Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Protokół Nr XII/03 z przebiegu obrad XII sesji Rady Miejskiej w Reczu odbytej w dniu 30 października 2003 r.


 

RADA MIEJSKA W RECZU

 

 

 

 

 

Protokół Nr XII/03

 

z przebiegu obrad XII sesji Rady Miejskiej w Reczu

 

odbytej w dniu 30 października 2003 r.

 

 

 

Otwarcia XII sesji Rady Miejskiej w Reczu dokonał Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej, który powitał zebranych radnych i zaproszonych gości oraz zgromadzoną publiczność.

 

Na stan 15 radnych w sesji udział wzięło 14 radnych (lista obecności w załączeniu), co stanowi quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Ponadto w sesji uczestniczyli:

  1.  

    Ligus Zbigniew - Burmistrz Recza

  2.  

    Bohdziewicz Piotr - Zastępca Burmistrza Recza

  3.  

    Cichorzewska Leonarda - Skarbnik Miejski

  4.  

    Horoszkiewicz Andrzej - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Reczu

  5.  

    Mikuła Jerzy - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Lubieniowie

  6.  

    Dyka - Szwarc Małgorzata - Dyrektor Gimnazjum w Reczu

  7.  

    Błaszczak Halina - Dyrektor Przedszkola Miejskiego w Reczu

  8.  

    Łoński Wiesław - Dyrektor M/G Ośrodka Kultury w Reczu, Radny Rady Powiatu w Choszcznie

  9.  

    Pater Andrzej - Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu

  10.  

    Kiłoczko Jolanta - Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reczu

  11.  

    Nykiel Eugeniusz - Radny Rady Powiatu w Choszcznie

  12.  

    Sokół Piotr - Przewodniczący Zarządu Powiatowego Samoobrony w Choszcznie (Sułkowo 1)

  13.  

    Majka Wiesław - Delegat Izb Rolniczych

  14.  

    Misiek Henryk - Delegat Izb Rolniczych Samoobrona Recz

  15.  

    Aloksa Barbara - Prokurator Rejonowy w Choszcznie

  16.  

    mł. inspektor Denis Mirosław - Komendant Powiatowy Policji w Choszcznie

  17.  

    Skrzypiec Arkadiusz - Kierownik Rewiru Dzielnicowych w Reczu

  18.  

    kap. mgr inż. Marek Popławski - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Choszcznie

  19.  

    Sakowicz Mieczysław - Gminny Komendant OSP w Reczu

 

oraz sołtysi z terenu gminy Recz wg. załączonej listy obecności (lista obecności gości zaproszonych w załączeniu)

 

 

 

Do porządku obrad XII sesji zgłoszono następujące wnioski:

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak wnioskował o wniesienie do porządku obrad :

  •  

    projektu uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego.

  •  

    Informację Przewodniczącego Rady Miejskiej o analizie oświadczeń majątkowych.

 

Pan Zbigniew Ligus wnioskował o wniesienie do porządku obrad :

  1.  

    Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Burmistrza Recza.

  2.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działkach o nr e wid. 69,70 i 72

  3.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działce o nr ewid. 31

  4.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działkach o Nr ewid. 28/13 i 28/23

  5.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 25/1

  6.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 10/4

  7.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działce o Nr ewid. 146/3

  8.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działkach o Nr ewid. 15/1 i 395.

  9.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Promenada - Kolejowa - Srebrna z rozszerzeniem o działki 67/1 i 67/2 i nasypem torów kolejowych PKP.

  10.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Lubanowska droga powiatowa Nr 11 244 - Czarnieckiego - Wolności.

  11.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Kraśnik na działkach o nr ewid. 29 i 30.

  12.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego starej części miasta Ręcz ograniczony murami obronnymi zwanego „ Programem rewitalizacji,,

  13.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Rybaki na działce o Nr ewid. 73/14.

  14.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działkach o nr ewid. 133/10, 133/11, 131, 135.

  15.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na części działki o nr ewid. 120/3

  16.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 145/3

  17.  

    Projekt uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 213

 

Do przedstawionych projektów uchwał dodał, że gmina nie będzie mogła zrealizować wszystkich uchwał w jednym roku jedynie jest możliwa realizacja od 1 do 4 uchwał rocznie w zależności od posiadanych środków finansowych oraz potrzeb gminy.

 

Pan Józef Romanowski stwierdził, że Rada Miejska jest zasypywana materiałami przed sesją. Przypomniał, że na Komisji Rewizyjnej odrzucono projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Następnie zapytał, czego dotyczy wniosek w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego? Na podstawie tekstu Konstytucji RP odczytał artykuły, które zdaniem radnego nie powinny być uwzględnione w projekcie uchwały. Przypomniał, że był przeciwny uchwale w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego. Przed nami zarządzone przez Wojewodę Zachodniopomorskiego wybory uzupełniające do Rady Miejskiej i nie rozumie po co jeszcze występować do Trybunału. Dlaczego , zapytał, na projektach nie ma pieczątki radcy prawnego?

 

W odpowiedzi na powyższe Pan Burmistrz stwierdził, że nie rozumie dlaczego Pan radny Józef Romanowski się tak denerwuje. Stwierdził dalej, że nie zrozumiał wypowiedzi w sprawie o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu przestrzennego, ponieważ podczas posiedzeń komisji omawiano wnioski, które planuje się nanieść do planów miejscowych. Nadal podtrzymuje swoje wnioski zgłoszone do porządku obrad dzisiejszej sesji.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśniał, że radca prawny opracowywał projekt uchwały zmieniający uchwałę o wystąpieniu do trybunału Konstytucyjnego.

 

Pan Józef Romanowski ponownie wystąpił informując, że był przeciw wcześniejszej uchwale. Dodał, że w tamtej uchwale też były błędy prawne.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej potwierdził, że osobiście radca prawny Urzędu Miejskiego opracowywał projekt uchwały zmieniający uchwałę o wystąpieniu do trybunału Konstytucyjnego.

 

Następnie zamknięto dyskusje na powyższy temat i przystąpiono do głosowania wniosków dotyczących zmiany porządku obrad XII sesji Rady Miejskiej.

 

W pierwszej kolejności poddano pod głosowanie projekt uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego.

 

W wyniku głosowania punkt ten przyjęto większością głosów (9 za, 1 przeciw, 4 wstrzymujących się), który umieszczono jako punkt 35.

 

Kolejno poddano pod głosowanie punkt 6 - Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

W wyniku głosowania punkt ten przyjęto większością głosów (12 za, 1 przeciwny, 1 wstrzymujący się), który umieszczono jako punkt 6 porządku obrad sesji.

 

Następnie poddano pod głosowanie punkt 7 - Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Burmistrza Recza.

 

W wyniku głosowania punkt ten przyjęto większością głosów (12 za, 1 przeciwny, 1 wstrzymujący się), który umieszczono jako punkt 7 porządku obrad sesji.

 

Od punktu 15 do punktu 30 porządku obrad zaproponowano umieścić kolejno następujące projekty uchwał:

  1.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działkach o nr e wid. 69,70 i 72

  2.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działce o nr ewid. 31

  3.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działkach o Nr ewid. 28/13 i 28/23

  4.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 25/1

  5.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 10/4

  6.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działce o Nr ewid. 146/3

  7.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działkach o Nr ewid. 15/1 i 395.

  8.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Promenada -Kolejowa - Srebrna z rozszerzeniem o działki 67/1 i 67/2 i nasypem torów kolejowych PKP.

  9.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Lubanowska droga powiatowa Nr 11 244 - Czarnieckiego - Wolności.

  10.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Kraśnik na działkach o nr ewid. 29 i 30.

  11.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego starej części miasta Ręcz ograniczony murami obronnymi zwanego „ Programem rewitalizacji,,

  12.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Rybaki na działce o Nr ewid. 73/14.

  13.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działkach o nr ewid.33/10, 133/11, 131, 135.

  14.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na części działki o nr ewid. 120/3

  15.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 145/3.

  16.  

    Projekt sprawie: przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 213.

 

Rada Miejska powyższy wniosek przyjęła jednogłośnie.

 

 

 

Po przyjęciu powyższych wniosków Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał cały porządek obrad XII sesji po poprawkach, który brzmiał następująco :

 

 

 

Porządek obrad XII sesji Rady Miejskiej:

 

 

  1.  

    Sprawy regulaminowe:

    1.  

      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

    2.  

      przyjęcie porządku obrad sesji,

    3.  

      przyjęcie protokółu poprzedniej sesji.

  2.  

    Interpelacje, wolne wnioski i zapytania radnych.

  3.  

    Wolne wnioski i zapytania.

  4.  

    Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy i sposoby rozwiązywania problemów stąd wynikających (przestępczość nieletnich).

