Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół Nr XVIII/08 z przebiegu obrad XVIII sesji Rady Miejskiej w Reczu


PROTOKÓŁ Nr XVIII/08

z przebiegu obrad XVIII sesji Rady Miejskiej w Reczu

odbytej w dniu 28 i 29 maja 2008 roku.

 

1. a) Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Otwarcie XVIII sesji Rady Miejskiej w Reczu o godzinie 10.10 dokonał Pan Leon Grzelak Przewodniczący Rady Miejskiej. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej powitał radnych, sołtysów i zaproszonych gości.

W szczególności powitał zaproszonych gości.

  1. Pan Józefa Romanowskiego Burmistrza Recza

  2. Pana Jana Jagiełło Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu

(Lista obecności w załączeniu)

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że na sali znajduje się 12 radnych, wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. (Lista obecności radnych w załączeniu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Leon Grzelak stwierdził przybycie radnej Pani Agaty Paszowskiej.

 

b) Przyjęcie porządku obrad sesji.

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są jakieś wnioski i uwagi do porządku obrad sesji.

 

Nie stwierdzono żadnych uwag i wniosków do porządku obrad sesji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poddał porządek obrad pod głosowanie. Porządek obrad przyjęto jednogłośnie pozytywnie.

 

Porządek obrad:

1. Sprawy regulaminowe:

  1. otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

  2. przyjęcie porządku obrad sesji,

  3. przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

2. Projekt uchwały w sprawie akceptacji kierunku działania Burmistrza Recza polegającego na zatwierdzaniu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

3. Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia zapisów § 3, § 6 oraz § 7 projektu Rozporządzenia Wojewody Zachodniopomorskiego w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Grądowe Zbocze”.

4. Wyjazd na teren gminy w celu zapoznania się z ochroną środowiska i bieżącymi problemami gminy:

  1. 28 maja 2008 r.- Sicko, Sokoliniec, Rybaki, Suliborek, Sulibórz, Słutowo, Wielgoszcz.

  2. 29 maja 2008 r. - Pomień, Żeliszewo, Rajsko, Pamięcin, Jarostowo, Lubieniów, Grabowiec, Nętkowo.

 

c) Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - dlaczego tak późno protokół się ukazuje na stronie BIP i nie ma czasu aby się z tym protokołem zapoznać i nie można stwierdzić czy protokół odzwierciedla to co było na sesji czy nie. Dlatego wnioskuje do Pana Przewodniczącego, aby przyspieszyć, jeżeli można byłoby przyspieszyć termin umieszczania protokołu na stronie internetowej Recza.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - odpowiem od razu, że były pewne problemy techniczne z umieszczeniem tego protokołu, bo był wprowadzony przed majówką.

 

Burmistrz Recza - Pani Martyna wpuściła, ale nie zostało to sprawdzone i wynikły problemy techniczne ze strony Alfy.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - pytacie się państwo czy mamy jakieś uwagi do protokołu, ale żeby mieć jakieś uwagi trzeba się z tym protokołem zapoznać, trzeba mieć czas żeby te uwagi zgłosić do Przewodniczącego Rady i Przewodniczący musi mieć czas, aby te uwagi rozpatrzyć. W związku z powyższym publikowanie protokołu 2,3 dni czy tydzień przed sesją jest bezsensu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - Panie Dobrzaniecki protokół jest wyłożony w Biurze Rady można przyjść i się zapoznać, jeżeli nie ma go na BIP. Po drugie sam Pan wie, bo był Przewodniczącym Rady, że protokół powinien być opublikowany dopiero po przyjęciu przez Radę.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - tylko pyta Pan Przewodniczący czy są jakieś uwagi do porządku obrad. Jeżeli są i jeżeli ja mam jakieś uwagi to ja musze mieć dokument i dopiero będę mógł się do niego odnieść.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - zgadza się i ja to wszystko rozumiem tylko jak można publikować nie zatwierdzony protokół a my to jednak robimy aby ułatwić radnym dostęp do protokołu.

