Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół Nr XXV/2004 z przebiegu obrad XXV sesji Rady Miejskiej w Reczu odbytej w dniu 30 grudnia 2004r.

Protokół Nr XXV/2004
z przebiegu obrad XXV sesji Rady Miejskiej w Reczu
odbytej w dniu 30 grudnia 2004r.


Z uwagi na bardzo ważne sprawy Przewodniczący Rady Miejskiej był nieobecny na dzisiejszej sesji i obradom przewodniczył Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, który dokonał otwarcia XXV sesji Rady Miejskiej witając zebranych radnych, zaproszonych gości oraz publiczność.
Następnie stwierdził, że na sali znajduje się 14 radnych, co stanowi quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, by Pan Grzelak Leon Radny Rady Miejskiej liczył głosy podczas przeprowadzonych głosowań na dzisiejszej sesji. W/w wyraził zgodę. Innych propozycji nie zgłoszono. Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła wniosek w sprawie liczenia głosów przez Pana Leona Grzelaka Radnego Rady Miejskiej.
Następnie powitał gości zaproszonych przybyłych na dzisiejszą sesję:
1. Pana Zbigniewa Ligusa Burmistrza Recza
2. Pana Piotra Bohdziewicza Zastępcę Burmistrza Recza
3. Panią Leonardę Cichorzewską Skarbnika Miejskiego
4. Pana Wiesława Łońskiego Radnego Rady Powiatu w Choszcznie oraz Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Reczu
5. Pana Wiesława Drabika radcę prawnego w Urzędzie Miejskim w Reczu
6. Pana Andrzeja Horoszkiewicza Dyrektora Szkoły Podstawowej
7. Pana Jerzego Mikułę Dyrektora Szkoły Podstawowej w Lubieniowie
8. Panią Agnieszkę Kajtowską Dyrektora Gimnazjum w Reczu
9. Panią Halinę Błaszczak Dyrektora Przedszkola Miejskiego w Reczu
10. Pana Daniela Janiaka Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu
11. Pana Andrzeja Patera Prezesa Zakładu Usługowo-Handlowego ,,Komunalnik” sp. z o.o. w Reczu
12. Panią Jolantę Kiłoczko Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu
13. Pana Tadeusza Krawca redaktora Gazety Lubuskiej
oraz sołtysów z terenu Gminy a także przybyłych mieszkańców w tym Pana Jana Żurawskiego, którego skarga będzie rozpatrywana na dzisiejszej sesji.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że wraz z zawiadomieniami o zwołaniu dzisiejszej sesji wszyscy radni otrzymali porządek obrad.
W związku z powyższym zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chce zgłosić wniosek o zmianę porządku obrad.
Wnioski o zmianę porządku obrad sesji kolejno zgłaszali:
Pan Ryszard Dobrzaniecki Przewodniczący Komisji Rewizyjnej:
1. Odczytanie protokółów z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną w ostatnim okresie czasu ( trzy protokóły z grudnia 2004).
2. W związku z kontrolą przeprowadzoną w Suliborku dotyczącą remontu dachu na budynku socjalnym Komisja Rewizyjna wnioskuje o wprowadzenie do porządku obrad ,, Wniosku Komisji Rewizyjnej o powołanie biegłego, który by dokonał oceny jakości przeprowadzonych prac”, ponieważ komisja nie czuje się kompetentna w tym temacie.
3. W związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji przepisów związanych z kontrolą dotyczącą wyjazdów służbowych pracowników Urzędu Miejskiego Komisja Rewizyjna stawia wniosek żeby Rada Miejska wyraziła zgodę o wystąpienie Komisji Rewizyjnej do Regionalnej Izby Obrachunkowej o interpretację przepisów prawnych.
Te wyjaśnienia, które przedstawił Burmistrz czy są zgodne z przepisami prawnymi, ponieważ są wątpliwości co do wyjaśnień, które Komisji przedstawił Burmistrz.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad następujących spraw:
1. Punkt zapisany w pozycji 6 to jest ,, Projekt uchwały w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 144.025 zł.” przenieść na punkt 4 porządku obrad, ponieważ jest to pewna konsekwencja z późniejszych uchwał. Również w tym punkcie prosił o poprawienie kwoty zamiast wykazanej 144.025 zł. wpisać kwotę 101.976 zł.
2. Po punkcie ,, Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2004r.” a to jest przed punktem ,, Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Jana Żurawskiego na Burmistrza Recza” punkt ,, Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w rachunku bieżącym na pokrycie deficytu budżetowego w roku 2004.”
Innych wniosków nie zgłoszono. Wobec powyższego poddano pod głosowanie wnioski do porządku obrad zgłaszane w kolejności:
1. Wniosek o wprowadzenie do porządku obrad punktu ,, Odczytanie protokółów z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną w ostatnim okresie czasu ( trzy protokóły z grudnia 2004).”
Wniosek powyższy przyjęto większością głosów ( 12 za, 2 wstrzymujących się).
2.,, Wniosek Komisji Rewizyjnej o powołanie biegłego, który by dokonał oceny jakości przeprowadzonych prac na budynku Suliborek 5” . Wniosek ten został poddany pod głosowanie. W wyniku głosowania został przyjęty większością głosów 11 za, 3 wstrzymujących się).
3.Wniosek, żeby Rada Miejska wyraziła zgodę o wystąpienie Komisji Rewizyjnej do
Regionalnej Izby Obrachunkowej o interpretację przepisów prawnych.
Te wyjaśnienia, które przedstawił Burmistrz czy są zgodne z przepisami prawnymi, ponieważ są wątpliwości co do wyjaśnień, które Komisji przedstawił Burmistrz poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania został przyjęty większością głosów ( 11 za, 1 wstrzymujący się, 1 przeciwny).
4.Wniosek Burmistrza w sprawie: Punkt zapisany w pozycji 6 to jest ,, Projekt uchwały w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 144.025 zł.” przenieść na punkt 4 porządku obrad, ponieważ jest to pewna konsekwencja z późniejszych uchwał. Również w tym punkcie prosił o poprawienie kwoty zamiast wykazanej 144.025 zł. wpisać kwotę 101.976 zł. Wniosek ten został poddany pod głosowanie. W wyniku głosowania został przyjęty większością głosów (13 za, 1 wstrzymujący się).
5. Wniosek Burmistrza w sprawie :
Po punkcie ,, Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2004r.” a to jest przed punktem ,, Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Jana Żurawskiego na Burmistrza Recza” punkt ,, Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w rachunku bieżącym na pokrycie deficytu budżetowego w roku 2004.” Wniosek ten poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania wniosek przyjęto większością głosów ( 13 za, 1 wstrzymujący się).
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad XXV sesji Rady Miejskiej po przyjęciu w/w wniosków:

1.Sprawy regulaminowe:
b) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,
c) przyjęcie porządku obrad sesji,
d) przyjęcie protokółu poprzedniej sesji.
2. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
3. Wolne wnioski i zapytania.
4. Projekt uchwały w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 101.976 zł.
5. Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2004r.
6. Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2004r.
7. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w rachunku bieżącym na pokrycie deficytu budżetowego w 2004 roku.
8. Oczytanie protokółów Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną w ostatnim okresie czasu ( trzy protokóły z grudnia 2004).
9. Wniosek Komisji Rewizyjnej o powołanie biegłego, który by dokonał oceny jakości przeprowadzonych prac budowlanych” na budynku nr 5 w Suliborku.
10. Wniosek, żeby Rada Miejska wyraziła zgodę na wystąpienie Komisji Rewizyjnej do
Regionalnej Izby Obrachunkowej o interpretację przepisów prawnych dotyczących
wyjazdów służbowych.
11. Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Jana Żurawskiego na Burmistrza Recza.
12. Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.
13. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie między
sesyjnymi.
14. Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłoszone na poprzednich
sesjach i w okresie między sesjami.
15. Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania.
Porządek obrad po odczytaniu poddano pod głosowanie w wyniku, którego został przyjęty bezwzględną większością ustawowego składu Rady Miejskiej ( 12 za, 2 wstrzymujących się).
Następnie Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, żeby protokół z przebiegu obrad XXIV sesji Rady Miejskiej przyjąć bez konieczności jego odczytania, ponieważ jest opublikowany na naszej stronie internetowej www.bip.recz.pl oraz był wyłożony do wglądu w okresie między sesjami. Innych wniosków nie zgłoszono. Wobec powyższego protokół z przebiegu obrad XXV sesji Rady Miejskiej został poddany pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji bez odczytania.

AD. 2. Interpelacje, wnioski i zapytania kolejno zgłaszali następujący radni:

Pan Ryszard Dobrzaniecki – Na poprzedniej sesji była podawana informacja, że jeden z panów zablokował przejście przez jego działkę sieci kanalizacyjnej Wapnica-Sicko-Sokoliniec-Recz. Co się dalej dzieje w tej sprawie?
Pan Barna Stanisław – Wnioskował o zmianę odjazdu autobusu Żeliszewo-Choszczno zamiast o 555 na 700 , bo niepotrzebnie dzieci muszą wcześniej wstawać. Kiedyś to był autobus dla pracujących osób a teraz dla dzieci, ale w dni wolne od pracy autobus ten nie jeździ.
Pan Zajączkowski Zbigniew- Na skrzyżowaniu ulic Leśna-Choszczeńska stoi walący się budynek.
Sąsiedzi nie mogą korzystać ze swego ogródka. Należy podjąć działania w tej sprawie, by właściciele podjęli jakąś decyzję.
Pan Józef Romanowski: Wysoka Rado, Drodzy Państwo. Chciałem zgłosić kilka problemów.
Panie Burmistrzu kiedy w końcu przestanie Pan kłamać. To już po raz kolejny zarzucam Panu ten fakt. Mogę Wysokiej Radzie i Państwu zebranym udowodnić
Na ostatniej sesji stwierdziłem, że Pan Burmistrz w sprawie blokowania budowy na posesji Choszczeńska 23 wystosowywał pismo i jeszcze błędnie do SKO ( Samorządowe Kolegium Odwoławcze) gdzie w piśmie od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego było na końcu było napisane w jakim terminie i gdzie można się odwoływać i zarzuciłem Panu Burmistrzowi właśnie nieprzyjazność Urzędu i mimo, że w sprawie budowy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego odstąpił czyli pozwolił dalej prowadzić budowę Pan Burmistrz sam z Urzędu zwrócił się do SKO do Samorządowego Komitetu Odwoławczego w tej sprawie zaskarżając jakby decyzję w tej sprawie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. A więc Pan cytuję z ostatniej sesji w punkcie Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami. Pan Burmistrz się wypowiedział na moje stwierdzenie, że...,, Zdecydowanie mówię, że to stwierdzenie jest nieprawdziwe”. A więc jest to dowód na to, że Pan wprowadza całą Radę i wszystkich obecnych na sesji w błąd. Kłamie Pan, po prostu kłamie Pan. No niestety, to nie pierwszy raz Panie Burmistrzu.
Drugi punkt- Wnioskuję także i w imieniu i Pana Radnego Tadeusza Robaczka aby dołożyć wszelkich starań w celu poprawy warunków mieszkalnych w mieszkaniach socjalnych Suliborek 5 a dotyczących w szczególności:
- usunąć przyczynę zagrzybień na ścianach,
- usunąć przyczynę istniejącej wody ( tam jest około 0,5 m wody na głębokość w piwnicach, około),
- brak kanału wentylacyjnego w kotłowni. No nie wiem, kto to podpisywał, kto to przyjmował. To przecież grozi zatruciem.
Trzeci mój wniosek . Nie wiem, czy Pan Przewodniczący miał w zamiarze, możliwe, ale wnioskuję aby Pan Przewodniczący na dzisiejszej sesji zapoznał wszystkich obecnych z pismem skierowanym do Rady Miejskiej od mieszkańca z ulicy Srebrnej 9.Takie pismo, jak mnie poinformowano, miało dzisiaj do Urzędu wpłynąć.
Dziękuję bardzo.

AD. 3. Wolne wnioski i zapytania kolejno zgłaszali mieszkańcy oraz sołtysi:

Pan Edward Wetzel – Panie Przewodniczący mam pytanie do Pana Burmistrza. Panie Burmistrzu
chciałbym mieć odpowiedź, kiedy ja i Pan Żurawski podejmowaliśmy decyzję w imieniu gminy bez uprawnień gminy, bo tak Pan wysoko liczy. Ja zapytam w takim razie Pana dlaczego Pani Czamarczan zatrudniona jest. Pan mi powiedział, że zna dobrze język niemiecki. Proszę Państwa ten list pisała Pani Czamarczan, ja go korygowałem, tuszu czerwonego mi brakło. To urzędowe pismo Burmistrza Recza wychodzi na zachód. Wstyd, hańba. Panie Burmistrzu urzędowym językiem jest język polski. Jeśli nie umie nikt, to za te pieniądze co Pan Czamarczanową zatrudnia to by Pan poszedł do Pani Adamiakowej i ona by Panu przetłumaczyła albo ktoś inny, ale nie taki wstyd. Wysyłać taki list, że to ze szkoły by dziecko wyrzucili za taki list. I Pan pisze jeszcze lepsze. Pan powołuje się na prawnika, na Przewodniczącego Adamiaka a Pana Adamiaka nie ma, to musiałbym się zapytać od kiedy projekty uchwały idą do kosza, bo Pan powołuje się w tym liście, że radnym i tu chodzi o ten kamień pamiątkowy, że radnym wszystkie dokumenty zostały na sesji w listopadzie przedłożone i zatwierdzone. Radni o niczym nie wiedzą i Pan znów oszukuje, Pan znów robi po prostu w ,, h...” tych Niemców.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej przywołał Pana Wetzel do porządku i zakazał używania takich słów.
Pan Wetzel dalej kontynuował swą wypowiedź. Pan Burmistrz wziął od Niemców pieniądze na organy i przyrzekł, że 27 lipca 2003 roku będzie odsłonięty kamień pamiątkowy i jak ja z tą gazetą przyszedłem do niego to mi powiedział, że ja o niczym nie wiem, to musieli tłumacze źle tłumaczyć. Teraz to samo. Teraz będzie na radnych, bo Niemcy chcą tą tablicę przygotować, wszystko trwa, termin 1 lipca jest odsłonięcie tego kamienia. Radni nie zatwierdzili tego ale Burmistrz teraz będzie na radnych, bo w listopadzie wszystko już było gotowe. Co te kłamstwa mają być dalej Panie Burmistrzu, jak daleko chce Pan dalej z tymi kłamstwami iść? I później się Pan powołuje, że ja decyduję w ten, w imieniu gminy a w ogóle nie mam uprawnień.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej przypomniał Panu Wetzel, że jest to punkt ,,Wolne wnioski i zapytania” i prosił o zgłaszanie wniosków lub zapytań.
Pan Wetzel dalej mówił. Panie i Panowie Radni tu jest właśnie projekt uchwały na zaciągnięcie kredytu a przed dwoma miesiącami na sesji były podwyżki płac i wszystko było i Pani Cichorzewska powiedziała, że budżet się przez to nie zawali. W ubiegłym miesiącu podarowano 100.000 zł. Panu Piwowarowi, bo ten biedak jest w biedzie. Budżet się nie zawali, czy Pani Cichorzewska wtedy złożyła protest u Wojewody i żeby Burmistrza zablokować i Izbę Obrachunkową włączyć skąd na te 100.000 zł. Nie, a teraz brakuje te 100.000 zł. i teraz się bierze kredyt na zadłużenie gminy. Co to w 2007 roku spłacimy, inni niech płacą. Pani Cichorzewska , Pani nie może się tłumaczyć tym, że Pani się boi o pracę, bo Pani jest powołana przez Radę a nie przez Pana Burmistrza i Pani musi przed Radą odpowiadać.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej kolejny raz upomniał Pana Wetzel i przypomniał o zgłaszanie wniosków lub zapytań. W sprawie kredytu, który jest w porządku obrad sesji, to radni będą podejmować uchwałę w stosownym czasie i prosił, by poczekać do tego momentu.
Poinformował, że w tym czasie opuścił salę Pan Tadeusz Antosiewicz Radny Rady Miejskiej i na sali znajduje się obecnie 13 radnych.
Pan Zdzisław Brzozowski : Szanowni zebrani. Wysoka Rado. Panie Burmistrzu, kiedy zostaną usunięte suche gałęzie dębów wiszące nad przejściem dla pieszych i drogą krajową w obrębie ulicy Promenada i drogi na cmentarz?
Drugie: Kiedy w końcu zostanie ułożony krawężnik wzdłuż drogi na cmentarz, który w okresie obfitych opadów deszczu będzie on blokował wejście na teren zajazdu błota i piasku i wzdłuż drogi krajowej? Jak sobie Pan Burmistrz przypomina to deklarował Pan, że ten problem zostanie usunięty w miesiącu lipiec/sierpień bieżącego roku. Posiadam też pismo ówczesnej władzy samorządowej ma pismo, że ułożenie krawężnika nastąpi w terminie do końca 2001 roku.
Następne trzecie pytanie: Kiedy Pan Burmistrz w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców wystąpi z wnioskiem do Dyrekcji Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad w celu utworzenia chodnika od przejścia dla pieszych przy drodze na cmentarz do drogi do Sokolińca oraz wykonanie prawidłowego wjazdu na drogę 120/8?
I następne: Czy Pan Burmistrz w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa przeciwko środowisku przez inspektora ds. ochrony środowiska Pana Andrzeja Hejzę i inspektora ds. inwestycji Zygmunta Lipkę zastosowany został art. 24 § 1 i 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego o wyłączeniu tych Panów ze sprawy.
Czy zostały wyciągnięte wobec tych Panów wnioski dyscyplinarne?
I tutaj mam do Rady takie zapytanie i oczekuję, że Przewodniczący mi odpowie na piśmie:
Jak długo jeszcze będzie trwał proceder bezmyślnego zadłużania gminy, blokowania wszelkich inwestycji inwestorom wytykającym nieprawidłowości ekipie samorządowej
I następne do Rady: Czy radni jako funkcjonariusze publiczni świadomie czy też nie działający na szkodę gminy zdają sobie sprawę w przypadku udowodnienia nadużyć, że będą odpowiadać z prywatnego majątku. Mając powyższe na uwadze żądam przedstawienia wniosku głosowania imiennego przez radnych gdyż w przyszłości ułatwi to kto działał dla dobra mieszkańców a kto na szkodę. Dziękuję.
Pan Wiesław Łoński Radny Rady Powiatu w Choszcznie:
Informował, że zostały przyznane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na stypendia dla uczniów szkół średnich i studentów. W powiecie choszczeńskim złożono 653 wnioski na stypendia dla uczniów ponad gimnazjalnych szkół, które kończą się maturą i wszystkie te wnioski załatwiono pozytywnie. Wszystkim przyznano stypendia w wysokości 115 zł. miesięcznie. Jeśli chodzi o studenckie stypendia to tutaj był problem. Na 900 złożonych wniosków pozytywnie załatwiono tylko 100 wniosków po 170 zł. każdy. Tu są odrębne procedury zawarte w regulaminie. Poszukuje się rozwiązania, by tych pieniędzy nie zwracać.
Pan Ryszard Dobrzaniecki stwierdził, że wysłuchał wypowiedzi Pana Zdzisława Brzozowskiego i nie wie jak Państwo ale jego jako radnego ukuła jedna rzecz. Nam jako radnym zarzuca się coś takiego jak bezmyślne zaciąganie kredytów. Jeśli Panowie czy Pan tak twierdzą, to bym prosił o przykłady tych bezmyślnych kredytów. Proszę o przykłady, kiedy i gdzie Rada zaciągnęła bezmyślny kredyt, bo inaczej jest to krzywdzące dla Rady Miejskiej.
Pan Józef Romanowski w sprawie tego pisma co zgłaszałem wcześniej, czy będzie odczytane.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że w sprawie pisma odpowie w punkcie ,,Odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania”.
Pan Józef Romanowski: Panie Przewodniczący, Drodzy Państwo, Wysoka Rado. Ja wnioskuję jeszcze raz, żeby teraz zapoznać Wysoką Radę i wszystkich tu obecnych z treścią pisma dlatego, że na koniec sesji są nie wszyscy obecni i jeżeli Pan Przewodniczący proponuje to ja w takim razie sam biorę odpowiedzialność na siebie za treść to znaczy nie za treść ale za wystąpienie, bo za treść to się podpisał ktoś inny. Zapoznam Wysoką Radę z treścią pisma.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej: Myślę, że to może być przedstawione na następnej sesji z uwagi na to, że nawet ja się z tym dobrze nie zapoznałem , muszę się z tym pismem dokładnie zapoznać i skieruję na pewno do Rady i Szanowna Rada na pewno się z tym pismem zapozna.
Pan Józef Romanowski: Jeszcze raz powtarzam, że biorę na własną odpowiedzialność za odczyt tego pisma i w związku z tym proszę o udzielenie mi głosu.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej stwierdził: Nie udzielam głosu.
Następnie zapytał, czy są jakieś jeszcze zapytania czy wnioski w tym punkcie porządku obrad?
Dalszych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego zamknięto dyskusję w tym punkcie porządku obrad.

