Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

PROTOKÓŁ Nr VII/2003 z przebiegu obrad VII sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 29 kwietnia 2003 r.

 

PROTOKÓŁ Nr VII/2003

 

z przebiegu obrad VII sesji Rady Miejskiej

 

odbytej w dniu 29 kwietnia 2003 r.

 

 

 

 

 

 

 

Otwarcia VII sesji Rady Miejskiej w Reczu dokonał Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej, który powitał zebranych radnych, radnych Rady Powiatu w Choszcznie, dyrektorów i kierowników jednostek i zakładów budżetowych z terenu gminy, Komendanta Gminnego Ochotniczych Straży Pożarnych, Pana Zbigniewa Ligusa Burmistrza Recza, Pana Piotra Bohdziewicza, Zastępcę Burmistrza Recza , Panią Leonardę Cichorzewską Skarbnika Miejskiego, sołtysów i zgromadzoną publiczność.

 

( lista obecności gości zaproszonych w załączeniu do protokółu)

 

Następnie stwierdził, że na sali znajduje się 13 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

( lista obecności radnych w załączeniu do protokółu)

 

Do porządku obrad sesji zgłoszono następujące wnioski:

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wnioskował o zmianę porządku obrad sesji w następujący sposób:

  1.  

    Proponował wnieść do porządku obrad sesji jako punkt 4 projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 r. w związku z przygotowywaniem wniosku z SAPARD.

  2.  

    Skreślić dotychczasowy punkt 4.

  3.  

    Jako punkt 5 wnieść projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Szczecinie.

  4.  

    Jako punkt 6 wnieść projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Doraźnej ds. Statutu Gminy w związku z licznymi poprawkami do projektu Statutu wniesionymi przez stałe komisje Rady Miejskiej.

  5.  

    Jako punkt 8 wnieść informację Komendanta Gminnego w sprawie przeprowadzonych akcji gaśniczych za okres 4 m-cy 2003 r.

 

Powyższe wnioski poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła powyższe wnioski.

 

 

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki przewodniczący Komisji Rewizyjnej wnioskował o skreślenie z porządku obrad sesji punktu dotyczącego sprawozdania Komisji Rewizyjnej z kontroli w zakresie przepisów o finansach publicznych, ponieważ Komisja Rewizyjna zdążyła jedynie zbadać sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2002 r. z uwagi na zbyt krótki okres czasu.

 

Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła wymieniony wyżej wniosek.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej wnioskował o skreślenie z porządku obrad sesji dotychczasowego punktu 11 dotyczącego projektu uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

 

Wniosek powyższy uzasadniał tym, że art. 24 f ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym i o zmianie niektórych innych ustaw jest sprzeczny z art. 2 Konstytucji RP.

 

W związku z tym wystosuje skargę do Trybunału Konstytucyjnego.

 

Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania wniosek przyjęto jednogłośnie ( 12 za). Pani Marzena Żybko, której sprawa dotyczy nie brała udziału w głosowaniu nad tym wnioskiem.

 

Innych wniosków do porządku obrad nie zgłoszono.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad VII sesji Rady Miejskiej uwzględniający przyjęte przez Radę Miejską wnioski, który został przyjęty jednogłośnie w następującym brzmieniu :

 

 

  1.  

    Sprawy regulaminowe:

 

a/ otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

 

b/ przyjęcie porządku obrad sesji.

 

c/ przyjęcie protokółu poprzedniej sesji.

  1.  

    Wolne wnioski i zapytania.

  2.  

    Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 r. i podjęcie uchwały w sprawie absolutorium.

  3.  

    Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 r.

  4.  

    Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

  5.  

    Projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Doraźnej ds. Statutu Gminy.

  6.  

    Analiza świadczeń społecznych: problemy środowiskowe i sposoby ich rozwiązywania.

  7.  

    Informacja Komendanta Gminnego OSP o akcjach ratowniczo - gaśniczych za okres 4 miesięcy 2003 r.

  8.  

    Informacja o stanie windykacji podatków za I kwartał 2003 r.

  9.  

    Sprawozdanie z sytuacji mieszkaniowej w Gminie i analiza możliwości rozpoczęcia inwestycji w tym zakresie.

  10.  

    Sprawozdanie z realizacji inwestycji objętych programem SAPARD.

  11.  

    Dyskusja na temat sposobów przekształcenia Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu.

 

13. Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

  1.  

    Odpowiedzi na wolne wnioski i zapytania.

 

Protokół z przebiegu obrad VI sesji Rady Miejskiej był wyłożony do wglądu w okresie między sesjami. Do protokółu nie zgłoszono żadnych uwag ani zastrzeżeń. Protokół z przebiegu obrad VI sesji Rady Miejskiej poddano pod głosowanie bez odczytania. W wyniku głosowania protokół z przebiegu obrad VI sesji Rady Miejskiej przyjęto jednogłośnie bez odczytania.