  5.  

    Projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Choszcznie na kadencję przypadającą na lata 2004-2008.

  6.  

    Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

  7.  

    Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Burmistrza Recza.

  8.  

    Informacja o realizacji budżetu gminy Recz za I półrocze 2003 r

  9.  

    Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 r.

  10.  

    Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 rok.

  11.  

    Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego w 2003 roku.

  12.  

    Projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

  13.  

    Projekt uchwały w sprawie likwidacji oczyszczalni ścieków w Nętkowie.

  14.  

    Projekt uchwały w sprawie zamknięcia składowiska odpadów komunalnych koło miejscowości Pomień.

  15.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działkach o nr e wid. 69,70 i 72

  16.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działce o nr ewid. 31

  17.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działkach o Nr ewid. 28/13 i 28/23

  18.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 25/1

  19.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 10/4

  20.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działce o Nr ewid. 146/3

  21.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działkach o Nr ewid. 15/1 i 395.

  22.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Promenada - Kolejowa - Srebrna z rozszerzeniem o działki 67/1 i 67/2 i nasypem torów kolejowych PKP.

  23.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Lubanowska droga powiatowa Nr 11 244 - Czarnieckiego - Wolności.

  24.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Kraśnik na działkach o nr ewid. 29 i 30.

  25.  

    Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego starej części miasta Ręcz ograniczony murami obronnymi zwanego „Programem rewitalizacji”.

  26.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Rybaki na działce o Nr ewid. 73/14.

  27.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działkach o nr ewid. 133/10, 133/11, 131, 135.

  28.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na części działki o nr ewid. 120/3

  29.  

    Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 145/3

  30.  

    Projekt uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 213

  31.  

    Omówienie sytuacji w rolnictwie na terenie Gminy Recz.

  32.  

    Informacja o stanie dróg na terenie Gminy Recz.

  33.  

    Analiza możliwości wspólnych działań samorządów gmin ościennych w kontekście wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska itp.

  34.  

    Wyrażenie opinii w sprawie utworzenia spółki z udziałem mienia komunalnego w celu dostarczenia ciepła i ciepłej wody dla mieszkańców Recza z powstającej ciepłowni na biomasę.

  35.  

    Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego

  36.  

    Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

  37.  

    Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

  38.  

    Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach i w okresie między sesjami.

  39.  

    Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania.

 

 

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zawnioskował, żeby sporządzić porządek obrad dla wszystkich radnych.

 

Wniosek ten poddano pod głosowanie w wyniku czego przyjęto go większością głosów ( 10 głosów za, 1 przeciwny, 2 wstrzymało się ).

 

Porządek obrad XII sesji Rady Miejskiej poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania porządek obrad przyjęto większością głosów (10 za, 2 przeciwnych, 2 wstrzymujących się).

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, by protokół z przebiegu XI sesji Rady Miejskiej przyjąć bez odczytania.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że do treści protokółu wkradł się błąd w punkcie odpowiedzi na zgłoszone wnioski i zapytania w części dotyczącej wyjaśnień składanych przez Burmistrza. Burmistrz odczytał dotychczasowy zapis i zaproponował poprawkę, ponieważ ulica choszczeńska to droga wojewódzka a nie powiatowa. Pan Burmistrz poinformował przy tej okazji Radę Miejska, że zaproponuje konsultowanie przebudowy dróg wojewódzkich w mieście.

 

Pan Józef Romanowski stwierdził, że już za późno, by wnosić poprawki, stało się i nie powinno się poprawiać.

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał Radę Miejską, kto jest za sprostowaniem zapisu w protokóle Nr XI/2003 r. w sposób przedstawiony przez Pana Burmistrza?

 

Rada Miejska sprostowała większością głosów ( 10 za, 3 wstrzymujących się , 1 przeciwny) zapis w protokole .

 

Za przyjęciem protokółu z przebiegu obrad XI sesji Rady Miejskiej z uwzględnieniem poprawki głosowało 10 radnych, 3 wstrzymało się od głosu, 1 był przeciwny). Pan Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska większością głosów przyjęła protokół z przebiegu obrad XI sesji z uwzględnieniem poprawki.

 

 

 

AD. 2

 

 

 

Interpelacje, wolne wnioski i zapytania radnych kolejno zgłaszali:

 

 

 

Pan Juszczyk Mieczysław informował, że podczas obrad komisji już zgłaszał, ale zgłasza ponownie zapytanie - za co ludzie w Grabowcu mają płacić po 30 zł od rodziny do kasy Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej? Rzekomo chodzi o podłączenie do kanalizacji, mówił. Prosił o wyjaśnienie, ponieważ są to bardzo drogie opłaty a ludzie na wsiach są biedni.

 

Pan Józef Romanowski podziękował dyrektorowi Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za realizację jego wniosku o ocieplenie budynku nr 10 na ul. Środkowej w Reczu.

 

Pan Cybulski Marek zgłosił, że drogówka pobiera z wodociągu w Sicku cysternami wodę na remont drogi krajowej nr 10. Pobór tej wody jest niekontrolowany.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał wolne wnioski zgłoszone podczas obrad komisji:

 

Pan Romanowski Józef - wnioskował o sprawdzenie wypalania nieczystości na posesji Żurawski. Na swąd skarżą się sąsiedzi.

 

Pan Antosiewicz Tadeusz podał, że mostek na rzece na ul. Choszczeńskiej zapadł się. Jest to droga wojewódzka. Należy interweniować w tej sprawie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

 

Pan Grzelak Leon wnioskował, żeby objąć naprawą drogę leśną Recz- Sokoliniec.

 

Pan Grzelak Leon wnioskował, żeby sprawdzić czyją własnością jest brzeg jeziora wapnickiego czy gminy Suchań czy gminy Recz?

 

Pan Grzelak Len w związku z ogłoszeniem przetargu na budynki popegerowskie w Sokolińcu wystąpić do Agencji Własności Rolnej o przejęcie na mienie gminy byłej remizy strażackiej, ponieważ w ramach reaktywowania tych remiz można uzyskać środki z zewnątrz.

 

Pan Józef Romanowski stwierdził, że nie podawał nazwiska Żurawski na posiedzeniu Komisji i zastrzegł sobie podawania nazwiska.

 

 

 

AD. 3

 

 

 

Wolne wnioski i zapytania.

 

 

 

Pan Nykiel Eugeniusz radny Rady Powiatu w Choszcznie, Prezes Zarządu OSP w Reczu poinformował, że nowe Volvo tranzyt za 100.000 zł zostało zakupione dla jednostki OSP w Reczu. Podał, że 40.000 zł uzyskał z WFOŚ w Szczecinie, 5.000 zł OSP zarobiła na zabawie tanecznej w parku. Zwrócił się z prośbą do Rady Miejskiej o zabezpieczenie 15.000 zł, ponieważ termin płatności za samochód upływa z dniem 31 października br. Brakujące pieniądze pożyczono z Zarządu Wojewódzkiego OSP w Szczecinie a gmina ma je oddać.

 

Następnie poinformował, że Rada Powiatu w Choszcznie podjęła uchwałę w sprawie wystąpienia do Wojewody Zachodniopomorskiego o objęcie powiatu choszczeńskiego klęską suszy. Uchwałę tę rozesłano do kompetentnych instytucji na terenie województwa. Pan Poseł RP ma udzielić odpowiedzi na podjęta uchwałę. Podał także, że REMOR S.A. w Reczu ma otrzymać 2,5 mln. zł z budżetu państwa, co poprawi kondycję finansową firmy. Na zakończenie podziękował Panu Burmistrzowi za sprostowanie błędu w protokóle z XI sesji w sprawie ułożenia chodnika przy ul. Choszczeńskiej, która to droga jest drogą wojewódzką a nie jak było w protokóle droga powiatową.

 

Pan Żurawski z ul. Choszczeńskiej obecny na sesji jako wyborca zapytał o którego Żurawskiego chodzi, bo jeśli o jego osobę, to chciałby złożyć wyjaśnienie.

 

Pan Józef Romanowski uściślił adres informując, że chodzi o posesję przy Remorze.

 

Pan Stekiel Andrzej sołtys wsi Lubieniów informował, że od 5 lat prowadzi i opiekuje się Wiejskim Klubem Sportowym ,,Sparta” w Lubieniowie. Podał, że większość prac sportowcy wykonują we własnym zakresie. WKS w Lubieniowie nie posiada szatni dla sportowców. Od 5 lat nie kupowano strojów. Obecnie za sprzedaż zawodnika zapłacono za transport. Trener w WKS w Lubieniowie pracuje za darmo. Zaszła konieczność zakupu 20 kompletów stroi wraz z getrami, więc zakupiono je i w ten sposób przekroczono budżet o 4.000 zł Poinformowano go w Urzędzie Miejskim, że środki na 2004 r. przekazane zostaną na konto powiększone jedynie o wskaźnik inflacji.