 

Burmistrz Recza - na pewno wniosek pana radnego Dobrzanieckiego postaram się realizować i co najmniej tydzień wcześniej będziemy starali się publikować protokół, który jeszcze nie ma tak naprawdę ważności prawnej. Natomiast Panie radny jak był Pan Przewodniczącym to protokół był publikowany nawet w dniu sesji i też, jako radny, o tym mówiłem a Pan nic nie reagował. W dniu sesji o 8.00 rano był wprowadzany protokół i Pan był wtedy Przewodniczącym Rady.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - to nie znaczy, że ma tak być jak było.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - wniosek jest zasadny i do realizacji.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - ja już wcześniej o tym mówiłam chyba w marcu bo interesujemy się kiedy są sesje bo jakoś trzeba się dopasować. Jeszcze pamiętam, że 8 maja 10 i 19 zaglądałam i najbliższa sesja ogłoszenie: uprzejmie zawiadamiam, ze najbliższa XVII sesja odbędzie się 23 kwietnia 2008 r. o godzinie 10.00. Już prosiłam Panów Przewodniczących, ze, jeśli sesja się odbyła zdjąć ją po prostu, aby nie było czegoś takiego, że najbliższa sesja to jest 19 maj a odbędzie się 23 kwietnia i to nie po raz pierwszy. I myślę, że możemy to zrobić we własnym zakresie i nie musi żadna alfa ani mega tego robić. Świat do przodu idzie i my też to, co było wcześniej może teraz odbijamy piłeczkę ale uczymy się na błędach i czy to była tamta kadencja czy jeszcze wcześniejsza, czy jeszcze wcześniejsza. Świat do przodu idzie i my też a to, że się tak późno ukazuje protokół to ja nie wiem czy akurat na tej sesji zatwierdzamy i dopiero powinien się pojawić, ale są błędy w tym protokole bo czytałam ten protokół i błędy rzeczowe i inne i np. zamiast Stowarzyszenie Wsi Lubieniów to jest Stowarzyszenie Wsi Nętkowo w tekście i takie inne, których tutaj nie będę. Ktoś, kto to pisze może się pomylić.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - jak są jakieś uwagi to proszę zgłosić i zostanie to poprawione.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - ja to zgłoszę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - czyli teraz pani zgłasza, że jest taki błąd.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - tak.

 

Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji bez odczytania. Protokół przyjęto ilością głosów 9 za, 1 przeciw, 3 wstrzymujące się.

 

Ad. 2. Projekt uchwały w sprawie akceptacji kierunku działania Burmistrza Recza polegającego na zatwierdzaniu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - projekt uchwały mówi, że Rada akceptuje kierunki Burmistrza polegające na zatwierdzaniu projektów w ramach programu operacyjnego itd. Chciałbym wiedzieć czy zanim Burmistrz zaakceptuje kierunek działania czy Rada będzie mogła ewentualnie zająć stanowisko w sprawie danego projektu?

 

Burmistrz Recza - Panie radny Dobrzaniecki tak jak na ostatniej sesji mówiłem, o dużych projektach będę informował na bieżąco Radę Miejską tym bardziej, że będą one dotyczyły dużych nakładów finansowych. Myślę, że o miękkich projektach nie zachodzi taka potrzeba.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - wnioskowałbym do Pana Burmistrza, aby nawet o takich małych projektach Radę informować. Jesteśmy radnymi i takie informacje możemy przekazywać tym, którzy nas wybrali. Nie może być tak, że wy tylko wiecie o miękkich projektach w Urzędzie a my będziemy dowiadywali się kanałami bocznymi i po co, jak można tego dowiedzieć się bezpośrednio od Burmistrza. Przecież to nie jest żadna tajemnica.

 

Burmistrz Recza - oczywiście nie będzie to dla mnie kłopotem. W planie pracy Rady Miejskiej na wrzesień jest punkt dotyczący informacji Burmistrza w sprawie pozyskiwania środków zewnętrznych i wtedy zostanie przedstawione pełne sprawozdanie.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - w kwietniu została podjęta ta uchwała i co się stało, że ta uchwała ulega zmianie?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - jest napisane w uzasadnieniu Panie radny.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - wiem i czytałem to, ale chyba można powiedzieć jedno zdanie, dlaczego uchwała jest zmieniana.

 

Burmistrz Recza - czy ktoś z państwa sołtysów chce abym udzielił uzasadnienia, bo Pan radny zwraca się w waszym imieniu? Uzasadnienie zostało dołączone do dostarczonych materiałów. Wydział Nadzoru i Kontroli Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie zastrzegł sobie jedno słowo, że nie „upoważnia się” a „akceptuje się kierunki działania” i na tym polega ta zmiana.