 

 

 

AD. 2

 

 

 

Wolne wnioski i zapytania kolejno zgłaszali:

 

 

  1.  

    Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał:

    1.  

      co się dzieje w sprawach nielegalnego skupu złomu prowadzonego przez przedsiębiorców na terenie gminy?

    2.  

      Dlaczego nie odbyła się wizja lokalna na budynkach Wspólnoty w Rybakach?

 

Chodzi o prawidłowość wykonania remontu dachu na budynkach Wspólnoty.

    1.  

      Dlaczego została zamknięta kawiarnia w Domu Kultury ?

  1.  

    Pan Cybulski Marek zapytał, na jaki wniosek i dlaczego przeprowadzono kontrolę jego posesji bez jego udziału?

  2.  

    Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej odczytał wnioski zgłoszone przez radnych podczas obrad komisji. Wnioski te stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

  1.  

    Pan Nykiel Eugeniusz radny Rady powiatu usprawiedliwiał swoją nieobecność na sesjach Rady Miejskiej informując jednocześnie na VI sesję Rady Miejskiej w Reczu nie został zaproszony. Jednocześnie zapraszał Pana Burmistrza, Zastępcę Burmistrza i Skarbnika Miejskiego do udziału w sesjach Rady Powiatu. Apelował do władz gminy o zainteresowanie się środkami w Urzędzie Marszałkowskim, ponieważ uzyskał informację, że gmina Recz nie składała żadnych wniosków o dofinansowanie. Dodał, że aż 40% środków z Urzędu Marszałkowskiego skierowanych zostało na powiat choszczeński. Proponował zgłosić wniosek o budowę chodników przy ul. Środkowej w Reczu. Jako prezes Zarządu OSP w Reczu informował Wysoką Radę, że istnieje pilna potrzeba zakupu samochodu strażackiego. W związku z tym 40.000 zł. OSP Recz otrzyma z Zarządu Głównego ZOSP RP, 20.000 zł. jako radny Rady Powiatu załatwi z innych źródeł. Pozostałe 20.000 zł. powinno być sfinansowane z budżetu gminy. Należy to załatwić w 2003 r., ponieważ od 2004 r. wejdzie VAT i znacznie zwiększy koszty. Ulica Leśna była naprawiana. Natomiast na naprawę drogi Jarostowo - Lubieniów załatwił gryz, by utwardzić tę drogę. Wskazał na możliwość poprawy wpływu podatków rolnych, ponieważ ugory po stronie prawej przy drodze nr 10 w stronę Stargardu Szczecińskiego weźmie Witkowo. Pan Matczak Edmund przypomniał radnym Rady Powiatu, że należy poprawić wjazd do Pomienia, ponieważ jest to droga powiatowa i to zadanie pominięto. Następnie wskazał na potrzebę naprawy drogi powiatowej do Chełpy, ponieważ także jest to droga powiatowa i tą drogą dojeżdżają ludzie do pracy. Ponadto wskazał na potrzebe naprawy dachu na czatowni koło Rozlewni na ul. Staromiejskiej.

  2.  

    Pan Tadeusz Antosiewicz ponownie wnioskował o naprawę chodników i ulic Lipowa, Chyża, Wolności, Aleja Wolności, Różana.

  3.  

    Pan Eugeniusz Nykiel radny Rady Powiatu przedłożył radnym Rady Miejskiej mapę dróg powiatowych znajdujących się na terenie gminy Recz.

  4.  

    Pan Wiesław Łoński radny Rady Powiatu informował, że na terenie gminy Recz nie przewiduje się większych napraw dróg. Wnioski zgłoszone przez Pana Matczaka Edmunda nie są skreślone z planu remontów doraźnych dróg powiatowych.

  5.  

    Pan Zajączkowski Zbigniew poprosił o informację na temat limitów zatrudnienia ustalonych w Powiatowym Urzędzie Pracy na prace interwencyjne i roboty publiczne oraz dla absolwentów.

  6.  

    Pan Grzelak Leon informował, że był osobiście w Departamencie Sportu Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie i pytał o możliwość dofinansowania urządzeń sportowych, na które uzyskał odpowiedź, że w 2003 r. na ten cel środków nie ma i nie spodziewają się. Nie wie skąd nagle znalazły się pieniądze, o których mówił Pan Eugeniusz Nykiel radny Rady Powiatu.

 

Innych wniosków i zapytań nie zgłoszono.