AD. 4. Projekt uchwały w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 101.976 zł.

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza dokonał wprowadzenia do dyskusji nad powyższym projektem uchwały. Przez cały czas otrzymywaliśmy informację o sytuacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, analizowaliśmy wielokrotnie tą sytuacje. W połowie roku dokonaliśmy przekształcenia części zakładu w spółkę Komunalnik, która to spółka nie jest zadłużona i obecnie może przystępować do kontynuowania zadania różnego rodzaju po to żeby pozyskiwać środki finansowe na zadania swoje własne komunalne m.in. mówiliśmy o utrzymaniu dróg itd. itd. Natomiast w ZGKiM zostało jeszcze 3 pracowników w tym 1 dofinansowywany w ramach zatrudnienia pracowników interwencyjnych i oczywiście cały garb zadłużenia. Jak sobie Państwo przypominacie wynik finansowy na koniec ubiegłego roku tego Zakładu był minus około 130.000 zł. ale jednocześnie wiecie Państwo, że ten wynik to jest różnica między dochodami, które są wyfakturowane a wydatkami, czyli zobowiązaniami, które Zakład musi ponieść. Te wyfakturowane dochody są nieściągalne natomiast te zobowiązania Zakładu to są do wyegzekwowania przez różnego rodzaju instytucje począwszy od ZUS-u skończywszy na Urzędzie Skarbowym czy jakimiś mniejszymi kontrahentami. Ta sytuacja trwa od lat i chyba zaczęła się w 1992 i w następnych latach. ZUS bardzo często blokował to konto np. w 2003 roku i w 2004 roku. Obecnie konto od połowy grudnia jest odblokowane a to się stało na skutek realizacji programu naprawczego, układu ratalnego w wyniku, którego ZGKiM zobowiązał się do spłaty zobowiązań w ratach za które odpowiada też gmina bo to jest zakład budżetowy. Jest decyzja ZUS, z której wynika, że zobowiązania należy spłacić w ciągu 2 lat.
Przygotowujemy 3 projekty do ZPORR i potrzebujemy preferencyjnych pożyczek z WFOŚ na zadanie budowa kanalizacji Wapnica-Sicko-Sokoliniec-Recz wraz z modernizacją oczyszczalni ścieków. Przy solidnej spłacie pożyczki możemy liczyć na 30 % umorzeń, które należy skierować również na ochronę środowiska. ZGKiM zalega w opłatach środowiskowych na około 100.000 zł. Przed wigilią dowiedzieliśmy się, że jeszcze z 2001 roku ZGKiM zalega2.300 zł. Sprawę załatwiono pozytywnie i podpisano 29.12.2004r. umowę na pożyczkę, która będzie w 30% umorzona.50 % wartości zadania przekazała Agencja Nieruchomości Rolnych na to zadanie modernizacja kanalizacji ścieków w Nętkowie. Burmistrz jest przekonany, że zadłużenie w ZGKiM się będzie zmniejszało.
W związku z powyższym prosi Wysoką Radę o podjęcie uchwały w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 101.976 zł., jak w przedłożonym projekcie uchwały.
W dyskusji nad powyższym projektem uchwały kolejno głos zabrali:
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Odnoszę wrażenie słuchając tego wszystkiego, że znowu jesteśmy postawieni pod ścianą. Dlatego, że jak powstała spółka to było Burmistrzowi wiadomo, że zaległości są w ZUS, Urzędzie Skarbowym oraz w opłatach środowiskowych. Uchwalając WPI również było wiadomo, że będzie brany kredyt. W materiałach podano, że pożyczka będzie umorzona w 20% a nie jak powiedziano, że umorzenie nastąpi w 30%. Mogliśmy na ten temat rozmawiać wcześniej a nie teraz kiedy się kończy rok. I co teraz radni mogą powiedzieć? Albo powiedzieć nie albo się zgodzić na to co Burmistrz proponuje.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Pan Radny Dobrzaniecki ma rację, że ma takie wątpliwości. I ja je ma również. Z tym, że wtedy kiedy rozmawialiśmy na temat modernizacji kanalizacji w Nętkowie ja naprawdę byłem przekonany, że nie mamy żadnych zaległości w opłatach środowiskowych i wystąpiliśmy z pismem do Urzędu Marszałkowskiego z prośbą o wydanie takiego zaświadczenia. Ze zdziwieniem Urząd Marszałkowski nam odpowiedział, że mamy takie zobowiązania. Urząd jako gmina nie zalegał w opłatach. Natomiast zalegały jednostki za które odpowiada budżet gminy. Ta zasada została wprowadzona dopiero w tym roku i stąd to całe zamieszanie. Natomiast jeśli idzie o umorzenie to też jest racja, bo nie zostały spełnione określone warunki i umorzenie nastąpi w 20%.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Ja w ogóle nie jestem przekonany z tym co Pan powiedział. Dlatego, że o przekształceniu ZGKiM i utworzeniu spółki Komunalnik to było wiadomo co najmniej od dwóch lat o ile nie wcześniej i Pan mówi, że gmina nie wiedziała, że ZGKiM posiada zadłużenie w opłatach środowiskowych? To jest niemożliwe. ZGKiM co roku składa sprawozdania finansowe do Burmistrza Recza i nie wierzę, żeby tam nie wykazano zaległości.
Pan Andrzej Hejza inspektor ds. ochrony środowiska w Urzędzie Miejskim: Poprzednio składając wniosek występowaliśmy jako Urząd Miejski i uzyskiwaliśmy stosowne zaświadczenie, że nie zalegamy w opłatach środowiskowych.. Wojewódzki Fundusz ma określone kłopoty finansowe i we wrześniu br. rozesłał pisma do Marszałka Województwa oraz do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w sprawie by przypilnować nie tylko Urzędy Gmin ale ich jednostki w sprawach zaległości w opłatach środowiskowych. Poprzednio nie było problemu. Urząd występował z wnioskiem i otrzymywał zaświadczenie, że nie zalega w opłatach. Teraz jest inaczej i rozciąga się to na wszystkie jednostki i zakłady budżetowe danej gminy. Dlatego wiadome to jest dwa miesiące temu.
Pan Józef Romanowski: Panie Przewodniczący. Wysoka Rado. Drodzy Państwo. No łatwo się mówi ,, a nie mówiłem”. Ja z całą satysfakcją teraz powiem ,, a nie mówiłem”? Bo mówiłem, że jeśli trwały rozmowy w sprawie przekształcenia ZGKIM w spółkę Komunalnik wtedy właśnie mówiłem, dlaczego jest dzielony majątek, dlaczego mieszkaniówka nie wchodzi razem do Komunalnika, dlaczego powstał problem zadłużenia. Proponowałem, wnioskowałem, mówiłem, żeby zadłużenie w tym momencie oddłużyć kredytem. Dzisiaj, proszę bardzo, mamy odsetki, które narosły i jeszcze te zobowiązania, które narosły trzeba będzie pokryć kredytem, więc drugie odsetki. No niestety jest to jakaś błędna gospodarka finansowa gminy. Burmistrz nie przewiduje takiej sytuacji a przecież było przekształcenie ZGKiM to cały zakład był ewidencjonowany i wszystkie zaległości były jasne. I wtedy to należało właśnie zrobić . Wyczyścić zobowiązania i byśmy przynajmniej spłacali jedne odsetki a dzisiaj mamy i odsetki od tych kat i jeszcze trzeba będzie pokryć z kredytu następne zobowiązania. Dziękuję.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Panie Przewodniczący. Szanowna Rado. Ja tez mówiłem jaka jest sytuacja tylko różnica między tym co mówiłem ja a co mówił Pan Romanowski jest taka, że gdybyśmy chcieli wariant Pana radnego zrealizować to w tym roku musielibyśmy wziąć kredyt nie w wysokości 100.000 zł. tylko 600.000 zł. Pytam się z czego? Lepiej robić układ ratalny i rozłożyć te zobowiązania na lata niż zapłacić w jednym roku parokrotną kwotę. To jest jedna sprawa. Druga sprawa. Nie może Komunalnik przejąć zadłużeń, bo wtedy by w ogóle nie mógł gospodarować normalnie i starać się o nowe zamówienia, o nowe zadania. Jeszcze tutaj do Pana Ryszarda Dobrzanieckiego- Gmina wiedziała, że ZGKiM zalega w opłatach tylko wtedy to nie było traktowane jako zadłużenie gminy. To co Pan Andrzej Hejza powiedział. Natomiast od połowy roku jest zmiana, bo chętnych na pożyczki jest bardzo dużo a możliwości Funduszu są ograniczone. W związku z tym dopiero po uzyskaniu takiego zaświadczenia, że gmina wraz z jednostkami nie zalega w opłatach środowiskowych dokonaliśmy tych zmian i jeszcze przed sama wigilią panowie negocjowali, żeby było to z korzyścią dla całej gminy.
Pan Józef Romanowski: Panie Burmistrzu 600.000 zł. nie wiem skąd Pan to wziął, bo zobowiązania jak raz zobowiązania 709.450 zł. A czy Pan Burmistrz wie, że ten problem nawet tych 600.000 zł. to nam to ucieknie, czy ktoś nam to daruje? My będziemy i tak musieli spłacić te zobowiązania. Na dzień dzisiejszy te zobowiązania widnieją w zakładzie budżetowym jakim jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i co oni sami to spłacą? Nie spłacą. A ja jeszcze nie wiem, co w tej kwocie 709.450 zł. jest, może ZUS-y, może za gaz, może za to. Czy tam nam odsetki podarują? Nie podarują. A więc Pan od problemu nie ucieknie. Niech Pan zwleka . Za pół roku przyjdzie nie 600.000 zł. co Pan mówi a może 1 mln. zł. trzeba będzie wziąć.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Ja w zasadzie nie mam nic więcej do dodania oprócz tego co tu już powiedziałem. To nie ja będę uciekał od problemu ale nasza gmina i nie ja spowodowałem, że jest taka sytuacja. To jest nasze wspólne dzieło i musimy teraz znaleźć jakąś drogę wyjścia. Ja proponuję taką drogę wyjścia o jakiej mówiłem. Zresztą to nie jest tylko moje zdanie tylko cały czas jesteśmy w kontakcie zarówno z Dyrektorem ZGKiM jak i Dyrektorem Komunalnika po to, żeby te sprawy uporządkować i wyjść z tego impasu. Rzeczywiście jest tak jak mówi Pan Radny będziemy jeszcze podejmować decyzje żeby przejmować kolejne zobowiązania np. zobowiązanie z którym wielokrotnie zwracał się do nas REMOR w wysokości ponad 40.000 zł., które będziemy rozpatrywać czy przejmujemy czy też nie ale nie ma innego wyjścia tak naprawdę. Tylko Szanowna Rado chcę powiedzieć, że nad programem wyjścia z tego impasu będziemy rozmawiać kiedy będą rzeczywiste decyzje podjęte przez ZUS, Urząd Skarbowy jak i pozostałe. Ja w tej chwili mam za mało informacji w jaki sposób przejąć zobowiązania i jakie zobowiązania a co spłaci sam ZGKiM. Trzeba tez powiedzieć, że ZGKiM przeznacza też dużą cześć środków na spłacanie tych zobowiązań. To nie jest tak, że to tylko w budżecie gminy. Zadłużenie spłacamy też poprzez działalność ZGKiM. Natomiast sprawa pokrycia tych zobowiązań z ochrony środowiska wyniknęła stąd, że jednak nie stoimy w miejscu, nie drepczemy, tylko realizujemy kolejne zadania z zakresu ochrony środowiska i na te zadania potrzebujemy środków i również umorzeń potrzebujemy.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Wobec tego te cyfry, które są podane w materiale to one nie odzwierciedlają pełnego zadłużenia ZGKiM, prawda? Jeżeli jest tu wykazana różnica między należnościami a zobowiązania 105.000 zł. i Rada podejmie uchwałę , by na ta kwotę wyasygnować środki to zostanie jeszcze Urząd Skarbowy, ZUS itd. itp.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Tak to prawda, ale to nie jest zamazany obraz. Ja powiedziałem na początku mojej wypowiedzi, że Zakład był zadłużony na około między 500 a 600.000 zł. Dokładnie po informacji, którą otrzymałem we wrześniu od ZGKiM jaki jest stan zadłużenia, próbowaliśmy ułożyć taki program naprawczy i w tym programie umieściliśmy poszczególnych wierzycieli. Ja teraz nie mówię nowych liczb tylko to wiedzieliśmy i podał zobowiązania. Ja mam na razie wypisane 420.000 zł. W ZUS panie mówiły, że około 200.000 zł. zalega ZGKIM. Szanowna Rado tak działał nasz zakład budżetowy.
Na tym zamknięto dyskusję i odczytano projekt uchwały w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 101.976 zł., który poddano pod głosowanie.
W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 8 za, 1 przeciw, 4 wstrzymujących się) podjęła uchwałę w sprawie przejęcia zobowiązań Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w wysokości 101.976 zł., którą zarejestrowano pod Nr XXV/153/04 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