 

Poddano projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska ilością głosów 11 za, 2 wstrzymujące się, podjęła uchwałę w sprawie, akceptacji kierunku działania Burmistrza Recza polegającego na zatwierdzaniu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, którą zarejestrowaną pod Nr XVIII/118/08, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

3. Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia zapisów § 3, § 6 oraz § 7 projektu Rozporządzenia Wojewody Zachodniopomorskiego w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Grądowe Zbocze”.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - czytając Rozporządzenie Wojewody w sprawie ustanowienia planu ochrony rezerwatu przyrody „Grądowe zbocze” § 7 pkt. 3. W odległości minimum 200 m od granic rezerwatu nie należy projektować inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzaju przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko a lokalizacje przedsięwzięć mogących wpływać na stosunki wodne w rezerwacie należy rozpatrywać uwzględniając uwarunkowania przyrodnicze obiektu. I moje pytanie jest takie. Obok rezerwatu w miejscowości Wielgoszcz jest obiekt, o którym często mówimy i tam nie ma 200 m i granica rezerwatu tuż przy torach przebiega. Czy to 200 m jest zachowane od tego obiektu w Wielgoszczy? Nie wiem, jakie są dane dotyczące tego obiektu, bo się ciągle zmieniają. Czy to obowiązuje we wszystkie strony? Te 200 m to jest ważna sprawa.

 

Burmistrz Recza - W Rozporządzeniu jest wyraźny zapis, że dotyczy on tylko spraw przyszłych a nie nabytych. Nie należy projektować przyszłych inwestycji w odległości 200 m od rezerwatu.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - W Rozporządzeniu, które cytowała Pani radna Maria Wojciechowska nie mówi się o inwestycjach tylko się mówi o przedsięwzięciach. Nie wiem czy słowo inwestycja jest właściwe. Może być sytuacja, że jest budynek „x” i w tym budynku może być zlokalizowane przedsięwzięcie, które ma znaczący wpływ na środowisko.

 

Pan radny Andrzej Pater - na rozpoczęcie działalności będzie musiał uzyskać stosowne zezwolenie.

 

Pan radny Mieczysław Juszczyk - jeżeli mamy na Reczu taką perłę przyrody to ja mam taką prośbę. Nie wiem czy to Nadleśnictwo tym się opiekuje czy gmina Recz, gdyż nie ma tam żadnej tablicy informacyjnej.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - byłam tydzień temu i tablica jest.

 

Pan radny Mieczysław Juszczyk - mówi się ciągle o rezerwacie, ale trzeba się nim bardziej zaopiekować. Drawno przyjeżdża raz w roku, przejdą się kawałek 50 m i wracają z powrotem.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - śmiem polemizować z Panem radnym Juszczykiem.

 

Burmistrz Recza - Panie radny jest Rozporządzenie Wojewody dotyczącego planu ochrony rezerwatu przyrody i za tym pójdą pieniądze od Wojewody. Właścicielem tego gruntu jest Nadleśnictwo Drawno w związku z tym gmina nie ma obowiązku sprawowania opieki. Oczywiście jako gmina sprzątamy i poprawiamy jakość tablic.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - odnośnie rezerwatu to tam żadna tablica nie pomoże tam trzeba żeby ludzie o to zadbali. Jak się wejdzie na teren rezerwatu to wśród tych czosnków takie ścieżki powydeptywane są przez ludzi, niektórzy wykopują czosnek i inne rośliny i to jest cały problem, jak ludzi uczulić na to aby tego nie niszczyli.

 

Pan radna Bożena Karpińska - nie jest zniszczone panie radny i nie jest tak źle

 

Poddano projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska ilością głosów 11 za, 2 wstrzymujące się, podjęła uchwałę w sprawie, uzgodnienia zapisów § 3, § 6 oraz § 7 projektu Rozporządzenia Wojewody Zachodniopomorskiego w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Grądowe Zbocze”, którą zarejestrowaną pod Nr XVIII/119/08, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu

 

Burmistrz Recza - chciałbym przeprosić Państwa, gdyż na początku wyjazdu w teren nie będę mógł być obecny z powodu pilnego wyjazdu do Mirosławca, którego nie udało się przesunąć. Wczoraj dowiedziałem się o tym spotkaniu a sprawa jest bardzo ważna. Pani Martyna Kłoczko i Pan Janusz Brzozowski będą spisywać wnioski zgłoszone podczas objazdu miejscowości.