 

Te same zasady powinny obowiązywać KS Remor. Kończąc poinformował, że chodzi o zwiększenie środków do 15.000 zł na rok, bo takie są koszty utrzymania drużyny w A klasie.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew Prezes KS Remor w Reczu zapytał, skąd wie, ze trener tego klubu zarabia 1.500 zł?

 

Pan Stekiel Andrzej odpowiedział, że tak wszyscy ludzie w gminie mówią.

 

 

 

AD. 4

 

 

 

Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy i sposoby rozwiązywania problemów stąd wynikających (przestępczość nieletnich).

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza zwrócił się do obecnych na sali, by zadawali pytania zaproszonym gościom.

 

Pan Kowalewski Dariusz apelował o zwrócenie bacznej uwagi na to, co się dzieje po dyskotece z soboty na niedzielę poza lokalem. Są to hałasy, bójki, ganianie się wokół lokalu oraz ściganie się samochodami. Przekazał także drugą prośbę dotyczącą kontroli w lokalach, gdzie sprzedaje się alkohol nieletnim.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że w wyniku kontroli na drodze nr 10 w odległości ponad 30 m od przejścia wręczono bezrobotnemu mandat na kwotę 80 zł

 

Pan Barna Stanisław zapytał, czy nadal są kierowane wnioski do Sądu Grodzkiego w sprawie protestów rolników. Jeśli tak jest prosił o nie kierowanie dalszych wniosków na rolników do Sądu Grodzkiego.

 

Pan Stekiel Andrzej mówił, że kiedyś w nocy były patrole policyjne a obecnie tych patroli nie ma. Przydałyby się.

 

Pan Mieczysław Sakowicz Komendant Gminny OSP w Reczu informował o sytuacji w OSP. Informował, że w 2003 r. było aż 97 pożarów a w większości to były podpalenia.

 

Tak, że fundusze strażackie wykorzystano już za cały rok. Apelował do policjantów, by przy zgłaszaniu pożarów podjąć także czynności policyjne, dochodzeniowe w taki sposób jak kiedyś było. Zwrócił uwagę na fakt, że zaniechano całkowicie kontroli posesji. Strychy zawalone, bezpieczniki watowane stanowią przyczynę pożarów. Niestety nikt tego obecnie nie kontroluje. Dobrze by było odnowić te kontrole przy współudziale, policji, Państwowej Straży Pożarnej i Ochotniczej Straży Pożarnej.

 

W gminie jest słabe zaopatrzenie w wodę dla celów przeciwpożarowych, hydranty wiejskie niesprawne oraz brak kluczy do hydrantów. Na zakończenie wnioskował, żeby zaprosić Prezesa OSP na sesję, na której będzie uchwalany budżet na 2004 r.

 

Pan Cybulski Marek sołtys wsi w Sicku przypomniał, że trzy sesje wstecz prosił o dostarczenie na wioskę węży i kluczy do hydrantów i niestety do tej pory tego nie zrobiono.

 

Pan Misiek Henryk rolnik z Rajska mówił, że w okresie pożniwnym na to samo pole straż przyjeżdża po trzy, cztery razy. Zapytał więc, co nie wiadomo kto podpala?

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że cieszy go fakt, że rolnicy negują podpalanie słomy przez rolników. Cieszy też fakt, że stan bezpieczeństwa publicznego poprawia się z roku na rok. Deklarował, że jeśli zajdzie potrzeba to Rada wspomoże organy i instytucje zajmujące się porządkiem publicznym .

 

Pan Zdzisław Brzozowski zapytał, kiedy będzie wykonany punkt kontrolny przy trasie nr 10 w Reczu? Kiedy zostanie wykonany pas przejścia dla pieszych od przejścia na cmentarz w kierunku mostu na rzece Ina? Kiedy będzie wykonany większy parking koło cmentarza?

 

Pan Mirosław Denis Komendant Powiatowy Policji w Choszcznie potwierdził, że zmniejszyła się ilość przestępstw kryminalnych o 25 %. Podał także , że w Policji występują braki kadrowe. 23 % wszystkich zdarzeń w powiecie choszczeńskim zdarza się w Reczu, ponieważ Recz leży przy drodze nr 10. Dyskoteki odbywają się w każdej gminie, ale to nie oznacza, że w każdej gminie Policja powinna wystawiać po 2 policjantów. Nie mniej przyjmuje wypowiedź radnego jako uwagę i sytuacja powinna się poprawić. Kontrole lokali dotyczące sprzedaży alkoholu nieletnim przyjmuje jako wniosek do realizacji przez Policję oraz przez Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Proponował będąc przy głosie rozwijać różne zajęcia aktywizujące młodzież poprzez sport, kulturę itd. Podczas kontroli na drodze nr 10 prowadzi politykę niekarania za drobne przestępstwa wykorzystując zadania wychowawcze. W przypadku gdy ktoś nie zgadza się z wysokością mandatu, to można go nie przyjąć. Policja od trzech miesięcy nie kieruje już wniosków do Sądu Grodzkiego na rolników. Sprawy te jednak się toczą z wniosków sporządzonych wcześniej.

 

Pan Zdzisław Brzozowski zapytał o formy współpracy Policji ze szkołami?

 

Pytał także, czy jest powołana Młodzieżowa Rada?

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że Młodzieżowa Rada działa w gminie, ale nie przy Radzie Miejskiej.

 

Pan Mirosław Denis Komendant Powiatowy Policji odpowiedział, że informację o formach współpracy policji ze szkołami zostawi pytającemu do wglądu po sesji.

 

Podał też, że nieużytków jest coraz mniej i będzie coraz mniej podpaleń. Podpalania robi się na oczach wszystkich. Pytanie w sprawie wykonania zatoczki na punkt kontrolny dla Policji to pytanie do właściciela terenu.

 

Pan Arkadiusz Skrzypiec Kierownik Rewiru Dzielnicowych w Reczu wyjaśniał, że właściciel dyskotek odpowiada za porządek podczas dyskotek na sali oraz na zewnątrz.

 

Policja współpracuje ze szkołami organizując konkursy i pogadanki na temat „Bezpieczna droga do szkoły” oraz na temat narkotyków.

 

Pan Zdzisław Brzozowski skomentował powyższą wypowiedź mówiąc, że jest poparcie dla pogadanek, ale co z praktyką?

 

Pan Kowalewski Dariusz prostował że informując o sytuacji po dyskotekach daleki był od tego, by Policja była ochraniarzami podczas dyskotek.

 

Pan Marek Popławski w imieniu Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Choszcznie odpowiadał:

 

w sprawie kontroli gospodarstw rolnych w ramach dawnych akcji ,,Posesja” mówił, że

 

w tej sprawie od 1991 roku zmieniły się przepisy. Do kontroli trzeba mieć odpowiednie uprawnienia. W Państwowej Straży Pożarnej w Choszcznie uprawnione są do kontroli dwie osoby. Zdecydowana większość pożarów w rolnictwie to wypalania traw i słomy. Istnieje całkowity zakaz wypalania choć Minister Środowiska dopuszcza wypalanie pozostałości w rolnictwie.

 

Hydranty były kontrolowane na terenie gminy. Za stan zaopatrzenia w wodę w gminie dla celów przeciwpożarowych odpowiada Burmistrz . OSP brała udział w kontrolach hydrantów w gminie. Obowiązkiem OSP jest mieć klucze hydrantowe.

 

Pan Misiek Stanisław mówił, że w gminie są jeszcze pola zaniedbane, odłogowane, porośnięte chwastami i te pola są podpalane.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że przysłuchując się rozmowom nasuwają się jemu wnioski:

  •  

    pola odłogowane nie będą zwalniane z podatku rolnego,

  •  

    rolnicy też muszą spełniać warunki przeciwpożarowe,

  •  

    kontrola młodzieży należy do nas wszystkich, do rodziców, szkoły, Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Na ten temat zaproponuje spotkanie z dyrektorami szkół.

 

Odnośnie pożarów ich zmniejszenie można spowodować zagospodarowując nieużytki, szkolić rolników w zakresie ustawy o ochronie środowiska ( zakaz wypalania).

 

Zwrócił uwagę Komendantowi Gminnemu OSP na fakt, że do jego obowiązków należy kontrolowanie zaopatrzenia gminy w wodę dla celów przeciwpożarowych i należy to wcielić w życie. Informował, że 7 listopada 2003 r. odbędzie się Kolegium Wójtów i Burmistrzów na temat spójnego działania w sprawach poprawy bezpieczeństwa.

 

Burmistrz wskaże na potrzebę opracowania wspólnego powiatowego programu imprez kulturalnych.