AD. 5. Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski omówiła bardzo szczegółowo projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2004r.
Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.
W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 12 za, 2 wstrzymujących się) podjęła uchwałę w sprawie zmiany budżetu gminy na 2004r., którą zarejestrowano pod Nr XXV/154/04 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Rada Miejska na wniosek Przewodniczącego Rady Miejskiej zarządziła 5 minutową przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady.


AD.6. Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2004r.

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2004r.:
W § 1 zmniejsza się plan dochodów budżetu Gminy na 2004r. o kwotę 187.343 zł.
Powyższa zmiana spowodowana jest zawyżoną kwotą pochodzącą ze sprzedaży nieruchomości przy planowaniu budżetu gminy na 2004 r. Wpływ też na to miały następujące czynniki: zmiana bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych, rozłożenie na raty sprzedaży mieszkań, zmniejszenie wpływu z podatku od nieruchomości, słaba ściągalność zaległości podatkowych przez komornika. Nawet ci podatnicy, którzy dotąd płacili zawsze obecnie mówią, że nie mają pieniędzy i nie płacą, czekają również na dopłaty bezpośrednie z rolnictwa.
Następnie omówiła każdą pozycję załącznika nr 1 do Uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy po stronie zmniejszeń wynikających z oszczędności zwiększając środki jak w załączniku.
Podała także, że powstało Gminne Centrum Reagowania, które będzie kosztowało 25.000 zł. z tym, że 50% środków musi zapewnić budżet gminy.
W dyskusji nad projektem uchwały kolejno głos zabrali:
Pan Józef Romanowski: Wysoka Rado. Szanowni Państwo. Martwi mnie, że zrezygnowano z opracowania projektu budowy szaletu miejskiego. Każde szanujące się miasto powinno to zrobić . Ja bardzo często podnosiłem to na sesjach Rady Miejskiej. Szczególnie w porach nocnych , są autobusy nocne no to sobie nie wyobrażam żeby ktoś realizował swoje potrzeby biologiczne przy płocie gdzie mieszka Pan Burmistrz no bo tak blisko. Więc trzeba by było to jak najszybciej zrealizować.
A teraz takie techniczne pytanie jeśli można poprosić Panią Skarbnik a mianowicie źródeł niedoboru budżetowego będzie pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej tu jest suma120.549 zł. Oczywiście to nie jest ta sama pożyczka, którą uchwalaliśmy wcześniej bo tam szła inna suma i na szła na przebudowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej w m. Nętkowo. Jaka jest umowa spłat tej pożyczki?
Następne, krótkoterminowy kredyt bankowy w rachunku bieżącym możliwe, że to jest ten sam kredyt, który jeszcze jest do uchwalenia, bo tu pisze, że długoterminowy a tu jest krótkoterminowy i pytanie, czy to jest ten sam kredyt? Jeżeli to jest ten sam kredyt to uważam, że podjęcie tej uchwały grozi unieważnieniem jej, bo jaką mamy gwarancję, że Rada pozwoli zaciągnąć ten kredyt a tu się już te środki wpisuje.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że uchwała podjęta na poprzedniej sesji w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska opiewała na kwotę 134.200 zł. Natomiast Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska udzielił nam pożyczki tylko na kwotę 120.549 zł. i taka realna kwota jest podana i jest to kwota na którą podpisano umowę z funduszem przy spłacie na 2 lata tj. 2005/2006 przy oprocentowaniu 2,5 %.
Jeśli chodzi o kredyt to jest to kredyt krótkoterminowy na kwotę 150.000 zł.ale jeszcze trwa ruch na kontach i ten kredyt może być niższy, bo dochody niektóre wpływają w miesiącu styczniu a my mamy obowiązek zaliczyć je na 2004 rok. To jest ten sam kredyt w projekcie uchwały jest pomyłka , powtarzam jest to kredyt krótkoterminowy.
Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy gmina będzie płaciła odsetki od kwoty 150.000 zł. czy od kwoty wykorzystanej?
Skarbnik odpowiedziała na powyższe, że gmina płaci odsetki od tej kwoty, którą wykorzystujemy, bo tak są podpisane umowy.
Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Zamknięto dyskusję i przystąpiono do głosowania.
W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 12 za, 1 wstrzymujący się, 1 przeciwny) podjęła uchwałę w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2004r., którą zarejestrowano pod Nr XXV/155/04 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

AD. 7 Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu w rachunku bieżącym na pokrycie deficytu budżetowego w 2004 roku.

Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono, ponieważ projekt ten został omówiony wcześniej .Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.
W wyniku głosowania uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu w rachunku bieżącym na pokrycie deficytu budżetowego w 2004 roku podjęto większością głosów ( 11 za, 1 przeciwny, 1 wstrzymujący się), którą zarejestrowano pod Nr XXV/156/04 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że obrady opuścił Pan Tadeusz Antosiewicz Radny Rady Miejskiej usprawiedliwiając się. Od tej chwili na sali znajduje się 13 radnych.