Jest już kolejny etap tworzenia grupy LGD a także etap stworzenia Strategii i chciałbym zaproponować spotkanie 5 czerwca 2008 r. o godz. 10.00 w sali narad Urzędu Miejskiego. Spotkanie będzie prowadzić pani koordynator przedstawiając prezentacje. Państwa obecność będzie potrzebna gdyż później odbędą się mniejsze spotkania na wioskach w celach wypełnienia ankiet, czyli zastanowienia się nad konkretnymi zadaniami w danych miejscowościach. Chcemy, aby propozycje wypłynęły konkretnie z wiosek, z miasta a także od pewnych grup, czyli radnych, sołtysów i stowarzyszeń.

 

Pan radny Mieczysław Juszczyk - czy nie dałoby rady w jeden dzień wszystkie wioski objechać ponieważ co roku dawaliśmy radę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - co roku było 2 dni.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki -w nawiązaniu do tego co poruszył Pan radny Juszczyk. Ma być Pani Martyna ma być Pan Brzozowski mają notować wnioski itd. Siedzą tutaj sołtysi ze wsi, siedzą radni z poszczególnych okręgów wyborczych i poszczególnych wsi. My pojedziemy dzisiaj w teren, wszystko jest zarośnięte, chwasty rosną wielkie i co my zobaczymy i jakie wnioski będziemy składali. W ubiegłym roku byliśmy na podobnym wyjeździe, zapoznawaliśmy się z ochroną środowiska i czy od tamtego czasu cokolwiek uległo zmianie? Czy Rada musi się zapoznawać od nowa? Uważam, ze wniosek jest jak najbardziej zasadny bo co my będziemy tam 2 dni robili.

 

Burmistrza Recza - taka była wola Rady, planowaliśmy jednak, aby zwiedzać i pokazywać się na tych terenach a wówczas będzie Pan miał okazję na bieżąco zgłaszać zastrzeżenia i wnioski. To jest cel i uważam, że powinniśmy się pokazywać. Pojedźmy i zobaczmy a jeżeli nie pojedziemy to Państwo z kolei stwierdzicie, że został wcześniej zgłoszony wniosek i nie został wykonany. Podtrzymuję inicjatywę wyjazdu w teren, mieszkańcy ocenią nas tj. burmistrza, radnych i sołtysów pozytywnie. Sugerowałbym, aby wyjazd był 2 dniowy bo jeżeli mamy przejechać tak jak wesoły autobus i popatrzeć przez okno to byłoby to bezcelowe.

 

Pan Marian Gwóźdź Sołtys Suliborza - My wszyscy popieramy decyzję Burmistrz, trzeba jechać i zobaczyć. My tu sobie rozmawiamy, co jest do zrobienia i nic to nie da dlatego należy pojechać.

 

Pan Józef Ciemcioch Sołtys Lubieniowa - co to da, że będziemy zgłaszać wnioski to nic nie da trzeba pojechać i zobaczyć.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - przysłuchując się tej rozmowie to nikt nie neguje potrzeby tego wyjazdu, ani Pan Juszczyk, ani Pan Dobrzaniecki i potrzeba jest na pewno. Tylko Panowie proponowali aby przedłużyć godzinę czy dwie dzisiaj i zaoszczędzimy czas i paliwo.

 

Pan Józef Ciemcioch - ja na przykład mam umówionych na jutro ludzi i dzisiaj tych ludzi nie będzie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - myślę, że w przyszłości jak państwo radni sobie zażyczą to zrobimy to w jeden dzień, ale w tej chwili mamy zaplanowane na dwa dni i jak Pan Sołtys mówił ma umówionych ludzi, którzy mają pewne problemy to trzeba ich wysłuchać. Podtrzymuje wniosek Pana Sołtysa aby ta sesja była 2 dniowa bo na paliwie nie zaoszczędzimy bo i tak musimy objechać a zaoszczędzimy jedynie na swoim czasie.

 

Pan radny Stanisław Barna - Też jestem tego zdania, ale jak Pana Burmistrza nie będzie to, do kogo mamy wnioski zgłaszać. Panie Burmistrzu składamy wnioski, co sesje, Pan doskonale zna nasze problemy. Pan Burmistrz mówi, że jedzie do Mirosławca to zejdzie gdzieś z 2 godziny i kto będzie nam odpowiadał na te wnioski?