 

Na tym dyskusję zakończono i poddano pod głosowanie powyższą informację.

 

W wyniku głosowania, w którym udział wzięło 12 radnych (Pan Józef Romanowski i Pan Tadeusz Antosiewicz spóźnili się na obrady ) Rada Miejska większością głosów (11 za, 1 wstrzymujący się) przyjęła informację o stanie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy i sposoby rozwiązywania problemów stąd wynikających (przestępczość nieletnich).

 

 

 

AD.5

 

 

 

Projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Choszcznie na kadencję przypadającą na lata 2004-2008.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy na kartach do głosowania umieszczamy wszystkich zgłoszonych kandydatów czy bierzemy pod uwagę opinię zespołu i umieszczamy na kartach tylko kandydatów wskazanych przez zespół?

 

Pan Dariusz Kowalewski Przewodniczący zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników w imieniu zespołu przedstawił opinię o kandydatach, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki ponownie wystąpił twierdząc, że po to Rada Miejska wybrała zespół, żeby ocenił kandydatów na ławników.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że zespół był powołany w celu opiniowania kandydatów na ławników natomiast Rada Miejska dokona wyboru ławników w głosowaniu tajnym.

 

Zaproponował, by przystąpiono do zgłaszania kandydatów do komisji skrutacyjnej.

 

Do Komisji Skrutacyjnej zgłoszono następujących kandydatów:

 

Kowalewski Dariusz

 

Dobrzaniecki Ryszard

 

Skowrońska Zenona

 

Innych kandydatów nie zgłoszono.

 

Rada Miejska jednogłośnie wybrała wyżej wymienioną Komisję Skrutacyjną, która przystąpiła do pracy .

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki objaśniał technikę głosowania informując, że na kartach do głosowania będą umieszczeni wszyscy kandydaci a radni będą wybierać 7 ławników do orzekania w sprawach cywilnych, karnych i rodzinnych oraz 4 do Sądu Pracy.

 

Tak więc na karcie do głosowania na ławników do orzekania w sprawach cywilnych, karnych i rodzinnych stawiamy 7 znaków x a na kartach do głosowania na ławników do Sądu Pracy 4 znaki x w kratkach umieszczonych obok nazwisk kandydatów.

 

Apelował do Rady, by wzięła pod uwagę opinię zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał, czy ławników wybiera się zwykłą większością głosów?

 

Pan Adamiak Grzegorz Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że zwykłą większością głosów. Po przeprowadzonym głosowaniu zarządzono przerwę na czas sporządzania protokółu przez Komisję Skrutacyjną.

 

Po przerwie wznowiono obrady i Pan Ryszard Dobrzaniecki Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół z przeprowadzonych tajnych wyborów ławników do Sądu Pracy i do Sądu Rejonowego w Choszcznie do orzekania w sprawach cywilnych, karnych i rodzinnych. Protokóły wraz z kartami do głosowania stanowią załączniki do niniejszego protokółu.

 

Następnie Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Choszcznie na kadencję przypadającą na lata 2004-2008.

 

Do projektu uchwały nie wniesiono żadnych uwag ani zastrzeżeń. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr XII/66/03 i która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD.6.

 

 

 

Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Dyskusji nad informacją nie stwierdzono. Wobec powyższego informację poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania informację o analizie oświadczeń majątkowych dokonaną przez Przewodniczącego Rady Miejskiej przyjęto jednogłośnie.

 

 

 

AD. 7.

 

 

 

Informacja o analizie oświadczeń majątkowych dokonana przez Burmistrza Recza.

 

Dyskusji nad informacją nie stwierdzono. Wobec powyższego informację poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania informację o analizie oświadczeń majątkowych dokonaną przez Burmistrza Recza przyjęto jednogłośnie (13 za, 1 osoba z powodu nieobecności nie brała udziału w głosowaniu).

 

 

 

AD.8.

 

 

 

Informacja o realizacji budżetu gminy Recz za I półrocze 2003 r.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza ustosunkował się do wniosków zgłoszonych podczas posiedzeń Komisji w sposób następujący:

    •  

      rozliczenie z imprez Komisja Rewizyjna otrzymała tuż przed sesja,

    •  

      nie odnosił się do wniosku w sprawie braku działań ze strony ZGKiM dotyczących poprawy stanu finansowego zakładu,

    •  

      w sprawie dodania jeszcze jednej kolumny do informacji o sesji przyjęto do realizacji w następnej i kolejnej informacji,

    •  

      w sprawie sporządzenia kosztorysu ocieplenia Przedszkola przyjęto do rozważenia.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Informację poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła informację o realizacji budżetu gminy Recz za I półrocze 2003 r.

 

 

 

AD. 9.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył pozytywne opinie wszystkich komisji Rady. Opinie te stanowią załącznik do niniejszego protokółu. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 r., do którego nie wniesiono żadnych poprawek. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 r. przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr XII/67/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 10.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył pozytywne opinie wszystkich komisji Rady. Opinie te stanowią załącznik do niniejszego protokółu. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie zmiany w budżetu gminy na 2003 r., do którego nie wniesiono żadnych poprawek. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę w sprawie zmiany budżetu gminy na 2003 r. przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr XII/68/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 11.

 

 

 

Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego w 2003 roku.

 

Do zgłoszonych wniosków podczas posiedzeń Komisji ustosunkował się Burmistrz informując, że kompensowanie wzajemnych zobowiązań odbywa się w przypadkach gdy tylko jest to możliwe. Wniosek ten jest wciąż aktualnych i przyjęty do realizacji.

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał na jaka kwotę gmina zaciągnie kredyt ?

 

Pani Leonarda Cichorzewska Skarbnik Miejski odpowiedziała, że do planowanego deficytu budżetowego gmina zaciągnie kredyt w wysokości 292.000 zł oraz 202.300 zł w wyniku zmiany budżetu gminy.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego zamknięto dyskusję i poddano projekt uchwały pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu na pokrycie deficytu budżetowego w 2003 roku, którą zarejestrowano pod Nr XII/69/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 12.

 

 

 

Do projektu uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu Burmistrz zgłosił następujące zmiany:

    •  

      w 2004 r. terminy uchwalania budżetu gminy zmieniły się i słuszna była uwaga, by sporządzić harmonogram prac związanych z uchwalaniem budżetu gminy na 2004 r. Proponuje więc, by sporządzić taki harmonogram uchwalania budżetu gminy na 2004 r., który stanowiłby załącznik nr 2 do uchwały.

    •  

      harmonogram uchwalania budżetu gminy oznaczyć jako załącznik nr 1 i dodać w pierwszej kolumnie zapis ,, każdego roku budżetowego”.

    •  

      Zmienić zapis § 1 ust. 1 dodając ,,stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały” po czym wstawić zdanie - Harmonogram ten będzie obowiązywać od 2004 r.

    •  

      W § 1 dodać ust. 3 w następującym brzmieniu : ,,W roku budżetowym 2003 ustala się harmonogram prac budżetowych na 2003 r. stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.”

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego poddano pod głosowanie w/w wnioski zgłoszone przez Pana Burmistrza jako autopoprawki. W wyniku głosowania autopoprawki w/w zostały przyjęte jednogłośnie.

 

Następnie poddano pod głosowanie projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, którą zarejestrowano pod Nr XII/70/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 13.

 

 

 

Projekt uchwały w sprawie likwidacji oczyszczalni ścieków w Nętkowie.

 

Pan Juszczyk Mieczysław podziękował Burmistrzowi za to, że zajął się tak ważnym problemem jakim jest oczyszczalnia ścieków w Nętkowie ale zapytał , co dalej, bo grozi niebezpieczeństwem dla miejscowej ludności.

 

W odpowiedzi Pan Burmistrz odpowiedział, że formalnie i fizycznie trzeba oczyszczalnię ścieków w Nętkowie zlikwidować. Stąd ta uchwała. Gmina otrzymała promesę na 95 %. Jednak zadanie to pod nazwą likwidacja oczyszczalni ścieków nie mieści się w katalogu zadań Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych. W związku z tym Burmistrz wystąpił do Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych w Warszawie o rozszerzenie katalogu zadań o likwidację oczyszczalni ścieków. Zlecono Burmistrzowi dokonać analizy w ciągu 3 dni i dostarczyć do Agencji Nieruchomości Rolnych w Warszawie. Burmistrz to wykonał i obecnie oczekuje na decyzję w tej sprawie.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył pozytywne opinie komisji Rady. Opinie te stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

Projekt uchwały w sprawie likwidacji oczyszczalni ścieków w Nętkowie poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę w sprawie likwidacji oczyszczalni ścieków w Nętkowie podjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr XII/71/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 14.