AD.8. Oczytanie protokółów Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną w ostatnim okresie czasu ( trzy protokóły z grudnia 2004).
Pan Tadeusz Robaczek członek Komisji Rewizyjnej z upoważnienia Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odczytał protokół z kontroli przeprowadzonej przez komisję z dnia 28 grudnia 2004r. w sprawie remontu dachu na budynku socjalnym Suliborek 5. Protokół z kontroli stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Pan Józef Romanowski- zapytał, czy w w/w protokóle wykazano różnicę między kosztorysem a fakturą na około 500 zł.?
Pan Tadeusz Robaczek wyjaśniał, że ta faktura około 450 zł. została wprowadzona.
Pan Ryszard Dobrzaniecki :Wydajemy z budżetu gminy 70.000 zł. a jeśli chodzi o jakość robót to jest to tragedia zrobiona za nasze pieniądze.Przy większych wiatrach to wszystko może sfrunąć z tego dachu. Wszystko się rusza. Cegły wypadają . Woda cieknie po kominach do budynku, wody opadowe nie są odprowadzone i to ścieka pod budynek.
Jeśli macie Państwo jakieś wątpliwości i sądzicie, że Komisja coś upiększyła to proponuję wycieczkę do Suliborka 5 i sami się Państwo przekonacie. Kupę pieniędzy wydano a efekt jest mizerny.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady miejskiej powiedział, że jest ciekaw jak tam naprawdę jest i jak na razie słyszy głosy Komisji Rewizyjnej.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Ja nie wiem. Ja nie rozumiem Pańskiego stanowiska. Jeśli nie wierzycie Komisji to proponuję wycieczkę do Suliborka 5 i to obejrzeć.
Dodał, że Komisja Rewizyjna nie czuje się fachowcami w dziedzinie budownictwa i Komisja nie wie czy to zostało wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną, bo na naszą wiedzę to ta robota została ,,spartolona” mówiąc to dobitnie. Dlatego zgłaszamy wniosek o powołanie biegłego, który by ocenił rzeczywiście fachowość wykonanych prac.
Pan Tadeusz Robaczek: Ja bym nie chciał naprawdę ciągnąć tej dyskusji tylko mam jedne pytanie do Pana Burmistrza. Dlaczego ta firma ,,Lideks” a ja się dowiedziałem po tej komisji, że ta sama firma wykonywała naprawę dachu w Rybakach i tam też było usterkowanie i kłopoty trwające dlaczego takiej firmy się nie eliminuje gdzie są kłopoty?
Chyba komisja przetargowa czy inspektorzy wiedzą i taką ofertę odrzucić od razu a nie ją dopuszczać i została jedyna na placu boju. Wszystko zgodnie, papiery grają ale tam na dzisiaj... Ja nie chcę więcej słów dodawać. Trzeba to zobaczyć.
Pan Zajączkowski Zbigniew, czy w kosztorysie były te rzeczy ujęte o których tu panowie mówią, bo może wykonawca wcale tego nie musiał robić.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Dlatego właśnie jest wniosek Komisji Rewizyjnej, żeby powołać biegłego, który by ocenił te rzeczy, bo my nie jesteśmy fachowcami.
Pan Tadeusz Robaczek: Ja jako amator wiem co to jest mur, wapno i sam bym ją podmurował jakimś szprycem, zaprawą itd. żeby te cegły nie leciały.
Pan Józef Romanowski: Uważam, że jest gdzieś błąd w planowaniu., bo jeżeli planujemy remont więźby dachowej to robimy protokół typowania robót. Jeżeli planujemy remont na zmianę połaci dachowej a dole są spróchniałe te bele itd. nie wiem jak to się fachowo nazywa i to grozi, kornik i czas zniszczył i to się połamie jak jakaś zapałka, bo to jest w takim stanie. Za kilka lat możemy być postawieni przed faktem, że będzie tam groziła katastrofa budowlana albo trzeba będzie coś robić od środka i wzmacniać ten dach. Czyli wchodzą na zadanie widzimy robimy dach ale na dole są elementy, które trzeba też wymienić to niech to drożej kosztuje, ale od razu trzeba to robić porządnie a nie później poprawki i poprawki i jeszcze to grozi zawaleniem.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz: Żałuję, że kolejny raz nie mogłem się zapoznać z protokółem i podpisać się pod nim tak jak się kontrole przeprowadza. Kierownik kontrolowanego podmiotu podpisuje taki protokół kontroli, bo ma możliwość zwrócenia się do poszczególnych pracowników, wyjaśnienia, napisanie wyjaśnienia i myślę, że to by była dobra zasada, którą należy wprowadzić w życie, ponieważ myślę, że dyskusja tutaj na sesji na temat jednostkowy jest niepotrzebna, ja za to nie zamierzam się tłumaczyć za to co zostało tu powiedziane. Chciałem zaproponować zanim dyskusja się rozpoczęła żeby pracownicy, którzy się tym zajmowali wyjaśnili, powiedzieć jakie jest stanowisko tych, którzy nadzorowali a następnie jeśli by były następne wątpliwości to można by było powołać biegłego po to by ewentualnie dochodzić odszkodowania od wykonawcy. W sytuacji takiej, że ja tu słyszę o sensacyjnej wieści, że chałupa się tam za niedługo zawali i że robota była źle wykonana to ja jednak przychylał bym się do wniosku Komisji Rewizyjnej i byłbym za tym, żeby powołać biegłego rzeczywiście i zdaję sobie sprawę, że to będą jakieś środki, koszty, które trzeba ponieść, bo trzeba ponieść jakieś koszty za opinię biegłego. Zobaczymy jak to będzie, bo żadna sensacyjna wiadomość w naszej gminie jeszcze się nie potwierdziła. Kontroli już było tyle, że ze spokojem podchodzę do takich spraw. Muszę powiedzieć, że jestem zadowolony z tych kontroli, bo mam więcej wiedzy i na co szczególnie powinienem zwrócić uwagę i dla mnie jest to korzystna sytuacja. Martwię się tylko, że jako gmina musimy ponosić dodatkowe koszty, my jako gmina, bo to nie są moje prywatne pieniądze. Jestem za tym, by nawet bez zapoznania się z protokółem kontroli, bez wyjaśnień osób nadzorujących, by powołać tego biegłego, który oceni jakość oraz zakres robót.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Panie Burmistrzu nie rozumiem Pana ironii w tym momencie. Dla mnie jest to niepojęte, wie Pan. Skoro Komisja pojechała, sprawdziła takie rzeczy to powinien Pan przyjąć to do wiadomości. To, że Pan protokółu nie dostał to jest tylko ,,pryszcz”, że tak powiem. Pan ten protokół dostanie prędzej czy później. Tam po prostu się źle dzieje i są wydane pieniądze z budżetu. A Pan mówi, że potrzebne są dodatkowe pieniądze a za te pieniądze można było zrobić porządnie i to samo a nie dodatkowe pieniądze wydawać. Tak, że ta drobna ironia Panie Burmistrzu jest nie na miejscu.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Ja bardzo przepraszam Pana Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, który odebrał moje wystąpienie jako ironię.
Pan Barna Stanisław: Wszyscy tak odebraliśmy.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Ja nie wiem czy wszyscy. Ja jeszcze raz przepraszam Szanowną Radę, że odebrała Szanowna Rada to wystąpienie jako ironiczne. Po prostu powiedziałem to ze spokojem, bo wiem, że wszelkie procedury zostały zachowane i jestem przekonany, że pracownicy zrobili wszystko to co w tej sprawie można było zrobić , ale oczywiście może się zdarzyć, że Komisja ma rację, że tam jest coś nieprawidłowego. Dlatego jestem za tym, żeby takiego biegłego powołać.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Ale wie Pan , Panie Burmistrzu ja się spodziewałem innego stanowiska z Pańskiej strony. Ja uważałem tak, że skoro tu padły zarzuty, że kominy są źle opierzone, że cieknie woda do mieszkań to ja myślałem, że Pan zaraz dzisiaj czy jutro wyśle tam pracowników żeby ten temat sprawdzili i zgłosili usterki do naprawienia przez wykonawcę, bo jest na gwarancji. Tego się spodziewałem.
Pan Józef Romanowski: Ja muszę się też gdzieś zapisać do szkoły teatralnej, by mówić spokojnie i z uśmiechem... .
Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej: Proszę mówić na temat.
Pan Józef Romanowski: Tak, oczywiście. Panie Burmistrzu my mamy jeszcze jeden problem jako Komisja Rewizyjna. W czasie posiedzenia Komisji Rewizyjnej kontrolnej, po zakończeniu protokółu na miejscu pracownicy odmawiają nam podpisu i motywują to tym, że nie mają upoważnień Burmistrza do wykonywania takich czynności. Mamy swoje zdanie. Dla nas wydaje się troszeczkę dziwne, bo złożenie podpisu w tym momencie potwierdza obecność pracownika podczas kontroli. Natomiast protokół przesłany do Pana i na Pana ręce i ma Pan tam termin 2 tygodniowy, żeby się do niego ustosunkować. Wtedy Pan te czynności służbowe wykonuje. Natomiast tu sam podpis jest tylko potwierdzeniem obecności. Byliśmy w innych jednostkach organizacyjnych gminy i nie było problemu z podpisem a jak tylko trafiliśmy na Pana inspektora Pana Lipkę, to od razu nam odmówił dwa razy podpisu. Ostatnio Pan inspektor Hejza też, ale właściwie nie miał okazji, bo to dzisiaj dopiero ten protokół dzisiaj był spisany, wracam, ale Pan Lipka nam nie chce podpisywać. Proszę upoważnić żeby podpis widniał jako obecność na posiedzeniu kontrolnym.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Ja proszę Panie Przewodniczący aby w tej sprawie również poprosić o wykładnię Pana radcę prawnego. Natomiast jeśli chodzi o sprawę podpisania protokółu przez pracownika to jest tak, że należy w tym protokóle przy kontroli, czy podczas kontroli obecny był pracownik napisać. Natomiast w odpowiednim miejscu tam ten pracownik nawet może sygnować swoją obecność, że potwierdza, że był tam. Natomiast nie jest to ta sama procedura, co podpisanie protokółu kontroli. Pracownik nie może wziąć odpowiedzialności i on nie będzie odpowiadał potem na wnioski pokontrolne tylko to będzie robił Burmistrz więc to on musi się podpisać i musi wyjaśnienia potem pisać. Jeśli chodzi o inne jednostki to być może tak było rzeczywiście i podejrzewam, że Komisja zwracała się do kierowników i oni podpisywali czyli kierownicy kontrolowanych jednostek i to jest właściwe.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Żeby ten temat zamknąć. Jest w protokóle zapis wyjaśnień i informacji udzielał ten, ten, ten i nie chce podpisać protokółu, że udzielał informacji i wyjaśnień. To w końcu w końcu kto udzielał wyjaśnień?
Pani Cichorzewska Leonarda Skarbnik Miejski: chciała wyjaśnić, że pracownik nie podpisuje protokółu. Jest kierownik jednostki, w Urzędzie jest Burmistrz i protokół podpisuje Burmistrz a w protokóle się pisze, że wyjaśnień udzielał ten czy ten pracownik.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej: Mam akurat przed sobą nasz Statut i w § 96 jest napisane . Nie wiem, czy osoby udzielające wyjaśnień i informacji muszą się podpisywać . Po prostu w pisuje się do protokółu, że udzielały wyjaśnień a protokół podpisuje Burmistrz lub jeśli był kontrolowany budynek, który ma zarządcę to zarządca tego budynku.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Przepraszam, że zabieram głos jeszcze w tej sprawie ale chciałbym Panu Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej odpowiedzieć, że rzeczywiście tak zrobię, że od razu sprawdzimy jakie są tam usterki i co się tam dzieje i rzeczywiście będziemy interweniować. Tylko wniosek Komisji Rewizyjnej nie był, żeby Burmistrz to ponownie sprawdził, tylko żeby powołać biegłego. Ponieważ te sygnały przedstawione przez Komisje są bardzo niepokojące jestem za tym, by biegły rzeczywiście to rozpatrzył również, spisał protokół i wydał opinię. Natomiast ja ze swej strony będę robił to co do mnie należy.
Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej: Może ja przerwę tę dyskusję. Rozpatrywaliśmy punkt odczytanie protokółów Komisji Rewizyjnej i proponuję zamknąć ten punkt a w punkcie 9... .
Pan Barna Stanisław: Pan chce zamknąć dyskusję a ja chcę zabrać głos i Pan mi głosu nie udziela i nie wiem dlaczego.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu w/w radnemu.
Pan Stanisław Barna: Panie Burmistrzu to co Pan powiedział na końcu to trzeba było powiedzieć na początku i ta dyskusja dawno by była zamknięta.
Pan Józef Romanowski: Ja jeszcze Drodzy Państwo zapoznam Państwa z dwoma protokołami, ale jeszcze chciałbym zabrać głos. Jeśli Rada pozwoli na powołanie biegłego to my jako członkowie Komisji Rewizyjnej bez diet, zrzekamy się diet, chcemy być jako ciało obserwujące podczas prac biegłego na obiekcie.
Pan Józef Romanowski: odczytał protokół z kontroli budżetu dla Gimnazjum w Reczu z dnia 30 listopada 2004r.
Pani Skarbnik wyjaśniała, że nie obcięto środków na awans zawodowy nauczycieli, bo przekazano środki w kwocie 14.000 zł. właśnie między innymi na ten cel. Środki na awans dla nauczycieli jest trudno zaplanować, ponieważ nie wiadomo ilu nauczycieli będzie awansowało w danym roku. Szkoła wejdzie ze zobowiązaniami na kwotę 15.000 zł.
Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy te zobowiązania to są również zobowiązania związane z ogrzewaniem szkoły.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że są to zobowiązania nie wymagalne, których termin płatności mija w styczniu 2005 roku.
Pan Józef Romanowski wyjaśniał, że awans zawodowy nauczycieli jest łatwy do zaplanowania, ponieważ w pokoju nauczycielskim jest informacja nawet z terminami awansu i każdy nauczyciel je zna.
Następnie odczytał drugi protokół z kontroli budżetu Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z dnia 30 listopada 2004 roku.
Zwrócił uwagę na fakt, że w tym dziale mogą być środki nie wykorzystane a na inny cel nie można ich przeznaczyć i w związku z tym niepokoi go fakt, że nie został przedłożony projekt uchwały w sprawie wydatków, które nie wygasają z końcem roku.
Pani Skarbnik odpowiedziała, że ruch na kontach jeszcze trwa. Pełnomocnik dokona jeszcze w tym roku niezbędnych zakupów ze środków Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego zamknięto punkt odczytanie protokółów Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną w ostatnim okresie czasu ( trzy protokóły z grudnia 2004).