 

Burmistrz Recza - chętnie odpowiem jak dojadę, bądź jutro. Zapiszemy problemy i czy ja muszę odpowiadać na gorąco? Sytuacja jest gardłowa i muszę jechać na to spotkanie. Zastępca Burmistrza również ma dzisiaj 2 spotkania i tak się złożyło, że też musi wyjechać. Wczoraj pod koniec pracy otrzymałem telefon, że muszę być obecny na tym spotkaniu. Będą pracownicy, którzy zanotują wnioski a ja postaram się jak najszybciej przyjechać do państwa.

 

Pan radny Stanisław Barna - chodzi mi o to, że wnioski są złożone, odpowiedzi są, a nie są one realizowane. Mamy 1,5 miesiąca suszy i drogi dalej nie są zrobione i nawet nikt nie ruszył łopatą, aby jedną dziurę załatać.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - jeżeli mamy jechać to jeden z głównych problemów, który się przewija przez sesje i zgłaszany jest przez Pana Stanisława Barnę to jest stan dróg gminnych. Abym mógł zająć stanowisko w sprawie dróg musiałbym je zobaczyć, czy my po wszystkich drogach będziemy jeździli?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - dzisiaj nie, jutro.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - mamy stanąć i pokazać się na środku wsi, ze Rada przyjechała to uważam, że taki wyjazd nie ma sensu.

 

Burmistrz Recza - na pewno pytania będą najczęściej dotyczyły jakości dróg, więc od razu odpowiem, aby państwa uspokoić. Jak zauważyliście państwo uwagę to został rozstrzygnięty przetarg i już są naprawiane drogi o nawierzchni utwardzonej czyli asfaltowe. Do końca maja na wioskach i w mieście te drogi mają być naprawione. Zwiększyliśmy środki i wyłaniamy wykonawcę na drogi żużlowe. Zwróciłem uwagę także pracownikom, że te przetargi ogłaszane są za późno. Powinny być ogłaszane już w lutym, aby w kwietniu podejść do robót. Na przyszłe lata będę miał to na uwadze. Środki w uchwale budżetowej będą zabezpieczone i będziemy te drogi remontować. Mam taką koncepcję i może uda mi się państwa nakłonić, aby na drogę żużlową tj. np. od sklepu Pana Petschke do Jarostowa wyłożyć poważniejsze pieniądze i zrobić porządnie drogę. Bardzo dużo jeździ nią mieszkańców i jest mocno eksploatowana. W każdej gminie jest ten problem i bolączką są drogi, bo nie ma na nie pieniędzy. Jest jeden ciągły mankament- finanse, dlatego proszę ode mnie nie wymagać, że Burmistrz nie robi to w odpowiedniej jakości. Jakie pieniądze takie roboty. Ostatnio padały ulewne deszcze i Pan Sołtys Sicka zgłaszał parę razy, iż w Sicku woda wyryła dziury. W okolicy jedynie z Zieleniewa jest firma, która dysponuje odpowiednim sprzętem i pech chciał, że ten sprzęt się popsuł. Informowano mnie, że za parę dni zostanie naprawiony. Mamy uzgodnione z Nadleśnictwem, że pchniemy w Sicku skarpę ziemi i wyrównamy drogę. To są sprawy, które mam na uwadze i monituję, ale są sytuacje gdzie nie jestem w stanie nic przyspieszyć i proszę to zrozumieć.

Jeżeli chodzi o budynek agencyjny po państwu Jurasz to pismo zostało wysłane po 10 kwietnia 2008 r. i dzwoniłem 26 maja br. do ANR w Szczecinie i okazało się, że szukają tego pisma i przepraszają, że nie zostało to załatwione. Uruchomili sprawę i w tym samym dniu otrzymaliśmy faksem pismo o pozytywnym rozpatrzeniu sprawy i nieodpłatnym przejęciu od ANR tego budynku. Składane są wnioski i mówi się potem, że Burmistrz nic nie robi a pismo miesiąc czasu przeleżało w szufladzie w Szczecinie i takie są realia.

 

Pan Józef Ciemcioch Sołtys Lubieniowa - odnośnie budynku po państwu Jurasz to dzisiaj w tej sprawie dzwoniłem i odpowiedziano mi, że budynek jeszcze jest w dzierżawie. Chodzi o wynajęcie tej świetlicy, bo chcieliśmy uruchomić ją na okres letni i pani stwierdziła, że budynek jest w dzierżawie. Będziemy jeszcze czekać na przejęcie około 2 miesięcy.