 

 

 

Projekt uchwały w sprawie zamknięcia składowiska odpadów komunalnych koło miejscowości Pomień.

 

Burmistrz ustosunkował się do wniosku Komisji Rewizyjnej i Komisji ds. Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji oraz Spraw Socjalnych o podanie kosztów zamknięcia wysypiska śmieci. Burmistrz podał, że na etapie formalnego zamknięcia wysypiska śmieci kosztów finansowych nie będzie.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, jak będzie się przedstawiała po zamknięciu wysypiska gospodarka odpadami?

 

Burmistrz odpowiadając informował, że zapytanie o ofertę skierowano do wielu firm istniejących na rynku . Będzie też zapytanie do oferenta ile osób zatrudni z naszej gminy do tej działalności gospodarczej. Spośród wielu oferentów Burmistrz wybierze najlepszego. Podał też, że 31.10.br. w Drawsku Pomorskim odbędzie się narada na temat budowy centralnego wysypiska.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zwrócił uwagę na fakt, że będą też sprzątane różne tereny gminne, z których to nieczystości też trzeba wywieźć i co wtedy?

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nie może robić tych usług? Najlepsze kęski czyli najatrakcyjniejsze, najbardziej dochodowe działalności ZGKiM się odbiera. Rada Miejska wskazała drogę przekształcenia ZGKiM w spółkę ze 100% udziałem skarbu gminy. Trzeba mieć to na uwadze.

 

Dobrzaniecki Ryszard nawiązał do wypowiedzi poprzednika i dodał, że ZGKiM musiałby zakupić sprzęt, by miał czym świadczyć usługi. Poza tym w województwie zakłada się utworzenie od 6-7 wielkich wysypisk śmieci.

 

Burmistrz stwierdził, że pytanie jest skierowane do dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ale odpowie na nie, ponieważ nie ma na sali dyrektora.

 

Wywóz śmieci przez ZGKiM byłby nieekonomiczny, ponieważ firma Rethman wykona 1 kurs a ZGKiM musiałby wykonać 6 kursów, by tę samą ilość odpadów wywieźć. Burmistrz wierzy, że jest to racjonalna gospodarka z niższymi cenami oraz z umową z określonym wysypiskiem śmieci. Analiza oferentów będzie dokładna a Rada Miejska podejmie decyzję.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki podał przykład Drawna. Tam Spółka z Drawna podstawia kontenery a Kurowo wywozi na określone wysypisko śmieci i podobno dobrze na tym miasto wychodzi.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Dyskusję zamknięto i przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zamknięcia składowiska odpadów komunalnych koło miejscowości Pomień, którą zarejestrowano pod Nr XII/72/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 15

 

 

 

Projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działkach o nr e wid. 69,70 i 72.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz przeprosił Radę Miejską za tak dużą ilość projektów uchwał, ale takie rozwiązanie zaproponowała nam Pani architekt Barbara Witosławska z Biura Planowania Przestrzennego sp. z o.o. w Gorzowie Wlkp. W zależności od potrzeb i możliwości finansowych te uchwały po kolei będziemy wprowadzać w życie.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy ktoś kto opracowywał te projekty zna ostatnie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko dotycząca projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego?

 

Pan Zygmunt Krzysztof Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiadał, że ma taką informację i takie opracowania będą wykonane. Studium uwarunkowań nakłada na gminę obowiązek uchwalania planów miejscowych.

 

Pan Józef Romanowski nawiązał do wypowiedzi Burmistrza i stwierdził, że z tego wynika, że nie musimy się spieszyć z uchwalaniem tych projektów. W przedstawionych projektach uchwał podane są numery działek ale nie ma ich opisu i nie zna ich przeznaczenia. Mówił, że projekty te otrzymał dzisiaj.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki mówił, że na załączonej mapie jest BP a w projekcie mówi się o uprawach rolnych. Prosił o wyjaśnienie.

 

Pan Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiadał, że nie ma obowiązku wyłączenia terenów budowlanych. Na posiedzeniach komisji informował, że będą przedstawione projekty do odpowiednich wniosków, które na komisjach omawiano. Agencja Nieruchomości Rolnych nadal oferuje pożyczkę na opracowanie planów przestrzennego zagospodarowania gminy.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza mówił, że w odpowiednim momencie powrócimy do omawiania wniosków przy uchwalaniu planów miejscowych.

 

Pan Józef Romanowski przypomniał, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej tych projektów uchwał nie było. Dwa dni temu otrzymał 14 projektów uchwał i nie był w stanie się przygotować.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki poinformował, że dzisiejsze projekty uchwał wynikają z uchwalonego studium uwarunkowań, w którym wszystkie informacje były zawarte. Apelował o trochę pokory.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że polemika na temat projektów uchwał o przystąpieniu do sporządzania planów miejscowych wynikła z powodu złej woli i na tym zamknął dyskusję.

 

Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działkach o nr e wid. 69,70 i 72. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działkach o nr e wid. 69,70 i 72, którą zarejestrowano pod Nr XII/73/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 16.

 

 

 

Nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działce o nr ewid. 31 nie stwierdzono dyskusji.

 

Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Grabowiec na działce o nr ewid. 31 przyjęto większością głosów (11 za, 2 wstrzymujących się, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/74/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 17.

 

 

 

Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim omówił położenie działki nr 28/23 w Nętkowie.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza prosił o pokazanie w materiałach dostarczonych radnym Rady Miejskiej.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zgłosił techniczna uwagę wnioskując o poprawienie na projekcie uchwały dopisując ,, części działki nr 28/23”.

 

Innych głosów nie stwierdzono. Wobec powyższego zamknięto dyskusję i poddano pod głosowanie projekt uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działkach o Nr ewid. 28/13 i 28/23.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działkach o Nr ewid. 28/13 i 28/23 przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/75/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 18.

 

 

 

Nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 25/1 dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego poddano pod głosowanie w/w projekt uchwały.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 25/1 przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/76/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 19.

 

 

 

W dyskusji nad projektem Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 10/4 kolejno głos zabrali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki wnioskował o dodanie do zapisu w projekcie uchwały ,,części działki o nr 10/4”.

 

Pan Leon Grzelak wskazał na zapis ust. 2 projektu uchwały, w którym mówi się, że granice działki określa załącznik graficzny.

 

Burmistrz wyjaśniał, że nie ma sprzeczności w zapisie projektu uchwały.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nętkowo na działce o Nr ewid. 10/4 kolejno przyjęto większością głosów (12 za, 1 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu), którą zarejestrowano pod Nr XII/77/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 20

 

 

 

Dyskusji nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działce o Nr ewid. 146/3 nie stwierdzono.

 

Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działce o Nr ewid. 146/3 przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/78/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 21.

 

 

 

Dyskusji nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działkach o Nr ewid. 15/1 i 395 nie stwierdzono.

 

Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Pomień na działkach o Nr ewid.15/1 i 395 przyjęto większością głosów (13 za, 1przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII79/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 22

 

 

 

Nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Promenada -Kolejowa - Srebrna z rozszerzeniem o działki 67/1 i 67/2 i nasypem torów kolejowych PKP nie stwierdzono dyskusji. Wobec powyższego poddano pod głosowanie w/w projekt uchwały.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Promenada -Kolejowa - Srebrna z rozszerzeniem o działki 67/1 i 67/2 i nasypem torów kolejowych PKP przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/80/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 23

 

 

 

W dyskusji nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Lubanowska droga powiatowa Nr 11 244 -Czarnieckiego - Wolności kolejno głos zabrali:

 

Pan Juszczyk Mieczysław zapytał, czy na tym terenie ma być cmentarz?

 

Pan Lipka Zygmunt inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiedział twierdząco, informując, że studium uwarunkowań to przeznaczenie podtrzymało.

 

Pan Burmistrz wyjaśniał, że taki zapis jest potrzebny po to, by od Agencji nieruchomości Rolnej przejąć teren.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki informował, że po uchwaleniu zmienić plan to oznacza poniesienie wysokich kosztów finansowych. Poza tym wiadomo co tam dotychczas było, to jest dzikie wysypisko śmieci. Teren po starym cmentarzu jest odpowiedni na cmentarz komunalny a nie jakieś wysypisko śmieci na ul. Lubanowskiej.

 

Burmistrz odpowiadał, że to nie jest jeszcze decyzja, że tam będzie cmentarz.

 

Jeśli nie podtrzymamy zapisu w studium, to nie przejmiemy tego terenu. Na tym dyskusję zamknięto. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ręcz dotyczącego terenu w rejonie ulic: Lubanowska droga powiatowa Nr 11 244 -Czarnieckiego - Wolności przyjęto większością głosów (9 za, 1 przeciw, 4 wstrzymujących się) , która zarejestrowano pod Nr XII/81/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 24

 

 

 

W dyskusji nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Kraśnik na działkach o nr ewid. 29 i 30 kolejno głos zabrali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zwrócił uwagę, że z rolniczych upraw robimy to samo.