 

 

 

AD. 3

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał opinie i wnioski stałych komisji dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 r. i udzielenia absolutorium dla Burmistrza Recza za 2002 r. Wnioski i opinie stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

Ponadto poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie przesłała na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej uchwały Składu Orzekającego w sprawach:

  •  

    wydania pozytywnej opinii o sprawozdaniu Burmistrza Gminy Recz z wykonania budżetu gminy w 2002 r.

  •  

    wydania opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady miejskiej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Recz z tytułu wykonania budżetu w 2002 r.

 

Powyższe opinie otrzymali wszyscy radni wraz z materiałami na sesję Rady Miejskiej oraz stanowią załączniki do niniejszego protokółu.

 

W dyskusji udział wzięli:

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał, czy są środki na wypłatę zaległych za 2002 r. dodatków mieszkaniowych?

 

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski odpowiedziała, że zaległość w wypłatach dodatków mieszkaniowych za 2002 r. wynosiła na koniec roku 163.232 zł. W I kwartale 2002 r. wypłacono zaległość w kwocie 74.841 zł. pozostało do wypłacenia 88.391 zł., która to kwota zostanie wypłacona w II kwartale br.

 

Ponadto poinformowała, że w za I kwartał 2003 r. dodatki wypłacono w 100%. Pozostała do wypłacenia należność za kwiecień 2003 r.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął dyskusję na temat sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 r.

 

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Recza za 2002 r., który poddał pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr VII/43/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

 

 

AD. 4

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował, że zachodzi konieczność zmiany budżetu gminy na 2003 r., ponieważ w planie budżetu na dofinansowanie zadania budowa kanalizacji Grabowiec - Nętkowo- Recz wykazane były środki wg. wstępnego kosztorysu na kwotę 1.600.000 zł. Odbył się przetarg na wykonanie tego zadania i koszt ten wyniesie 670.000 zł.

 

W związku z tym przedkłada projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 r.

 

Dyskusji na powyższy temat nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod

 

Nr VII/44/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 5.

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował, że projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Szczecinie wiąże się z tym samym zadaniem budowa kanalizacji tłocznej Grabowiec - Nętkowo - Recz i ma to samo uzasadnienie.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew prosił o przedstawienie terminów spłaty tego zadania.

 

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski odpowiadała, że zadanie będzie kosztowało wg. przetargu 670.000 zł. z tego 70 % pokryje SAPARD, co stanowi kwotę 469.000 zł.

 

30 % tj. 201.000 zł. to pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, która zostanie umorzona w 30%. Pozostaje kwota 140.700 zł. do spłacenia przez gminę w 2004 r.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod

 

Nr VII/45/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 6

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował Radę Miejską, że Komisja Rewizyjna zgłosiła 49 poprawek do przedłożonego projektu Statutu Gminy, pozostałe komisje 19. Wnioski i poprawki stanowią załącznik do niniejszego protokółu. W związku z tym uznaje za słuszne i uzasadnione powołanie Komisji Doraźnej ds. Statutu Gminy.

 

Proponował, by w skład tej komisji weszli przedstawiciele poszczególnych stałych komisji oraz przewodniczący Rady Miejskiej, którzy we współpracy z radcą prawnym dokonają ustalenia projektu Statutu Gminy i przedstawią go na sesji.

 

Pan Krzysztof Cymerman wnioskował o zarządzenie 5 minutowej przerwy w obradach w celu ustalenia przez komisje swoich przedstawicieli do Komisji Doraźnej ds. Statutu Gminy.

 

Pan Juszczyk Mieczysław proponował, żeby w skład komisji weszli przewodniczący Rady i wiceprzewodniczący Rady oraz czterech radnych.

 

Pan przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wyżej wymienione wnioski radnych jako, że są ze sobą spójne. W wyniku głosowania Rada Miejska przyjęła jednogłośnie w/w wnioski.

 

Pan przewodniczący Rady Miejskiej zarządził 10 minutową przerwę w obradach.

 

Po przerwie wznowił obrady stwierdzając usprawiedliwioną nieobecność czasową radnego Pana Tadeusza Antosiewicza.

 

Następnie przystąpiono do zgłaszania kandydatów na członków Komisji Doraźnej ds. Statutu Gminy:

 

Pan Matczak Edmund zgłosił Leona Grzelaka

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zgłosił Józefa Romanowskiego

 

Pan Krzysztof Cymerman zgłosił Marzannę Izajko

 

Pan Dariusz Kowalewski zgłosił Zenonę Skowrońską

 

Zgodnie z przyjętym wnioskiem w skład komisji proponuje się Pana Grzegorza Adamiaka przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Pana Krzysztofa Cymermana Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Powyższy skład komisji poddano pod głosowanie w wyniku, którego Rada Miejska jednogłośnie wybrała Komisję Doraźną ds. Statutu Gminy.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zgłosił wniosek, by wybrana przez Radę Miejską Komisja Doraźna ds. Statutu Gminy spośród swoich członków wybrała przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego komisji.