 

Pan Marek Cybulski Sołtys Sicka - odnośnie dróg w Sicku to sprawa ich remontów nie wynikła tydzień temu tylko jest już od 30-40 dni. Dzwoniłem zaraz po 2 dni po ich uszkodzeniu gdyż są w drodze wyrwy powyżej 1 m. Proszę tam puścić luksusowy samochód żeby tam się wywalił i gmina zapłaci ze 30.000 zł, wtedy ruszycie z naprawą drogi. Bo to nie są jakieś tam drogi wybite tylko są wyrwy powyżej 1 m. Ludzie chcą jechać na łąki i kosić i nie wjadą.

 

Burmistrz Recza - Panie Sołtysie chodzi o to, że ta firma miała zobowiązania i zamówienia w innej gminach i dlatego nie mogli do nas przyjechać. Jeżeli nie mam czym zrobić to przecież ze szpadlem nie pójdę drogi poprawiać.

 

Pan radny Stanisław Barna - chciałem spytać Pana Burmistrz w sprawie obecnej suszy czy rozważana jest jakaś Komisja? Czy będzie taka Komisja powoływana bo jeśli w najbliższym czasie nie popada to trzeba będzie szacować klęskę suszy. Po wiośnie dopieka nam teraz susza i jeśli będzie to trwało tydzień, dwa to na naszym, terenie będzie klęska. Trzeba byłoby powołać taką Komisję, szacować straty na naszym terenie i zgłosić do Wojewody.

 

Burmistrz Recza - Panie radny przyszło pismo od Pana Wojewody i taka Komisja została powołana. Zostało przekazane to zadanie na stanowisko dla pani Gieniuk i będzie chodziła Komisja która sprawdzi czy zostało zalane min 30 % areału.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - ale tu nie o to chodzi, tylko o suszę.

 

Burmistrz Recza - a susza to jest następna sprawa. Przede wszystkim musi być ogłoszony stan klęski żywiołowej i Wojewoda to ogłasza. Na dzień dzisiejszy są podsuszenia.

 

Pan radny Stanisław Barna - mieliśmy takie przypadki w innych latach i nie było ogłoszonej klęski żywiołowej a były powołane Komisje, które szacowały straty w danych gospodarstwach i można było przesunąć kredyty, czynsz płatnicze do Agencji także Burmistrz przesuwał płatności za podatek. Jeżeli będzie taka susza to trzeba będzie taką Komisję powołać i szacować straty.

 

Pan radny Ryszard Dobrzaniecki - powinien Wojewoda najpierw ogłosić klęskę żywiołową.

 

Pan radny Stanisław Barna - Wojewoda nigdy klęski nie ogłosił a były takie Komisje powołane.

 

Pan radny Tadeusz Antosiewicz - na marcowej sesji Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych i wypowiadał się, że do końca kwietnia ewentualnie do połowy maja wszystkie drogi powiatowe będą zrobione. Jesteśmy najbardziej zależni, ponieważ mamy sporo dróg powiatowych i dziury na drogach zostały poklejone niestety nic do tej pory nie zrobiono w sprawie oczyszczenia dróg i ścięcia poboczy, które pozarastały na pół metra. Jak będziecie państwo jeździli po terenie proszę zwrócić uwagę, że dwa autobusy nie mogą się minąć. Drogi Sicko-Sokoliniec, Sokoliniec - Rybaki nie mówiąc już o tej najbardziej zarośniętej Recz - Żeliszewo i na Lubieniów też należałoby wyciąć. Deklaracja, że miało być to wykonane do połowy maja nie jest dotrzymana i nie wiem czy Pan Burmistrz nie powinien zainterweniować dużo, dużo wcześniej.

 

Pani radna Maria Wojciechowska - ja też chciałam przypomnieć pewną sprawę, którą zgłaszałam w imieniu mieszkańców rok temu. Chodzi o kłęby kurzu, które wydobywają się z parkingu przy Promenadzie 1. Sprawa była poruszana, załatwiana a nie załatwiona w dalszym ciągu. Samochody jak wykonują jakiekolwiek manewry wydobywają się tumany kurzy właściwie zasłona kurzowa, która się unosi w zależności od tego, w którą stronę wieje wiatr, na cmentarz, na budynki mieszkalne, które obok są usytuowane. Jako składająca tą sprawę radna gminy mieszkańców dostałam odpowiedź na piśmie jak te sprawy są załatwiane ale nie wiem czy stanęła sprawa. Big Bar pięknie sobie tą sprawę rozwiązał czy jakieś inne parkingi a tam się nic nie zmieniło. Kurz jak leciał tak wszyscy widzimy.