 

Odpowiadał Pan Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim informując, że załącznik graficzny jest biały w zielone paski co oznacza, że teren przeznacza się pod zalesienie.

 

Pan Adamiak Grzegorz Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał inspektora na ile to określenie zawarte w projekcie uchwały jest wiążące?

 

Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiedział, że uchwalony plan miejscowy sprecyzuje co na tym terenie ma być.

 

Burmistrz zapytał, czy koniecznie trzeba zapisać symbole RzZ? Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiedział, że nie ma takiej potrzeby w świetle ustawy o planie przestrzennym.

 

Innych pytań nie zgłoszono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Kraśnik na działkach o nr ewid. 29 i 30 przyjęto większością głosów (11 za, 3 przeciwnych), którą zarejestrowano pod Nr XII/87/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 25

 

 

 

Dyskusji nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Reczu w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego starej części miasta Recz ograniczony murami obronnymi zwanego „ Programem rewitalizacji,, nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego starej części miasta Recz ograniczony murami obronnymi zwanego „ Programem rewitalizacji,, przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/88/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 26

 

 

 

Dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Rybaki na działce o Nr ewid. 73/14 nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Rybaki na działce o Nr ewid. 73/14 przyjęto większością głosów (12 za, 1 przeciwny, 1 wstrzymał się od głosu), która zarejestrowano pod Nr XII/89/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 27

 

 

 

W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działkach o nr ewid. 133/10, 133/11, 131, 135 kolejno głos zabrali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zgłosił wątpliwość do zapisu projektu uchwały, ponieważ zdaniem radnego powinno być ,,na części działek”.

 

Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiedział, że plan miejscowy dokładnie ustali granice części działek

 

Burmistrz proponował przyjąć propozycję Pana Radnego Ryszarda Dobrzanieckiego i poprawić załącznik do projektu uchwały.

 

Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim proponował zmienić zapis w § 1 ,, na działkach”.

 

Powyższą poprawkę poddano pod głosowanie w wyniku, którego przyjęto ją jednogłośnie.

 

Innych poprawek nie zgłoszono. Wobec powyższego poddano pod glosowanie projekt uchwały.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działkach o nr ewid. 133/10, 133/11, 131, 135 przyjęto większością głosów (12 za, 1 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu), którą zarejestrowano pod Nr XII/82/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 28

 

 

 

Do projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na części działki o nr ewid. 120/3 Burmistrz zgłosił autopoprawkę dopisać w tytule projektu oraz w § 1 ,, na działce o nr ew. 120/3” . Powyższą autopoprawkę Rada Miejska przyjęła jednogłośnie.

 

Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na części działki o nr ewid. 120/3 przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciwny), którą zarejestrowano pod Nr XII/83/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 29

 

 

 

Do projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 145/3

 

Pan Burmistrz wniósł autopoprawkę w § 1 dopisać ,, na działce o nr ew. 145/3”, którą

 

Rada Miejska przyjęła jednogłośnie.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał od kiedy jezioro nazywa się Modzyszyn?

 

Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiedział, że wg. dokumentacji geodety Pana Tadeusza Stangiłowskiego jezioro to ma nazwę Modzyszyn.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki ponownie występując stwierdził, że były PGR nazywał się Modzyszyn a nie jezioro.

 

Wobec powyższego Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim zaproponował, by skreślić jezioro Modzyszyn i wpisać jezioro.

 

Pan Grzelak Leon wnioskował, żeby jednak zmienić zapis w taki sposób ,, od strony zachodniej jeziorem wapnickim”. Wniosek ten poddano pod głosowanie w wyniku, którego został przyjęty jednogłośnie.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 145/3 przyjęto większością głosów (13 za, 1 przeciw), którą zarejestrowano pod Nr XII/84/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 30.

 

 

 

Do projektu uchwały w sprawie: przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 213

 

Pan Burmistrz wniósł autopoprawkę proponując wpisać w § 1 ,, na działce o nr ew. 213,” która została przyjęta jednogłośnie.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Sokoliniec na działce o nr ewid. 213 przyjęto większością głosów (13 za, 1 wstrzymujący się), którą zarejestrowano pod Nr XII/85/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 31

 

 

 

Pan Matczak Edmund Przewodniczący Komisji ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego przedstawił informację o przebiegu posiedzenia Komisji na temat omówienie sytuacji w rolnictwie na terenie Gminy Recz. Komisja ubolewa, że przedstawiciele Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Choszcznie nie uczestniczyli w posiedzeniu Komisji i na dzisiejszej sesji także ich nie ma. Komisja uważa, że sytuacja w rolnictwie jest tragiczna, bo przymrozki później susza zrobiły swoje w zasiewach i zbiorach. Rolnicy szacują, że z tego tytułu zebrali o 50 % plonów mniej. Apelował do Burmistrza, by na wniosek rolników przesuwał terminy płatności podatku rolnego na późniejsze terminy. Prosił przedstawiciela Samoobrony o informację na temat kredytów klęskowych dla rolników.

 

Pan Piotr Sokół z Zarządu Powiatowego Samoobrony w Choszcznie informował o możliwościach kredytowych tzw. klęskowych, ale rolnicy muszą spełniać określone warunki. W powiecie choszczeńskim warunki dla rozwoju rolnictwa są różne i każda gmina indywidualnie podchodzi do wniosków o przesunięcie terminów płatności podatku rolnego. Podał, że w powiecie odbędzie się debata na temat strategii rozwoju rolnictwa.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał wnioski Komisji ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

Pan Burmistrz na wniosek Komisji Rewizyjnej podał informację na temat ilości złożonych wniosków przez rolników na kredyty klęskowe. 24 rolników złożyło wnioski do Banku Gospodarki Żywnościowej w Choszcznie o przyznanie kredytów klęskowych. Rolnicy też składali wnioski o kredyt w innych bankach.

 

Ponadto podał, że 10 rolników złożyło wniosek na przyznanie kwot mlecznych bezpośrednich i 5 rolników na kwoty mleczne hurtowe. Apelował do rolników o nie przegapienie tej szansy, ponieważ terminy są już krótkie.

 

Ustosunkował się także do wniosku Komisji ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego w sprawie powołanie zespołu składającego się z prawdziwych rolników i stwierdził, że rolnicy mogą wyrażać opinie ale Burmistrzowi chodziło o wprowadzenie zmian w rolnictwie na terenie naszej gminy.

 

Pan Misiek Henryk informował Radę Miejska na podstawie przeczytanej w prasie informacji o pomocy społecznej dla rolników.

 

Pan Barna Stanisław informował, że w bankach nie ma przesunięć terminów spłat kredytów do dwóch lat. Z naszych rolników nikt jeszcze nie dostał kredytu klęskowego.

 

Apelował o zrozumie i pomoc dla rolników. Pytał Burmistrza jak to jest z tą pomocą dla rolników w innych gminach?

 

Pan Piotr Sokół przedstawiciel Samoobrony informował, że od dwóch tygodni Bank Gospodarki Żywnościowej udziela kredytów rolnikom i przekłada też terminy spłaty kredytów ale pod warunkiem, że rolnik ma odpowiednie zabezpieczenie. Poparł inicjatywę Burmistrza w sprawie z mian w rolnictwie naszej gminy.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że nie czytał tej gazety o pomocy społecznej dla rolników. Natomiast w innych gminach burmistrzowie i wójtowie też przesuwają terminy płatności podatku rolnego ale nie umarzają. W naszej gminie tylko jeden raz umorzono podatek rolny i raz umorzono 50 % odsetek.

 

Innych pytań ani wniosków nie zgłoszono. Informację poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła informację na temat omówienia sytuacji w rolnictwie w gminie Recz.

 

 

 

AD. 32

 

 

 

W dyskusji nad informacją o stanie dróg na terenie Gminy Recz kolejno udział wzięli:

 

Pan Stekiel Andrzej sołtys wsi z Lubieniowa podziękował Burmistrzowi za asfalt, którym połatano 80 % dziur na drogach w Lubieniowie. Wnioskował jednak o naprawę drogi Grabowiec - Lubieniów, bo najgorzej do Kiełpina dojechać.

 

Pan Juszczyk Mieczysław informował, że PKS Myślibórz już wycofał swoje autobusy do Nętkowa, ponieważ na trasie Grabowiec - Nętkowo zrobił się wysoki próg. Kierowcy autobusu Zatom - Szczecin też grożą, że nie będą jeździć tą trasą. Wnioskował, żeby ten próg zasypać żużlem.