 

Wniosek ten został przez Radę Miejską przyjęty bez głosowania i bez sprzeciwu.

 

Następnie poddano pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Doraźnej ds. Statutu Gminy. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę, którą zarejestrowano pod Nr VII/46/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 7

 

 

 

W dyskusji nad analizą świadczeń społecznych: problemy środowiskowe i sposoby ich rozwiązywania kolejno głos zabrali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki poprosił kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu o wyjaśnienie przedstawionych kosztów i nakładów na dożywianie, ponieważ nakłady wzrastają 0 93 % a koszt 1 posiłku o 26 %.

 

Pani Jolanta Kiłoczko Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej odpowiadała na powyższe pytanie informując, ze koszty ogólne są zwiększone, ponieważ dzieci jedzą obiady w szkole i ponadto w Ośrodku Pomocy Społecznej. Ośrodek opłaca także posiłki dla dzieci z naszej gminy umieszczonych w placówkach szkolno - wychowawczych poza terenem gminy.

 

Pan przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Radę Miejską, że w chwili obecnej przybył na salę radny Józef Romanowski, którego nieobecność dotychczasowa na sesji była usprawiedliwiona obowiązkami służbowymi.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej odczytał wniosek wszystkich komisji w sprawie wprowadzenia w szkołach jednakowych podręczników w poszczególnych przedmiotach. Chodzi o to, że mieszkańcy naszej gminy nie są zamożni i problem finansowy istnieje w wielu rodzinach.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał, czy dzieci z klas ,,O,, są objęte dożywianiem.

 

Pani Jolanta Kiłoczko Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej odpowiedziała, że dzieci z klas ,,O,, są także objęte dożywianiem.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zwrócił się do obecnych na sesji dyrektorów szkól z zapytaniem, czy istnieje możliwość wprowadzenia jednakowych podręczników w poszczególnych przedmiotach po to, by dzieci mogły odkupywać od siebie?

 

Pani Irena Polaszczyk dyrektor Szkoły Podstawowej w Lubieniowie odpowiedziała na powyższe zapytanie informując, że w klasach I - IV jest to niemożliwe, ponieważ dzieci pracują bezpośrednio w książkach i ćwiczeniach. Natomiast w klasach V-VI w Szkole Podstawowej w Lubieniowie ten system jest stosowany od lat. Dzieci odkupują od siebie książki. Ponadto są też książki w Bibliotece Szkolnej dla tych, którzy chcą sobie je pożyczyć.

 

Na tym zakończono omawianie analizę świadczeń społecznych: problemy środowiskowe i sposoby ich rozwiązywania.

 

 

 

AD. 8

 

 

 

Pan Mieczysław Sakowicz Komendant Gminny Ochotniczych Straży Pożarnych RP w Reczu informował Wysoką Radę o przeprowadzonych akcjach ratowniczo - gaśniczych w okresie 4 miesięcy 2003 r. oraz o wydatkach z tym związanych.

 

W akcjach biorą udział głównie OSP Recz, która wyjeżdżała do pożarów 80 razy oraz OSP Pomień, która wyjeżdżała do pożarów 18 razy. Łącznie te dwie jednostki przepracowały 1.106 roboczo - godzin na kwotę 14.400 zł. oraz wydano z budżetu gminy kwotę 2.100 zł. na zakup paliwa.

 

Przedstawił następnie ilość akcji ratowniczo - gaśniczych w latach 1997-2003, co obrazuje poniższa tabela:

 

1997r.

 

1998r.

 

1999r.

 

2000 r.

 

2001r.

 

2002r.

 

2003r.

 

/4 m-ce/

 

50 ogółem

 

35 ogółem

 

18 ogółem

 

53 ogółem

 

70 ogółem

 

76 ogółem

 

80 ogółem

 

17 nieużytki

 

10

 

nieużytki

 

5

 

nieużytki

 

15

 

nieużytki ni

 

22 nieużytki

 

21

 

nieużytki

 

68 nieużytki

 

 

 

Za ten stan rzeczy odpowiadamy my wszyscy począwszy od sołtysa. Za mało jest działań zapobiegawczych. Nie zabezpieczono lasów i nieużytków. Samochody gaśnicze są już wysłużone np. Jelcz ma już 16 lat a Żuk 15 lat. Sprawa zakupu samochodu dla OSP Recz jest konieczna. Prosił Wysoką Radę o dołożenie 20.000 zł. do zakupu nowego samochodu gaśniczego. Zbiorniki przeciwpożarowe są w stanie opłakanym, stwierdził. Wyjaśniał, że w starej czatowni OSP Recz przechowuje stary nieużytkowany sprzęt. Remont czatowni należy do gminy, powiedział. Mając na uwadze ilość pożarów na naszym terenie w ostatnich 4 miesiącach Zarząd Gminny OSP podjął uchwałę w sprawie obniżenia ekwiwalentu za 1 godzinę gaszenia do 9 zł.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza podziękował za zgłoszone podpowiedzi w sprawie co należy zrobić z czatownią. Korzyści to my chętnie przyjmiemy natomiast koszty to wy i jeszcze jak najszybciej, stwierdził w sprawie, jeśli chodzi o remont czatowni.

