZINNYCH

10

5.

TECHNICZNY STAN BUDYNKU:

  • lokal zawilgocony i zagrzybiony (do czasu wyeliminowania)

  • lokal w budynku zakwalifikowanym do rozbiórki z przyczyn technicznych

10

30

Przy obliczaniu stawki czynszu dla danego lokalu sumuje się wszystkie obniżki, które mają zastosowanie w przypadku danego lokalu. Stawka czynszu za lokal socjalny wynosić będzie 50% stawki minimalnego czynszu.

Dla lokali nowo zasiedlanych stawki podstawowe czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej nie powinny być niższe niż:

    • 2,% wartości odtworzeniowej, w latach 2003 - 2004,

    • 2,5% wartości odtworzeniowej począwszy od roku 2005.

Osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego do dnia opróżnienia lokalu uiszczają odszkodowanie odpowiadające wysokości czynszu ustalonego według stawek obowiązujących dla lokali nowo zasiedlanych.

  1. Zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Lokalami stanowiącymi zasób mieszkaniowy gminy oraz stanowiącymi zasób gminy we wspólnotach mieszkaniowych zarządza zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu. Zakres uprawnień i obowiązków zarządcy wynika z rozdziału 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, póz. 543 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, póz. 414 z późn. zm.), ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, póz. 733) i innych przepisów związanych z działalnością oraz umowy o zarządzanie nieruchomościami.

ZGKiM - zarządca, któremu powierzone zostały czynności zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy, wykonuje czynności wynajmującego w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Zakres obowiązków wynajmującego i lokatora, strony określają w umowie najmu.

Wpływy z opłat za lokale (czynsz) są przychodami Gminy i są przeznaczone na pokrycie kosztów zarządu, eksploatacji i remontów.

Urząd będzie pośredniczył w zamianach lokali mieszkalnych pomiędzy rodzinami, których nie stać na utrzymanie posiadanych dużych lokali a rodzinami dążącymi do polepszenia warunków mieszkaniowych.

  1. Wysokość wydatków na utrzymanie mieszkaniowego zasobu gminy i koszt zarządu nieruchomościami wspólnymi.

Przewiduje się, iż wydatki na utrzymanie mieszkaniowego zasobu gminy będą wzrastały corocznie zgodnie ze wzrostem czynszów.

Wzrost kosztów administracji nie może przekroczyć w/w wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, co pozwoli na systematyczny, realny wzrost nakładów na konserwacje i remonty lokali i budynków.

W przypadku utrzymania nieruchomości wspólnych należy dążyć do obniżenia kosztów zarządu, przy jednoczesnym podwyższeniu środków przeznaczonych na fundusze remontowe powyżej inflacji.

Pozwoli to na zahamowanie dekapitalizacji zasobów mieszkaniowych.

Wydatki gminy związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnych winny być finansowane z wpływów z czynszów za lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy oraz z dotacji z budżetu gminy.

  1. Inne działania.

Gmina będzie dążyła do pozyskania lokali, które będzie można adoptować na lokale socjalne. Lokale socjalne muszą się charakteryzować niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Niemożliwe jest przekształcenie lokalu socjalnego w lokal komunalny bez uchwały Rady Miejskiej w Reczu.

Gmina będzie dążyła do pozyskiwania lokali bądź powierzchni użytkowych (np. strychy) na lokale mieszkalne w budynkach należących do wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy lub w budynkach należących do zasobu Gminy, które będą przydzielane lub zbywane zgodnie z zasadami przyjętymi uchwałą Rady Miejskiej Nr XXXVI/176/02 z dnia 27 lutego 2002 r i niniejszą uchwałą.

Gmina przystąpi do opracowania koncepcji wybudowania wielorodzinnego budynku mieszkalnego z funkcjami usługowymi na parterze, na działce Nr 247/4, którego budowa oparta będzie głównie o kapitał prywatny. Po przygotowaniu koncepcji Gmina przystąpi do poszukiwania inwestorów i rozpoczęcia inwestycji.

Przewodniczący

Rady Miejskiej

Grzegorz Adamiak

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 20-10-2003 17:57
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-10-2003
Ostatnia aktualizacja: - 20-10-2003 17:57