 

Pan Cybulski Marek stwierdził, że Sicko jest najbliżej od remontowanej drogi nr 10 i asfalt do Sicka nie trafił, dlaczego ?

 

Burmistrz na powyższe odpowiadał następująco:

 

droga Grabowiec - Nętkowo jest drogą powiatową. Próbuje przekonywać odpowiedzialne osoby, że warto w nią zainwestować. Część frezu przekazano na drogę do Jarostowa, ponieważ powiat wystąpił z wnioskiem o to. Informował o tym jak tym frezem się dzielą, bo ten frez trzeba od razu wykorzystywać. Uzgodniono, że Burmistrz wystąpi z wnioskiem o zrobienie pobocza przy drodze Grabowiec - Nętkowo. Burmistrz ma zapewnienie radnych Rady Powiatu z naszego terenu oraz dyrektora

 

Zarządu Dróg Powiatowych, że poprą ten wniosek. Informował, że jest harmonogram napraw dróg i zgodnie z nim drogi gminne są naprawiane.

 

Pan Rajtarowski Jan zapytał, czy będzie robiona hydrofornia w Pamięcinie?

 

Pokazał próbkę wody, którą piją mieszkańcy Pamięcina i okolic ( woda pomarańczowa).

 

Burmistrz podał, że na to pytanie odpowie w innym punkcie.

 

Pan Barna Stanisław prosił o naprawę drogi Pamięcin - Lubieniów, bo jest to straszna droga powiatowa.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki informował, że Komisja Rewizyjna objechała drogi gminne badając zakres prac realizowanych na tych drogach i stwierdzono, że te drogi nie są wcale w złym stanie technicznym. Prosił o dostarczenie kosztorysy remontowanych dróg gminnych.

 

Pan Krzysztof Zygmunt Lipka inspektor w Urzędzie Miejskim odpowiedział, że przed sesją w kopertach Komisja Rewizyjna takie materiały otrzymała. Podał także ,że część frezu zgromadzono na oczyszczalni a część na ul. Leśnej. Na drodze Grabowiec - Nętkowo oraz do Kiełpina mają naprawić najgorsze miejsca. Drogi gminne będą także odkrzaczane dodał.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zwrócił uwagę na fakt, że ulice Wolności, Aleja Wolności, Chyża itp. są też drogami gminnymi.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono i informacje poddano pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów (13 za, 1 przeciw) przyjęła informację o stanie dróg na terenie Gminy Recz .

 

 

 

AD. 33.

 

 

 

Do analizy możliwości wspólnych działań samorządów gmin ościennych w kontekście wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska itp. Pan Burmistrz dodał, że Związek Gmin Dorzecza Iny przystępuje obecnie do przygotowania zadania budowa kanalizacji Nosowo - Wapnica - Sokoliniec - Sicko w celu wystąpienia o środki z SAPARD. Związek rezygnuje z funduszu spójności o czym podaje w materiale

 

,, Informacja o pracy Burmistrza”.

 

Pan Józef Romanowski mówił, że z podanych materiałów wynika, że koncepcja budowy kanalizacji Sicko - Sokoliniec - Recz jest jakby zmieniona, ponieważ dotychczas mówiono także o skanalizowaniu ulicy Promenada w Reczu. Zdaniem radnego gmina Suchań powinna wspomóc finansowo w budowie modernizacji oczyszczalni ścieków oraz głównego rurociągu. Zapytał, czy oczyszczalnia ścieków w Reczu jest w stanie przyjąć takie ilości ścieków?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza przeprosił za wprowadzenie w błąd ale koncepcja nie została zmieniona lecz pominięto omyłkowo ul. Promenadę w tym zadaniu. To wspólne przedsięwzięcie jest korzystne dla obu gmin, ponieważ w tej chwili zdarza się, że na oczyszczalni ścieków jest zbyt mało ścieków żeby oczyszczanie ścieków było prawidłowe i zgodne z technologią oczyszczania. Jest zasygnalizowana umowa między gminą Suchań w siedmiu punktach.

 

Pan Grzegorz Adamiak zapytał także czy nasza oczyszczalnia wytrzyma taka ilość ścieków?

 

Na powyższe odpowiadał Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informował, że oczyszczalnia ścieków w Reczu ma moc przerobową w ilości 2020 m3 ścieków na dobę. Chodzi o stan techniczny oczyszczalni ścieków, który w tej chwili jest zły i należy ją koniecznie zmodernizować.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono.

 

Wobec powyższego poddano pod głosowanie analizę możliwości wspólnych działań samorządów gmin ościennych w kontekście wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska itp. , którą Rada Miejska przyjęła jednogłośnie.

 

 

 

AD. 34

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza na wniosek Komisji Rewizyjnej dotyczącej wyceny majątku obu stron w spółce podał, że:

 

Gmina Recz wniosłaby majątek na wartość 850.000 zł czyli 30 % udziałów, 2.000.000 zł wniosłaby majątek Wielkopolska Agencja Rozwoju Regionalnego czyli 70% udziałów.

 

W innych gminach taka forma się sprawdza. Jeśli chodzi o ceny ciepła to wszystkich obowiązują te same przepisy czyli ceny zatwierdza URE.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej podał, że Komisja ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego chciała wiedzieć, która propozycja Burmistrza jest korzystniejsza.

 

Burmistrz odpowiedział, że EKOEN Recz spółka z o.o. jest korzystniejsza.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki stwierdził, że ma pewne wątpliwości, ponieważ nie wie dlaczego spółka chce przejąć urządzenia ciepłownicze gminy. Obawia się, że chodzi o dyktowanie warunków.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że wtedy gmina wyłączy urządzenia z aportu. Przypomniał, że intencją Burmistrza jest uzyskanie opinii Rady Miejskiej w sprawie utworzenia spółki z udziałem mienia komunalnego w celu dostarczenia ciepła i ciepłej wody dla mieszkańców Recza z powstającej ciepłowni na biomasę.

 

Pan Józef Romanowski pytał po co wchodzić w spółkę ? Można przecież po prostu kupować od nich ciepło. Przypomniał, że z Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej zabieramy obszary działania, które przynosiły zyski. Jeszcze raz podkreślił, że Rada Miejska już opowiedziała się za przekształceniem Zakładu w spółkę ze 100 % udziałem skarbu gminy.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki stwierdził, żeby nie wypowiadać opinii na dzisiejszej sesji, bo może okazać się , ze Pana Józefa Romanowskiego propozycja jest najlepsza. Trzeba to sprawdzić. Dlaczego już z góry mamy stać na pozycji przegranej.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza powiedział, że nie mamy nic i chcemy zabronić innemu. Koncepcje były opracowane ponad dwa lata temu. Stara kotłownia z Remoru bez jej modernizacji nie może funkcjonować. Jeśli Rada Miejska nie chce przekazać aportem majątku do spółki to i tak będzie płacił ZGKiM od tego majątku podatki.

 

Zaprosił Pana Józefa Romanowskiego i innych radnych do współpracy w sprawach ciepłownictwa. Stwierdził, że jest potrzeba zrestrukturyzowania Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i na ten temat rozmawiał z dyrektorem Zakładu.

 

Z Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej odeszłyby takie działalności jak gospodarka odpadami, ciepłownictwo. Pozostałyby oczyszczalnia ścieków, wodociągi, zieleń, cmentarze oraz gospodarka mieszkaniowa. Gospodarka mieszkaniowa pozostałaby w formie zakładu budżetowego. Obecnie porządkujemy czynsze, dodatki mieszkaniowe, sprzedajemy coraz więcej mieszkań komunalnych, poszukujemy mieszkania socjalne. I tak w sposób łagodny możemy przejść transformację Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki powiedział, że posiadają określone opinie na temat przyszłej spółki ciepłowniczej i te opinie prezentują. Prosił Pana Burmistrza, żeby nie miał do radnych o to pretensji.

 

Pan Józef Romanowski wnioskował, żeby Rada Miejska dzisiaj nie podjęła decyzji i nie wchodziła w spółkę.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki także powiedział, żeby nie wyrażać dzisiaj opinii na temat wchodzenia gminy w spółkę ciepłowniczą a Burmistrz niech prowadzi rozmowy i niech rozważy także propozycję kupowania samego ciepła od kotłowni na biomasę.

 

Pan Andrzej Pater dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informował, że w chwili obecnej montują drugi piec. Agencja Rozwoju Regionalnego na naszym rynku zostanie i jest przekonany, że ciepło pochodzące z kotłowni na biomasę będzie tańsze. Stwierdził, że dobrze by było wejść gminie do proponowanej spółki . Obecne kotłownie gazowe ponoszą koszty stałych opłat, które wynoszą 10.000 zł miesięcznie. Biomasa wygra na rynku z paliwem jakim jest gaz, bo gaz jest drogi.