 

Sprawę zakupu samochodu Burmistrz postawi na posiedzeniach komisji, ponieważ nawet zaciągnięcie kredytu na zakup samochodu będzie uzasadnione pod jednym warunkiem, że stary wysłużony samochód będzie wycofany z użytkowania.

 

Na komisjach był przedstawiony projekt uchwały w sprawie ekwiwalentu za akcje gaśnicze i uzyskał pozytywne opinie. Jednakże konsultowaliśmy projekt uchwały z radcą prawnym i okazuje się, że wystarczy zarządzenie Burmistrza, żeby zmienić ekwiwalent za akcje gaśnicze a uzasadnienie takiej decyzji wygłosił na dzisiejszej sesji Komendant Gminny OSP. Wobec powyższego Burmistrz wyda zarządzenie, w którym określi stawkę za 1 godzinę gaszenia pożaru w wysokości 9 zł.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy prawnie problem ilości pożarów można zredukować?

 

Na powyższe odpowiedział Pan Mieczysław Sakowicz Komendant Gminny OSP informując, że brak było karalności za podpalenia. Zdaniem Komendanta Gminnego OSP brak było staranności organów ścigania w wykrywaniu podpaleń.

 

Pan Eugeniusz Nykiel radny Rady Powiatu przypomniał, że kiedyś do miejsca pożaru wyjeżdżali także policjanci a obecnie tylko strażacy. W tym zakresie należy zmobilizować policję do działań wykrywających podpalenia. Oświadczył na zakończenie, że zrobimy wszystko, żeby te 80.000 zł. starczyło na zakup samochodu.

 

Informował także, że zakupiono papę na remont remizy i dodał, że Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa przeznacza środki na remont remiz strażackich w miejscowościach popegerowskich. Z tych środków można również wyremontować czatownię.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał, czy nasi strażacy mają obowiązek wyjeżdżać do wypadków drogowych na trasie nr 10?

 

Pan Mieczysław Sakowicz Komendant Gminny OSP odpowiedział, że OSP jest w Krajowym Ratownictwie Drogowym i musi wyjeżdżać do wypadków.

 

Pan Juszczyk Mieczysław zapytał, czy było choć jedno dochodzenie policyjne w sprawie podpaleń?

 

Pan Adamiak Grzegorz przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że czasowo nieobecny na sesji Pan Tadeusz Antosiewicz powrócił na salę obrad.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew był świadkiem podpalenia o czym powiadomił policję i niestety czekał godzinę i nikt nie przyjechał na miejsce zdarzenia.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego zamknięto dyskusję i poddano pod głosowanie informację o akcjach ratowniczo - gaśniczych w okresie 4 miesięcy 2003 r. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła informację o akcjach ratowniczo - gaśniczych w okresie 4 miesięcy 2003 r.

 

 

 

 

 

AD. 9

 

 

 

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski uzupełniła informację o stanie windykacji podatków za I kwartał 2003 r. o dane przekazane z Urzędu Skarbowego.

 

Dyskusji na powyższy temat nie stwierdzono. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła informację o stanie windykacji podatków za I kwartał 2003 r.

 

 

 

AD. 10

 

 

 

Do sprawozdania z sytuacji mieszkaniowej w Gminie i analiza możliwości rozpoczęcia inwestycji w tym zakresie Pan przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił wnioski i opinie wyrażone przez komisje, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza informował, że wnioski te są uzasadnione i będą przyjęte do realizacji. Dodał, że na naszej stronie internetowej znajduje się Biuletyn Informacyjny, w którym będą umieszczane uchwały Rady Miejskiej i inne ważne wiadomości.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono i zamknięto dyskusję na powyższy temat.

 

Sprawozdanie powyższe poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 13 za, 1 głos wstrzymujący się ) przyjęła sprawozdanie z sytuacji mieszkaniowej w Gminie i analizę możliwości rozpoczęcia inwestycji.

 

 

 

 

 

AD.11

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza do przedstawionej informacji z realizacji inwestycji objętych programem SAPARD dodał, że koszt tej inwestycji będzie znacznie niższy od wstępnie planowanego i wyniesie 670.000 zł.