AD. 9. Wniosek Komisji Rewizyjnej o powołanie biegłego, który by dokonał oceny jakości przeprowadzonych prac budowlanych” na budynku nr 5 w Suliborku.

Pan Józef Romanowski w imieniu Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek Komisji w sprawie powołania biegłego, który by ocenił rzeczywiście fachowość wykonanych prac.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej wypowiedział się za tym, by inspektorzy z Urzędu Miejskiego oraz Burmistrz natychmiast sprawdzili jakość wykonanych prac a firma niech poprawi jeśli się stwierdzi nieprawidłowości.
Pan Ryszard Dobrzaniecki powiedział, że jest innego zdania i nie należy tak zrobić, ponieważ odbiór tych prac był i jest protokół bezusterkowy. Komisja Rewizyjna uważa, że na tym etapie powinien być powołany biegły do zbadania jakości wykonanych prac oraz zakresu prac.
Pan Tadeusz Robaczek odczytał punkt 3 § 5 umowy.
Na tym zamknięto dyskusję i przystąpiono do głosowania nad wnioskiem w sprawie powołania biegłego do oceny prac remontowych na budynku Suliborek 5.
Wniosek ten poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 11 za, 2 wstrzymujących się) przyjęła wniosek w sprawie powołania biegłego do zbadania prac remontowych na budynku Suliborek 5.

Jednogłośnie zarządzono 5 minutową przerwę w obradach. Po przerwie wznowiono obrady.

AD. 10. Wniosek, żeby Rada Miejska wyraziła zgodę o wystąpienie Komisji Rewizyjnej do Regionalnej Izby Obrachunkowej o interpretację przepisów prawnych dotyczących wyjazdów służbowych.

Pan Józef Romanowski w imieniu Komisji Rewizyjnej powiedział, że Komisja nie jest przekonana co do interpretacji przepisów dotyczących wyjazdów służbowych, którą przedstawił Burmistrz. Jest innego zdania i wobec powyższego Komisja wnioskuje, żeby wystąpić do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie o interpretację przepisów prawnych dotyczących wyjazdów służbowych.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza powiedział, że nie ma nic przeciwko temu. Jest to wniosek o interpretację przepisów prawnych.
Na pytanie Pana Zajączkowskiego Zbigniewa o materiały w tej sprawie Pan Józef Romanowski odpowiedział, że ma Pan ksero odpowiedzi Pana Burmistrza na wnioski Komisji Rewizyjnej zawarte w protokole kontroli wyjazdów służbowych w Urzędzie Miejskim w Reczu.
Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wniosek poddano pod głosowanie. W wyniku
głosowania Rada Miejska przyjęła powyższy wniosek większością głosów ( 10 za, 2 wstrzymujących się).

AD. 11. Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Jana Żurawskiego na Burmistrza Recza.

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza powiedział, że w związku z tym, że Pan Żurawski Jan wniósł skargę na Burmistrza to podjęto postępowanie wyjaśniające i udzielono odpowiedzi Panu Janowi Żurawskiemu, którą to odpowiedź odczytał.
Na zakończenie powiedział, że tak naprawdę jest to skarga na sytuację a nie na Burmistrza..
Pan Jan Żurawski mówił, że fachowiec od ochrony środowiska zatrudniony w Urzędzie Miejskim wpuszcza ścieki do parku w Pomieniu od kilkudziesięciu lat. To jest ten cały skandal, powiedział. Ja nie mam pretensji do wniosku ale do urzędnika, który powinien dawać przykład a nie puszczać ścieki do parku.
Pan Ryszard Dobrzaniecki zwrócił uwagę Panu Żurawskiemu na fakt, że do rozpatrzenia skargi należy się przygotować. W stawie tym, o którym mówi Pan Żurawski żyją ryby czyli woda nie jest tak zanieczyszczona. Sprawę odprowadzania ścieków nie tylko w Pomieniu należy rozpatrywać kompleksowo a nie przez pojedyncze przypadki, pojedyncze budynki.
Pan Józef Romanowski wyjaśniał, że skarga dotyczyła tego, że należy wyczyścić te popękane szamba i je poprawić, uszczelnić. Chodzi także o odpady stałe. Wysypiska rosną jak grzyby po deszczu.
Chodzi o podjęcie działań, by ten stan rzeczy poprawić.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Rzeczywiście problem odpadów stałych też jest. Zatrudniony strażnik ochrony środowiska wszystkiego nie wychwyci. Biedni ludzie wyrzucają śmieci w miejsca niedozwolone. Będzie kompleksowe rozwiązanie tego problemu. W lutym rząd skieruje projekt ustawy do Sejmu. Też nie można mówić, że Burmistrz jest bezczynny, no dla przykładu stanowisko strażnika ochrony środowiska zostało utworzone w 2003 roku. Skargę złożono na bezczynność i notoryczne łamanie prawa przez Burmistrza. Wszelkie informacje na temat poruszony w skardze Burmistrz przekazał skarżącemu się. W związku z powyższym Burmistrz prosił Wysoką Radę o rozpatrzenie skargi i uznanie jej za bezzasadną.
Pan Matczak Edmund informował, że 29 stycznia br. odbyło się spotkanie z mieszkańcami Pomienia. Problem ścieków jako radny zgłaszał w poprzedniej kadencji, rozpatrywano ten problem w różny sposób i nic z tego nie wyszło. Ci, którzy najbardziej zanieczyszczali środowisko Pomienia to już dawno ich nie ma a chodzi o gorzelnię. Prosił Radę Miejską, żeby dotrzymywać terminów realizacji zapisanych w inwestycji w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, ponieważ wszystkie ścieki płyną za pałacem zabytkowym.
Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy Pan Jan Żurawski wyraził zgodę na przejście kanalizacji sanitarnej przez jego działkę.
Obecny na sesji Pan Jan Żurawski bezpośrednio odpowiedział w/w, że nie wyraził zgody.
Pan Ryszard Dobrzaniecki stwierdził, że w takim razie będzie głosował przeciwko tej skardze.
Pan Józef Romanowski informował, że 21 grudnia br. skierowano pisma do mieszkańców Pomienia i zapytał, czy takie same pisma poszły do mieszkańców Żeliszewa i innych miejscowości.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że rację ma Pan Józef Romanowski w sprawie ścieków i przypomniał, że jeśli nie ma we wsi zbiorowego odprowadzania ścieków to należy budować szamba. Jeśli wystąpi podobny problem w innych miejscowościach to również wyślemy podobne pisma do odprowadzających ścieki w miejsca nie dozwolone. Do Żeliszewa również wyślemy podobne pisma. Nie ma tu znaczenia czy kanalizację będziemy budować w 2006 czy w 2008 roku.
Na zakończenie Burmistrz powiedział, że jest mu niezręcznie, ale proponuje przyjąć projekt uchwały stwierdzający, że skarga jest bezzasadna i odczytał projekt uchwały, który został rozdany obecnym na sesji radnym.
Pan Józef Romanowski zwrócił uwagę na fakt, że mieszkaniec skarży się na bezczynność Burmistrza i Burmistrz w tym czasie wykonuje czynności co oznacza, że Burmistrz się ruszył i coś robi w tym temacie.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza powiedział, że stwierdzenie ,, Burmistrz się ruszył” jest obraźliwe. Prosił, by Pan Radny zaprzestał używania takich obraźliwych epitetów.
Pan Krzysztof Cymemrman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej również potwierdził, że wypowiedź Pana Radnego Romanowskiego jest obraźliwa i stwierdza, że jest to brak kultury osobistej.
Pan Józef Romanowski wyjaśniał, że wycofuje słowa,, ruszył się” i za to przeprasza ale stwierdza, że Burmistrz podjął działania urzędnicze.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział: proszę tego nie robić i nie przepraszać.
Pan Józef Romanowski powiedział: proszę wycofać to, że przepraszam.
Pan Barna Stanisław zwrócił się bezpośrednio do Pana Romanowskiego Józefa mówiąc, że byli razem w poprzedniej kadencji jako radni a teraz obrywamy od wyborców.
Pan Ryszard Dobrzaniecki zwrócił się z apelem do Rady Miejskiej mówiąc, żeby wszyscy radni uderzyli się w pierwsi za to, że walimy w Burmistrza jak w bęben, ja też tak walę. Przecież Burmistrz realizuje to co my uchwalimy.
Na tym zamknięto dyskusję nad skargą złożoną przez Pana Jana Żurawskiego i poddano pod głosowanie projekt uchwały w tej sprawie wcześniej odczytany przez Pana Burmistrza.
W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 10 za, 1 przeciwny, 2 wstrzymujących) podjęła uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi złożonej przez Pana Jana Żurawskiego na Burmistrza Recza, którą zarejestrowano pod Nr XXV/157/04 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu. Skargę uznano za bezzasadną.