 

Na tym dyskusję zakończono i przystąpiono do głosowania.

 

W pierwszej kolejności poddano pod głosowanie propozycję Burmistrza czyli kto jest za wyrażeniem pozytywnej opinii na temat utworzenia sp. z o.o. EKOEN Recz w celu dostarczenia ciepła i ciepłej wody dla mieszkańców Recza z powstającej ciepłowni na biomasę?

 

W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów (5 za, 3 przeciwnych, 3 wstrzymujących się, 3 radnych nie brało udziału w głosowaniu) wyraziła pozytywną opinię na temat utworzenia sp. z o.o. EKOEN Recz w celu dostarczenia ciepła i ciepłej wody dla mieszkańców Recza z powstającej ciepłowni na biomasę.

 

 

 

AD.35

 

 

 

W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającym uchwałę w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego kolejno głos zabrali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, dlaczego na tym projekcie uchwały nie ma pieczątki radcy prawnego.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że ten projekt wynika z uchwały Nr VIII/47/03 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego oraz z zarządzenia Sędziego Trybunału Konstytucyjnego o uzupełnienie akt w sprawie.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy w zarządzeniu sędziego Trybunału Konstytucyjnego są wskazane uchybienia? Zapytał także, dlaczego w tej sprawie upoważnia się Burmistrza do występowania w tej sprawie przed Trybunałem Konstytucyjnym?

 

Pan Krzysztof Cymerman stwierdził, że skoro Rada Miejska w maju br. podjęła uchwałę sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego to należy to kontynuować.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy projekt uchwały opracowywał radca prawny?

 

Pani Krystyna Samonek podinspektor ds. obsługi Rady wyjaśniała, że projekt uchwały o którym w tej chwili mowa osobiście pisał radca prawny zatrudniony w Urzędzie Miejskim. Brak pieczątki radcy na projekcie jest spowodowany tym, że w trakcie przepisywania projektu uchwały radca skończył pracę w tym dniu. Pieczęć będzie uzupełniona na ewentualnej uchwale.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że podczas obrad Rady potrzebna by była obsługa prawna.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew stwierdził, że zaskarżona do Trybunału ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw to problem ogólnokrajowy i dużo samorządów zbiorowo skarży się na tę ustawę.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Dyskusję zamknięto i przystąpiono do głosowania.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów ( 9 za, 1 przeciwny, 3 wstrzymujących się od głosu) podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, którą zarejestrowano pod Nr XII/86/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD.36.

 

 

 

Pytań nie zgłoszono do informacji o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

Pan Burmistrz informował, że do informacji tej można zgłaszać pytania w każdej chwili po sesji także. Na tym dyskusję zamknięto i przystąpiono do głosowania. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów (12 za, 1 przeciwny) przyjęła informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

 

 

AD. 37.

 

 

 

Do informacji Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym dodał, że patronował w VIII Mistrzostwach Lekkoatletycznych oraz podał, że w styczniu 2004 r. przedstawi całoroczną informację.

 

Dyskusji nad informacja nie stwierdzono i poddano ja pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

 

 

 

AD. 38.

 

 

 

Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach i w okresie między sesjami udzielał Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza:

  •  

    w sprawie powołania grupy rolników przy Burmistrzu wyjaśniał stanowisko Burmistrza w tej sprawie informując, że Burmistrzowi chodziło o wskazanie kierunków rozwoju rolnictwa w gminie,

  •  

    przyjęto do wyjaśnienia sprawę zaorania drogi polnej do Sokolińca naprawa drogi Recz - Sokoliniec jest ujęta w programie,

  •  

    wyjaśniał, że granica gmin biegnie po koronie jeziora wapnickiego,

  •  

    w sprawie reaktywowania remizy strażackiej w Sokolińcu wyjaśniał, że pytał o możliwość dofinansowania ze środków Agencji Nieruchomości Rolnych i niestety Agencja nie ma takiej możliwości.

 

Pan Marek Cybulski zapytał, czy Radę Miejską nie obowiązuje czas obrad?

 

Pan Kowalewski Dariusz podał, że 145 Rada straciła na jałowe dyskusje.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, to po co te sesje? Mówiliśmy o meritum.

 

Pan Barna Stanisław prosił, żeby w przyszłości nie dodawać nie przewidzianych w porządku obrad nowych punktów.

 

Na tym zamknięto punkt odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłoszone na poprzednich sesjach i w okresie między sesjami.

 

 

 

AD. 39

 

 

 

Odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania udzielali:

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza:

  •  

    informował, że w sprawie opłat pobieranych za podłączenia do kanalizacji w Grabowcu odpowie Pan Andrzej Pater Dyrektor ZGKiM,

  •  

    informacji o pobieranej wodzie z wodociągu w Sicku przez drogówkę także odpowie Pan Andrzej Pater Dyrektor ZGKiM,

  •  

    w sprawie budowy hydroforni w Pamięcinie informował, że był osobiście w Warszawie i w wyniku rozmów pozwolono gminie wykonać dodatkowy brakujący operat.

 

Pan Rajtarowski Jan z Pamięcina zapytał, czy może lepiej uruchomić drugą studnię?

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej odpowiadał w następujących sprawach:

  •  

    cennik z dnia 28 maja 1996 r. ustalony przez Dyrektora ZGKiM przy akceptacji ówczesnego Zarządu Gminnego obowiązuje i na tej podstawie pobierana jest opłata w wysokości 30 zł za podłączenie się do sieci kanalizacyjnej,

  •  

    drogówka ma zgodę dyrektora ZGKiM na pobieranie wody z wodociągu w Sicku w ilości 20 m3 wody na dobę w celu prowadzenia remontu drogi nr 10.

  •  

    W sprawie dowozu wody do Pamięcina odpowiedział, że ZGKiM takiej możliwości nie ma. Instalacja wodociągowa w Pamięcinie jest stara, zakamieniona.

 

Pan Juszczyk Mieczysław apelował, żeby dyrektor ZGKiM sprawy fałszywie nie przedstawiał, ponieważ Zakład pobiera opłatę w wysokości 30 zł, ale nigdzie nie byli i nic w tej sprawie nie zrobili. Wnioskował, żeby na tablicy ogłoszeń w Grabowcu powiesić informację za co pobiera się te 30 zł, żeby wszyscy wiedzieli za co płacą.

 

Pan Henryk Gwiazdowski sołtys z Grabowca informował, że podczas spotkania z mieszkańcami w sprawie podłączeń mieszkań do nowej kanalizacji nie powiedziano wszystkiego. W Grabowcu nie podłączyło się tylko 6 mieszkań. Wnioskował o zorganizowanie spotkania z mieszkańcami i wyjaśnienie im za co trzeba płacić i w jakiej wysokości.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza skomentował to zdarzenie stwierdzając, że jest to problem komunikacji międzyludzkiej.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki informował, że w hydroforni w Pamięcinie jest 6 filtrów nieczynnych. Wnioskował o uruchomienie chociaż dwóch filtrów, które polepszą jakość wody.

 

Pan Stanisław Barna zapytał, czy robiono badania wody, bo nie wie czy mieszkańcy mogą pić taką wodę ?

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki ponownie wnioskował o wymianę dwóch filtrów w Pamięcinie.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew informował Radę Miejską, że wymiana dwóch filtrów kosztować będzie około 15.000 zł

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził, że polepszenie jakości wody w Pamięcinie to problem palący. Podkreślił, że jest to nasz wspólny problem i apelował, żeby Burmistrza nie traktować jako wroga lub przeciwnika, bo razem musimy rozwiązywać problemy gminy. Burmistrz jest kontynuatorem działań poprzedników.

 

Pan Barna Stanisław ponownie zapytał, czy była kontrolowana jakość wody w Pamięcinie?

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej mówił, że Agencja Nieruchomości Wojskowych ma beczkowozy.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki apelował spróbować wymienić złoża i woda będzie dużo lepsza.

 

Pan Misiek Henryk mówił, że trzeba uniknąć zamknięcia hydroforni w Pamięcinie, bo jakiś dochód z tego jest mimo wszystko.

 

Na tym zamknięto dyskusję i punkt odpowiedzi na interpelacje, wolne wnioski i zapytania.

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady XII sesji Rady Miejskiej o godz. 1850.

 

Na tym protokół zakończono.

 

 

 

Protokołowała:

 

Podinspektor

 

 

 

Krystyna Samonek

 

 

 

Przewodniczący

 

Rady Miejskiej

 

 

 

Grzegorz Adamiak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 18-11-2003 09:10
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-01-2012
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Robaczek 17-02-2012 11:30