 

30 kwietnia 2003 r. zostanie podpisana umowa z wykonawcą i wówczas można powiedzieć kto ten przetarg wygrał i ile konkretnie wyniesie koszt budowy tego zadania.

 

Pan przewodniczący Rady Miejskiej zarządził 10 minutową przerwę w obradach.

 

Po przerwie wznowiono obrady. Dalszej dyskusji na ten temat nie stwierdzono. Wobec powyższego poddano pod głosowanie powyższa informację. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła informację z realizacji inwestycji objętych programem SAPARD.

 

 

 

AD. 12

 

 

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki przewodniczący Komisji Rewizyjnej zgłosił wniosek, żeby Rada Miejska nie podejmowała dyskusji na temat sposobów przekształcenia Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu, ponieważ wszystkie komisje stałe jednogłośnie wyraziły stanowisko, żeby przekształcić Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu w spółkę z o.o. ze 100 % udziałem Skarbu Gminy i już przystąpić do procedur związanych z przekształceniem.

 

Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie zamknęła dyskusję na ten temat i jednogłośnie przyjęła wniosek zgłoszony przez wszystkie komisje, by przystąpić do przekształcenia ZGKiM w sp. z o.o. ze 100 % udziałem Skarbu Gminy.

 

 

 

AD. 13

 

 

 

Do informacji o pracy Burmistrza w okresie między sesjami zgłoszono następujące zapytania :

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy referat ds. ochrony środowiska przystąpił już do kontroli wywozu nieczystości stałych, kontroli podpisywania umów na wywóz nieczystości?

 

Na powyższe odpowiedział Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza, że kontrola jeszcze nie jest zakończona i po zakończeniu powiadomi o jej wynikach.

 

Pan Kowalewski Dariusz zapytał, o jakie zmiany chodziło w arkuszach organizacyjnych zatwierdzonych na rok szkolny 2002/2003?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że zmiany dotyczyły arkusza organizacyjnego Szkoły Podstawowej w Reczu. Zmian dokonano w zakresie indywidualnego nauczania w przypadkach losowych uczniów.

 

Te zmiany mają być refundowane w postaci subwencji oświatowej i dlatego Pan Burmistrz polecił dyrektorom szkół, żeby złożyli wnioski o dofinansowanie z subwencji oświatowej nauczania indywidualnego.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, w jakich okolicznościach mają być zaproszeni ludzie z Kazachstanu?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że Wojewoda Zachodniopomorski przysłał informację do gmin z zapytaniem o możliwości zaproszenia Polaków z Kazachstanu.

 

W związku z tym Burmistrz chce zapytać sołtysów o zdanie na ten temat oraz o ewentualnej możliwości udzielenia pomocy Polakom z Kazachstanu, by uzyskać akceptację kierunku działania w tym zakresie.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej prosił Pana Burmistrza o udzielenie odpowiedzi na temat przyczyn zamknięcia kawiarni w Domu Kultury w Reczu.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał, czy wymienione w informacji środki przeznaczone na realizację imprez gminnych były planowane w budżecie gminy?

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy badania archeologiczne, o których się mówi w informacji Burmistrza są tak konieczne? Czy znany jest koszt badań?- ponieważ nie sądzi, żeby w budżecie gminy na 2003 r. znalazły się na to środki.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał w sprawie przyczyn zamknięcia kawiarni w Domu Kultury informując, że w okresie, kiedy zbierał opinie o działalności tego podmiotu gospodarczego dzierżawca złożył wniosek o rezygnacji z prowadzenia działalności gospodarczej. W chwili obecnej przygotowywana jest decyzja administracyjna w tej sprawie.

 

W sprawie środków na organizacje imprez gminnych odpowiadał, że są one zaplanowane w budżecie gminy na 2003 r. na poziomie roku 2002.

 

W sprawie badań archeologicznych odpowiadał, że badania te nie są konieczne tak jak wiele innych zadań wykonywanych przez gminę. Zdaniem Burmistrza nie powinniśmy rezygnować z realizacji zadań, które przynoszą splendor gminie. W chwili obecnej są prowadzone wstępne rozmowy na temat możliwości prowadzenia badań i o ich wynikach powiadomi Radę Miejską. Zawsze z tego zadania można się wycofać. Wspólnie z innymi gminami Bierzwnik, Pełczyce można prowadzić wspólne badania archeologiczne na temat cystersów.