AD. 12. Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

Pan Józef Romanowski zapytał, dlaczego w tej informacji nie ma zapisu, że wpłynęła skarga mieszkańców ulicy Ratuszowej .
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wyjaśniał, że w Urzędzie Miejskim załatwia się sprawy będące w gestii Burmistrza. Skarga o której mówił Pan Radny Józef Romanowski dotyczyła pracy Urzędu Miejskiego. W sprawie zamknięcia ulicy Murarskiej z powodu inwestycji odbyły się dwa spotkania z mieszkańcami ulicy Ratuszowej, którzy wjazdy na posesję maja od strony ulicy Murarskiej i muszę powiedzieć, że na tych spotkaniach spotykamy się ze zrozumieniem mieszkańców. Staramy się informować mieszkańców o różnych sprawach umieszczają informacje w Biuletynie Informacji Publicznej dla tych, którzy posiadają dostęp do internetu , w biuletynie informacyjnym, który ukazuje się raz na kwartał oraz w inny sposób.
Pan Józef Romanowski podał, że mieszkańcy zostali poinformowani pisemnie, że problem zamknięcia ulicy Murarskiej rozwiąże się w przeciągu 14 dni a nie w okresie dwóch miesięcy.
Pan Cybulski Marek zapytał co to jest za przetarg na dzierżawę działki w Sicku. Sołtys wsi nie ma żadnej informacji na ten temat. Na zebraniu wiejskim było wiele osób przeciwko sprzedaży czy dzierżawy działki.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że przetarg na dzierżawę działki w Sicku ogłoszono zgodnie z obowiązującymi procedurami. Uważa, że będzie to z korzyścią dla wsi, dla naszej gminy.
Pan Cybulski Marek oburzony ogłoszeniem przetargu prosił o dostarczenie protokółu z zebrania wiejskiego w Sicku i wtedy będzie wiadomo ile osób było za a ile przeciw sprzedaży działki.
Pan Józef Romanowski stwierdził, że padł wniosek Pana Cybulskiego Marka i prosił o przegłosowanie tego wniosku.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował, że sprawa dzierżawy działki w Sicku nie jest tajna. Na zebraniu wiejskim o którym wspominał Pan Cybulski Marek byli trzej radni: Pan Grzelak Leon, Pan Krzysztof Cymerman oraz Pan Cybulski Marek. Burmistrz uważa nadal, że warto znaleźć gospodarza tej działki
Pan Ryszard Dobrzaniecki, czy warto skłócać wieś dla tych 200 zł. Dochodu?
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował, że poprzedni dzierżawca zrezygnował z dzierżawy tej działki.
Pan Juszczyk Mieczysław zaproponował, żeby może zostawić tą sprawę do rozpatrzenia na następną sesję .
Pan Krzysztof Lipka inspektor ds. inwestycji w Urzędzie Miejskim informował, że przetarg się nie odbył z uwagi na brak chętnych.
Pan Cybulski Marek ponownie prosił o protokół z zebrania wiejskiego w Sicku.
Pan Krzysztof Lipka inspektor ds. inwestycji w Urzędzie Miejskim informował, że na tym zebraniu nie było żadnego głosowania.
Pan Cybulski Marek jest tablica na wsi i można było tam powiesić informacje o przetargu.
Weźcie walizki i pakujcie mówił wzburzony radny.
Pan Ryszard Dobrzaniecki zaproponował, żeby komplet dokumentów na temat przetargu na tę działkę w Sicku dostarczyć na komisje, by się radni zapoznali i następnie przedstawić materiał na sesję Rady Miejskiej.
Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 9 za, 4 wstrzymujących się) przyjęła wniosek.
Na tym zamknięto punkt informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

AD. 13. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie między sesyjnymi.

Pan Ryszard Dobrzaniecki: zapytał o mostek na ul. Choszczeńskiej. Z tego co się orientuje to na ten mostek była dokumentacja oraz pozwolenie wodno-prawne. To ta informacja jest kłamliwa i błędna.
Ja mam dokumentację u siebie i mogę udowodnić, że jest ta dokumentacja na remont mostku na ulicy Choszczeńskiej.
Pan Józef Romanowski zwrócił uwagę na fakt, że informacja o pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej nie jest podpisana oraz potwierdza, że nie ma w tej informacji oraz w informacji o pracy Burmistrza pisma-skargi mieszkańców ulicy Ratuszowej na brak dojazdu od strony ulicy Murarskiej.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy to było pismo skierowane do Burmistrza czy do Przewodniczącego Rady Miejskiej?
Pan Józef Romanowski odpowiedział, że było to pismo skierowane do Burmistrza z podaniem do wiadomości Radzie Miejskiej.
Pan Juszczyk Mieczysław: Punkt 6 chodzi o drogę do Nętkowa. Jak na razie otrzymuje same pisma to od Burmistrza, to od Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych. Nętkowo jest po prostu omijane. Pobocze jest zniszczone. Należy zrobić chociaż 200-300 m. tej latówki. Tam jest tragedia. Do wiosnę i droga zostanie całkiem popsuta.
Pan Grzelak Leon : Chodzi o punkt 5. Trochę mnie Pan Dobrzaniecki wyręczył, ale zapytam w związku z nie wyrażeniem zgody Pana Jana Żurawskiego na przejście kanalizacji przez jego posesję, czy inwestycja jest zablokowana? Czy są podjęte jakieś inne działania i kto poniesie za to dodatkowe koszty?
Pan Józef Romanowski: W związku z wypowiedzią radnego Pana Grzelaka Leona zapytał, czy do tej pory były jakieś rozmowy przeprowadzone z Panem Janem Żurawskim? Czy gdzieś podpisał Pan Żurawski,, że nie wyraża zgody, bo z tego co wiem to do dnia dzisiejszego nie było żadnych rozmów.
Pan Ryszard Dobrzaniecki powiedział, że jeszcze dzisiaj pytał na sesji Pana Jana Żurawskiego czy wyraził zgodę na przejście kanalizacji przez jego działkę i na to pytanie Pan Żurawski odpowiedział, że nie wyraża zgody. Jest to blokada inwestycji, która ma służyć ochronie środowiska.
Pan Jan Żurawski powiedział, że nie było negocjacji z nim.
Pan Józef Romanowski w punkcie 9 prosił o trochę więcej światła rzucić na ten problem.
Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza: Boję się cokolwiek powiedzieć, żeby nie być uznanym za kłamcę. W sprawie dróg będzie odpowiadał Pan Krzysztof Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim.
Jest taki zwyczaj, że jeśli jest odpowiedź na dany wniosek to podajemy do wiadomości Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
W sprawie punktu 5 wyjaśniał, że Pan Żurawski Jan nie wyraził zgody na przejście kanalizacji przez jego działkę. Od razu po sesji Pan Przewodniczący Rady Miejskiej wystosował prośbę do Pana Jana Żurawskiego, która została pozostawiona bez odpowiedzi. Odczytał pismo Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w którym to dyrekcja opiniuje pozytywnie wniosek w sprawie przejścia kanalizacji sanitarnej wzdłuż drogi krajowej nr 10 oraz przejścia przez tą drogę.
W związku z tym wszystko idzie zgodnie z planem i chyba zdążymy na czas ze złożeniem wniosku.
Pan Krzysztof Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiadał , że rejon czyni starania o wykonanie dokumentacji o przebudowę dokumentacji i w dalszej perspektywie o remont kapitalny.
Inspektor wyjaśniał, że nie zostało zakończone pozwoleniem na przebudowę a dokumentacja jest bez prawa realizacji tego.
W sprawie drogi Grabowiec-Nętkowo w punkcie 4 Zarząd Dróg Powiatowych ma również objąć remont tej drogi ale do wysokości posiadanych środków. Takie jest stanowisko Zarządu Dróg Powiatowych.
W sprawie punktu 9 informacji jest pismo to Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które złożone było w dniu 26 września 2004 roku, które odczytał.
Zgodnie z tym pismem Pan Brzozowski powinien opracować dokumentację, której nie opracował i w związku z tym GDDiA wydała opinię negatywną.
W sprawie budowy chodnika od drogi do cmentarza aż do drogi na Sokoliniec odpowiadał, że projekt nie zakładał na tym odcinku budowy chodnika z uwagi na łuk i krzywizny terenu. Celowość tego chodnika jest żadna zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Pan Stekiel Andrzej sołtys wsi Lubieniów powiedział, żeby z Zarządu Dróg Powiatowych przejechali się po drogach po opadach deszczu. Na drodze Nętkowo-Grabowiec-Lubieniów tworzą się takie kałuże, że nie można przejechać i te pobocza się wymywają. Trzeba zrobić odprowadzenie wód opadowych.
Pan Barna Stanisław zapytał o drogę Jarostowo-Lubieniów na co Pan Lipka odpowiedział, że ta droga będzie tylko doraźnie naprawiana, uzupełniane dziury.
Pan Barna Stanisław wnioskował, by te większe dziury w drodze tej uzupełnić np. koło lasku.
Pan Matczak Edmund powiedział, że radny Rady Powiatu informował, że w 2005 roku będą skierowane większe środki na drogi powiatowe. Tak, że mnie to ucieszyło i zobaczymy co będzie.
Pan Ryszard Dobrzaniecki proponował, by w planie pracy Rady Miejskiej na 2005 rok ująć temat remont dróg powiatowych i zaprosić na tę sesję Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że jest to zapisane w protokóle z sesji i będzie ujęte w projekcie planu pracy Rady Miejskiej na 2005 rok.