 

Pan radny Mieczysław Juszczyk - tak jak Pan Antosiewicz poruszył sprawę dróg chciałem powiedzieć gdzie są te czasy kiedy każda wiocha miała jednego z kosą i obkaszał rowy i wszystko.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej - na wioskach dajemy sobie radę.

 

Pan radny Mieczysław Juszczyk - był robotnik z gminy, obkaszał i stale była robota.

 

Burmistrz Recza - w sprawie posesji państwa Brzozowskich. Pani Brzozowska właściciel wystosowała do Burmistrza ostre pismo, które było wysłane do wiadomości także Pani radnej, pouczające- gdzie jest miejsce Radnych i Burmistrza. To jest teren prywatny i na pewno nie możemy przymuszać prywatnego właściciela posesji do tego, co on ma zrobić. Przy Big Barze położono kostkę a co zrobi Pan Brzozowski to jego sprawa co zrobi na swojej własności a Burmistrz może jedynie poprosić gdyż jest to uciążliwe dla terenu i pobliskiego cmentarza. Dlatego za dużo prawnych narzędzi nie mam do wyegzekwowania tej uciążliwości.

W sprawie obkoszeń dróg, o które pytał pan radny Antosiewicz. Ja dzwonię i monituję tylko Zarządy Dróg czy wojewódzkie czy powiatowe nie spieszą się z koszeniem gdyż zamiast 3 lub 4 razy w roku kosić to koszą 2 razy. Czekają, aby zaoszczędzić pieniądze i ten termin się przedłuża. Zdaje sobie sprawę, że jest to duża uciążliwość i niebezpieczeństwo gdyż nie widzą się samochody na zakrętach. Ponowię apel do dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych tym bardziej, że sam się wypowiadał na sesji i obiecał.

W sprawie pracownika z kosą, o którym wypowiadał się Pan radny Juszczyk to mamy takich pracowników z Urzędu Pracy i są one przydzielane na tereny wiejskie, ale nie ma dużo tych osób. W tym roku jest mały limit przydziału osób z PUP. Przynajmniej raz w tygodniu jeżdżę do Pana Dyrektora i rozmawiamy na ten temat.

Właściciel i Zarządca drogi powinien obkaszać swoje drogi, czyli województwo swoje, powiat swoje, gmina swoje i tak powinno być. Jeżeli zleciłbym naszym pracownikom czy spółce Komunalnik wykonanie tego zadania na nie swoich drogach to wówczas byłby sprzeciw, że Burmistrz robi prezent i komuś wykasza. To też trzeba mieć na uwadze. Ustawa o finansach publicznych mówi, ze nie możemy finansować zadań innych niż tylko gminne. Zwrócę się do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych i Wojewódzkich, aby mieli to na uwadze, bo mamy maj i trawy są bardzo duże.

Na tym zakończono część na sali obrad i Rada Miejska udała się w teren. W dniu 28 maja 2008 r. od godz. 10.50 Rada Miejska udała się na objazd gminy do następujących miejscowości: Sicko, Sokoliniec, Rybaki, Sulibórz, Suliborek, Słutowo, Wielgoszcz.

W dniu 29 maja 2008 r. od godz. 10.00:

Pomień, Nętkowo, Grabowiec, Lubieniów, Jarostowo, Pamięcin, Żeliszewo, Rajsko.

Do niniejszego protokoły załącza się wykaz wniosków zgłoszonych podczas wyjazdu w teren zgłoszonych przez Radnych i Sołtysów poszczególnych wsi.

Na zakończenie sesji Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Leon Grzelak podziękował wszystkim radnym i sołtysom za udział w sesji i stwierdził, że porządek XVIII sesji został wyczerpany i o godzinie 13.10, 29 maja 2008 r. zamknął XVIII wyjazdową sesję Rady Miejskiej.

 

 

Sporządziła:                                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

Martyna Kiłoczko                                                                      Leon Grzelak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Martyna Smus 13-06-2008 15:38
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 13-06-2008
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Robaczek 17-02-2012 10:48