 

Pan Józef Romanowski wnioskował o ujęcie w budżecie gminy na 2004 r. sponsoringu imprez powiatowych, ponieważ był na zwodach powiatowych i podczas wręczania nagród informowano o gminach, które fundowały nagrody i naszej gminy tam nie wymieniono.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że źle się stało, że tak późno opracowano system dofinansowywania wniosków na organizację imprez. Informacja o sposobie dofinansowywania imprez będzie podana w Internecie oraz Burmistrz powiadomi także Radę Miejską o sposobie załatwienia złożonych wniosków. Informował, że z budżetu gminy finansuje się wiele imprez o charakterze powiatowym. Być może, że konkurs, o którym mówił Pan Józef Romanowski nie był dofinansowany przez naszą gminę z przyczyn przez Burmistrza nie znanych.

 

Pani Marzena Żybko informowała, że obecnie w Reczu organizowany jest Powiatowy Turniej imieniem Krzysztofa Hołuba i żadna gmina nie dołożyła się finansowo do organizacji tej imprezy powiatowej.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza uzupełnił wypowiedź, że postara się dofinansować wyjazd dla młodzieży udzielającej się w OSP na 14 dniowy obóz. Weźmie pod uwagę tych uczniów, którzy uczestniczyli w konkursie powiatowym i wojewódzkim.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej prosił o informację o imprezach majowych organizowanych w gminie.

 

Pan Wiesław Łoński dyrektor Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Reczu informował, że program obchodów majowych był wykonany w 50 egzemplarzach na formacie A3 i był rozplakatowany w różnych miejscach miasta i w sołectwach.

 

Następnie podał program imprez organizowanych w dniach od 1 - 3 maja 2003 r.

 

Pan przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami. W wyniku głosowania informację powyższą przyjęto jednogłośnie.

 

Na tym zamknięto punkt informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

 

 

AD. 14

 

 

 

Odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania udzielał Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza w następujący sposób:

 

 

  •  

    w sprawie złomowiska na terenie Recza odpowiadał, że zlecono kontrolę z udziałem policji. Jedną kontrolę wykonano, będą następne. Z wstępnych ustaleń wynika, że prowadzący skup złomu nie posiadają stosownego pozwolenia od Starosty Powiatowego.

  •  

    W sprawie naprawy dachów na budynkach Wspólnoty w Rybakach informował, że komisja sprawdziła prawidłowość wykonania remontu dachu i nie stwierdziła nieprawidłowości. Nie mniej jednak zostanie jeszcze sprawdzony przewód kominowy, który zostanie przeczyszczony.

 

Pani Mariola Misiek sołtys wsi Rybaki potwierdziła zgodność wypowiedzi Burmistrza w sprawie naprawy dachu i dodała, że wykonawca na swój koszt zatrudni kominiarza w celu sprawdzenia drożności kominów oraz w celu przeczyszczenia ich.

  •  

    w sprawie kontroli posesji Pana Marka Cybulskiego odpowiedział, że kontrolę przeprowadzono na zlecenie SANEPID-u ale nie na posesji lecz wokół posesji po czym odczytał notatkę służbową sporządzoną przez inspektorów Urzędu Miejskiego, z której wynika że do rowu nie przecieka gnojowica, jest czysto, utrzymywany jest przykładny porządek.

  •  

    W sprawie uczestnictwa w sesjach Rady Powiatu odpowiedział, że wniosek przyjęto, ponieważ bardzo zależy burmistrzowi na szeroko pojętej współpracy z samorządem powiatu.

  •  

    Wymienione przez Pana Eugeniusza Nykla radnego Rady Powiatu wnioski składane przez inne gminy są złożone przed wieloma laty a być może dopiero teraz nadszedł czas ich realizacji. Rozpatrywanie wniosków o dofinansowanie inwestycji przez Urząd Marszałkowski trwa przez wiele miesięcy. Musi być uchwalony plan wieloletni inwestycyjny w gminie. W naszej gminie uchwalono dotychczas jedynie plan wieloletni wodociągowo - kanalizacyjny. Istnieje narodowy Plan Rozwoju, z którego wynikają plany wojewódzkie, powiatowe i dopiero gminne. Obecnie grupa ludzi z naszej gminy się przygotowuje, szkoli w celu możliwości projektowania planów i programów gminnych. Działania gminy muszą być planowane.

  •  

    W sprawie remontu ulic i Rynku informował, że tworzy się trzy projekty remontu ulic Kolejowej, Środkowej i Rynek. Realizacja zadań będzie kompleksowa z udziałem różnych podmiotów i realizacja wniosku w sprawie budowy WC w Rynku będzie możliwa.

  •  

    W sprawie remontu czatowni na ul. Staromiejskiej / koło rozlewni/ wyjaśniał, że zadanie to nie było ujęte w planie budżetu gminy na 2003 r., ale trzeba będzie się zastanowić skąd wziąć środki na realizację tego zadania.

  •  

    Wniosek Pana Tadeusza Antosiewicza w sprawie remontu ulic i chodników wymienionych we wniosku jest uzasadniony i konieczny. Obecnie pojawiły się środki w Powiatowym Urzędzie Pracy. Dzisiaj będzie złożony wniosek na zielone miejsca pracy.