Jednogłośnie zarządzono 10 minutową przerwę w obradach. Po przerwie wznowiono obrady.




AD. 14. Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłoszone między sesjami.

Pan Burmistrz Zbigniew Ligus: Informował o realizacji wniosków zgłoszonych między sesjami, które są zapisane w rejestrze wniosków oraz dajemy odpowiedź osobie zgłaszanej interpelacje, wolny wniosek lub zapytanie.
Jeśli ktoś z Państwa chciałby zapytać o realizację jakiegoś wniosku to bardzo proszę ja udzielę odpowiedzi.
Pan Ryszard Dobrzaniecki: Padł tu wniosek Pana Zdzisława Brzozowskiego i rzeczywiście gałęzie suche zwisają z drzew przy drodze na cmentarz i może dojść do nieszczęścia.
Pan Ligus Zbigniew Burmistrz Recza powiedział, że nie ma tego wniosku zanotowanego, ale chyba został skierowany do realizacji.
Pan Andrzej Hejza inspektor ds. ochrony środowiska w Urzędzie Miejskim w Recza odpowiedział, że wniosek jest w trakcie realizacji. Nawiązał kontakt z Komendantem OSP w Reczu, który dysponuje podnośnikiem i w pierwszej kolejności ten dąb przy drodze do cmentarza zostanie obcięty. W dalszej kolejności na przełomie stycznia i lutego 2005 roku będą przycinane czy usuwane wszystkie drzewa i konary, które zgłaszali Państwo na sesjach czy komisjach.

AD. 15. Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania.

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza:
- w sprawie przebiegu kanalizacji Sicko-Sokoliniec-Recz to już wcześniej wyjaśniałem,
- w sprawie wniosku radnego Barny Stanisława o zmianę godziny odjazdu autobusu z Żeliszewa z 555 na 7 wyjaśniał, że wystąpimy z tym wnioskiem do PKS z prośbą o realizację tego wniosku i zmianę czasu odjazdu autobusu,
- w sprawie walącej się posesji na rozjeździe Choszczeńska/Leśna odpowiadał, że gmina tam nie jest stroną. Właściciel musi to zabezpieczyć żeby to nie zagrażało życiu. Sąsiad powinien to zgłosić do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. To jest organ, który wyda w tej sprawie decyzje właścicielowi, bo taka jest droga postępowania.
- Pan Krzysztof Lipka taki wniosek był kierowany w 2002 roku i Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zawiesił wszczęte postępowanie administracyjne w tej sprawie do czasu zakończenia postępowania spadkowego. W styczniu ubiegłego roku podałem ponownie informację o tym, że stan budynku się pogarsza i inspektor nadzoru budowlanego miał podjąć dalsze działania.
- w sprawie pytania Pana Józefa Romanowskiego kiedy Burmistrz przestanie kłamać z całą odpowiedzialnością chcę powiedzieć, że nigdy nie kłamię. Jeśli się zdarzy, że jakieś fakty są podane inaczej to możemy to wyjaśnić natychmiast, bo ja otrzymuję informację ze stanowisk i nimi się posługuję. Natomiast było tam jakieś zapytanie w sprawie poprawy warunków radnemu na te wnioski.
- W sprawie zgłaszanej przez Pana Wetzel to przede wszystkim chodziło o pismo, które otrzymał Pan Schnadel ode mnie z Urzędu, w którym poinformowałem, że nasze stanowisko Przewodniczącego, całej Rady i Burmistrza jest niezmienne od samego początku. Jesteśmy pozytywnie nastawieni. Tylko nie wiemy na razie o co chodzi, jak kamień powinien wyglądać, bo tu chodzi o ustawienia tego kamienia na cmentarzu. Napisałem również, że w przyszłości jeśli Pan Schnabel chciałby jakieś informacje jeśli chodzi o Radę czy Przewodniczącego czy Burmistrza, to żeby bezpośrednio do nas kierował te pisma i my wtedy bez pośredników będziemy na nie odpowiadali. No i tutaj podtrzymuje, że sprawa jest ważka dla naszej gminy i nie wiem, czy może mnie coś tknęło i to pismo dałem do przetłumaczenia Pani Adamiak i to ona przetłumaczyła a nie Pani Żaneta Czamarczan. Tak, że chciałbym od razu wytłumaczyć tę sprawę. Napisałem w tej odpowiedzi, że po ukonkretnieniu całego przedsięwzięcia będę chciał przedstawić sprawę całej Radzie do dyskusji ale żeby to zrobić, to trzeba mieć stanowisko Konserwatora Zabytków, po drugie trzeba mieć jakąś koncepcję i jakąś wolę, żeby mieszkańcy ją wyrazili. Zgoda Konserwatora Zabytków jest za wyjątkiem3 punktów. Jak pamiętam to treść tego jest w trakcie opracowywania przez partnerów niemieckich i ona zostanie przedłożona do dyskusji na sesji Rady Miejskiej. Znając doświadczenia Konserwator powiedział tak: po pierwsze tablica musi być dwujęzyczna, po drugie treść w języku niemieckim musi być jako pierwsza czyli na górze a treść w języku niemieckim druga. Pan Schnadel jeszcze nie przesłał nam tej treści do konsultacji i sam zapowiadał, że to będzie tylko propozycja. Jestem pewien, że do lipca zdążymy. Ja się już dzisiaj zastanawiam skąd wziąć pieniądze na uporządkowanie terenu stałego cmentarza. Chcemy napisać projekt do Fundacji Polsko-Niemieckiej czy też do funduszu FARE, by pozyskać środki finansowe i móc to zadanie zrealizować. Było też pytanie Pana Wetzla, które Pan Burmistrz wziął i teraz nie zrozumiałem czy na kamień czy na organy. Ja oczywiście nie byłem żadną stroną do przekazywania jakichkolwiek środków. Ja żadnych środków od partnerów niemieckich nie otrzymywałem oświadczam to z pełną odpowiedzialnością. Ta sprawa była wyjaśniana i wszyscy wiemy jak sprawa wygląda. Tyle jeśli chodzi o sprawę współpracy i myślę, że jest na dobrej drodze.
- Jeśli chodzi o pytania i sprawy zgłaszane przez Pana Zdzisława Brzozowskiego to tego Pana nie ma w tej chwili i wobec tego udzielę odpowiedzi na piśmie czy też prześlę kopię odpowiedzi, na które już dawno odpowiadaliśmy.
Pan Józef Romanowski prosił o głos ale nie udzielono mu głosu i poinformowano, że jest to punkt odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania.
Pan Józef Romanowski: Niech Pan przeczyta to pismo mieszkańca z ulicy Srebrnej 9, bo powiedział Pan, że odczyta je na końcu i Pan nie dotrzymuje własnego słowa.
Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej: Ja powiedziałem później, że zapoznam się z tym pismem dokładnie i na pewno wszyscy radni to pismo otrzymają i będą poinformowani na sesji. To jest pismo, które wpłynęło dzisiaj na pięć minut przed moim przyjściem, nie miałem czasu, żeby z teścia tego pisma dokładnie się zapoznać i nie będę w tej chwili informował Państwa.

Następnie stwierdził, że porządek obrad XXV sesji Rady Miejskiej został wyczerpany i na tym kończymy część oficjalną dzisiejszej sesji.
Po technicznej 5 minutowej przerwie zapraszam wszystkich Państwa na symboliczną lampkę szampana z okazji zbliżającego się zakończenia 2004 roku i nadchodzącego nowego roku.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:

Podinspektor

Krystyna Samonek

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 12-01-2005 07:46
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-01-2012
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Robaczek 17-02-2012 11:21