  •  

    Dalej odpowiadał na wnioski zgłoszone podczas obrad komisji:

 

° węże gaśnicze i dostępność do wody z hydrantów - informował, że Państwowa Straż

 

Pożarna przeprowadziła kontrolę hydrantów, ale wyników kontroli jeszcze nie ma.

 

° Rozważymy możliwość pomocy w ogrodzeniu ogrodu jordanowskiego w Sicku.

 

° Naprawę ulicy Chyżej przyjęto do naprawy doraźnej,

 

° W sprawie usunięcia z jezdni samochodu parkowanego na ul. Srebrnej informował,

 

że zostaną podjęte działania w tym zakresie,

 

° dzikie wysypiska śmieci będą usuwane sukcesywnie.

 

Pan Piotr Bohdziewicz Zastępca Burmistrza Recza informował, że 19 lutego 2003 r. odbyła się rozprawa i postanowiono, że w terminie do dnia 31 lipca 2003 r. budynek przy ul. Tylnej będzie rozebrany.

 

Pan Mieczysław Sakowicz Komendant Gminny OSP w Reczu negatywnie się ustosunkował do wniosku w sprawie dostarczenia do wsi Sicko kilku wężów gaśniczych, ponieważ same węże nic nie dadzą. Należy je wyposażyć w prądnice. Jedynie może wchodzić rozwiązanie takie, że przekaże stare węże z odzysku.

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył pytanie dotyczące remontu dróg powiatowych kierowane do radnego Rady Powiatu Pana Nykla Eugeniusza, który opuścił salę i poprosił o udzielenie odpowiedzi Pana Wiesława Łońskiego również radnego Rady Powiatu.

 

Pan Wiesław Łoński radny Rady Powiatu w Choszcznie zapytał:

  •  

    Co było powodem, że nie dochodziło do spotkań z dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych w Choszcznie z Burmistrzem Recza?

  •  

    Jakie wnioski złożono przez gminę Recz o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego?

 

Ponadto poinformował, ze drobne naprawy dróg powiatowych będą robione w 2003 r. Przydziały i limity zatrudnienia z Powiatowej Rady zatrudnienia będą przekazane na piśmie w oddzielnym terminie.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy w projektach napraw dróg Środkowa, Rynek będzie ujęta budowa WC w Rynku?

 

Zapytał także, czy Pan Burmistrz planuje w 2003 r. podwyżki dla pracowników obsługi szkół?

 

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski odpowiadał, że w planie budżetu są ujęte środki na podwyżki płac dla obsługi szkół w wysokości 4 %, lecz Rada Miejska musi podjąć uchwałę w sprawie zmiany wartości jednego punktu, ponieważ w obecnym stanie prawnym ruch płac w górę w obsłudze szkół jest niemożliwy. Taki projekt uchwały będzie przedstawiony na następnej sesji Rady Miejskiej.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza potwierdził, że są planowane środki na podwyżki płac dla pracowników obsługi szkól w wysokości 4 % i do dyrektorów szkół należy decyzja o podwyższeniu płac. Dyrektorzy szkół informują o tym, że środki na funkcjonowanie szkół są niewystarczające.

 

W sprawie WC na Rynku potwierdził, że rozwiązania będą kompleksowe, jak wcześniej już powiedział.

 

Pan Packań Andrzej sołtys wsi wnioskował, żeby sołtysom dać możliwość zgłaszania na sesji wniosków i zapytań / wypowiedzi/.

 

Pan Wiesław Łoński radny Rady powiatu powiedział, że nie otrzymał od Burmistrza odpowiedzi, jakie wnioski o dofinansowanie składano do Urzędu Marszałkowskiego.

 

Pan Józef Romanowski w nawiązaniu do wniosku Pana Packania Andrzeja w sprawie dania możliwości zgłaszania na sesji wniosków i zapytań przez sołtysów powiedział, że powołana na dzisiejszej sesji Komisja Doraźna ds. Statutu Gminy znajdzie rozwiązanie.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że sporządzi listę wniosków zgłaszanych do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie.

 

Pan Piotr Bohdziewicza Zastępca Burmistrza Recza poinformował, że Miejski Klub Sportowy składał wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie i do dziś nie ma odpowiedzi na wniosek.

 

 

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady VII sesji Rady Miejskiej o godz. 1545.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

 

 

 

Protokołowała:                                                    Przewodniczący

 

 

Podinspektor                                                        Rady Miejskiej

 

Krystyna Samonek                                               Grzegorz Adamiak

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 25-09-2003 18:18
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-01-2012
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Robaczek 17-02-2012 11:28