Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ZUH "KOMUNALNIK" ZA 2008 r.


Recz, dnia 04.03.2009 r.

SPRAWOZDANIE

Zarządu Zakładu Usługowo-Handlowego „KOMUNALNIK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Reczu - z działalności gospodarczej za rok obrotowy 2008.

I. DANE OGÓLNE

Zakład Usługowo-Handlowy „KOMUNALNIK” Sp. z o.o. w Reczu jest jednostką gospodarczą działającą od 1 lipca 2004 r. Spółka została utworzona przez Gminę Recz w wyniku reorganizacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu na mocy Uchwały Nr XVIII/126/04 Rady Miejskiej w Reczu z dnia 30 kwietnia 2004 r. Umowa Spółki została zawarta w dniu 18 maja 2004r. Aktem Notarialnym Repertorium „A” Nr: 3836/2004 r. Notariusz - Pan Leszek Pietrakowski w Stargardzie Szczecińskim.

W dniu 04 listopada 2004 r. Spółka postanowieniem Sądu Rejonowego w Szczecinie XVII Wydział Gospodarczy została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 00022873

Przedmiotem działania Spółki jest:

  1. Produkcja ciepła (pary wodnej i gorącej wody 40.30.A PKD).

  2. Dystrybucja ciepła pary wodnej i gorącej wody 40.30.B PKD)

  3. Pobór i uzdatnianie wody (41.00.A PKD)

  4. Działalność usługowa w zakresie rozprowadzania wody (41.00.B.PKD)

  5. Wznoszenie kompletnych obiektów budowlanych lub ich części (45.2.PKD)

  6. Wykonanie instalacji budowlanych (45.3.PKD)

  7. Wykonanie robót budowlanych wykończeniowych (45.4.PKD)

  8. Zarządzanie nieruchomościami na zlecenie (70.30.Z PKD)

  9. Badania i analizy techniczne (74.30. Z PKD)

  10. Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (90.01.Z PKD)

  11. Gospodarowanie odpadami (90.02. Z PKD)

  12. Działalność sanitarna i pokrewna (90.02. Z PKD)

  13. Pogrzeby i działalność pokrewna (93.03. Z PKD)

  14. Działalność agregatów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych (51.13. Z PKD)

  15. Produkcja betonowych wyrobów budowlanych (26.61 Z PKD)

  16. Transport drogowy towarów pojazdami specjalizowanymi (60.24. A PKD)

  17. Transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi (60.24 B PKD)

  18. Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zielonych (01.41.B PKD)

II. WŁADZE SPÓŁKI

Władzami Spółki są:

  1. Zarząd Spółki

  2. Rada Nadzorcza

  3. Zgromadzenie Wspólników

Zarząd Spółki jest jednoosobowy i wszelkie decyzje były podejmowane bez sporządzania protokołów. Obecny Zarząd Spółki w osobie Pana Artura Petrykowskiego został ustanowiony w dniu 20.07.2007 r.

Rada Nadzorcza Spółki funkcjonuje w trzy-osobowym składzie wybieranym i uzupełnianym przez Zgromadzenie Wspólników. Radę Nadzorczą reprezentują:

  1. Robert Kociuba - Przewodniczący Rady Nadzorczej

  2. Andrzej Urwentowicz - Członek Rady Nadzorczej

  3. Andrzej Janas - Członek Rady Nadzorczej

Rada Nadzorcza odbywała posiedzenie każdego miesiąca roku obrotowego 2008 oraz na bieżąco była informowana o aktualnych działaniach i wynikach Spółki.

Zgromadzenie Wspólników jest najwyższą władzą Spółki. 19 czerwca 2008 r. w Urzędzie Miejskim w Reczu odbyło się Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Zakładu, podczas którego zostały podjęte uchwały w sprawie:

  1. Zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za 2007 r.

  2. Pokrycia straty Spółki za 2007 r.

  3. Nie udzielenia absolutorium Zarządowi reprezentującego Spółkę w okresie od 24.01.2007 do 22.07.2007 r.

  4. Udzielenia absolutorium Zarządowi reprezentującego Spółkę w okresie od 23.07.2007 do 31.12.2007 r.

  5. Udzielenia absolutorium Radzie Nadzorczej z wykonania przez nią obowiązków w 2007. r

  6. Dalszego istnienia Spółki

III. MAJĄTEK TRWAŁY

Kapitał Zakładowy Spółki wynosi 234 073,00 zł, który w całości obejmuje Gmina Recz. Kapitał zapasowy Spółki na dzień bilansowy w kwocie 13080,00 zł to pomniejszona o spłacone w 2007 i 2008 roku raty, wartość pożyczki udzielonej przez Burmistrza Recza na pokrycie strat za rok obrotowy 2005.

Gmina Recz jest również właścicielem pozostałych środków trwałych to jest budynków i budowli oraz środków transportowych o wartości netto 4 981 601,69 zł. Majątek ten użytkowany jest w ramach umowy użyczenia, za który Spółka w 2008 r. została obciążona podatkiem od nieruchomości w kwocie 50 388,00 zł.

Środki trwałe będące własnością spółki stanowią wartość 454 247,20 zł, są to:

a) Modernizacja systemu napowietrzania oczyszczalni ścieków o wartości netto

198 000 zł .

b) Wodociąg Suliborek -Rybaki o wartości 194 703 zł wniesiony w formie aportu do

kapitału założycielskiego Spółki przez Gminę Recz

  1. Sprężarka bezolejowa o wartości 8 900 zł w S.U.W. Recz

d) Zestaw komputerowy SEMPROM z oprogramowaniem o wartości netto 7 290,16 zł

e) Elementy świetlne, dekoracyjne o wartości netto 14 086,70 zł

f) Posypywarka piasku PRONAR TYP-130 o wartości netto 26 639,34 zł

g) Agregat prądotwórczy FH7001-F060-HONDA o wartości netto 4 628,00 zł

W roku 2008 r. Spółka zakupiła posypywarkę piasku o wartości netto 26 639,34 zł, agregat prądotwórczy o wartości netto 4 628,00 zł oraz elementy świetlne dekoracji świątecznej o wartości 9 682,50 zł netto. Powyższe inwestycje powiększyły majątek Spółki o 40 949,84 zł. Zgodnie z klasyfikacją środków trwałych każdego miesiąca dokonywane są odpisy amortyzacyjne od powyższych środków, które rocznie w niewielkim stopniu obciążają wynik finansowy.

Ponadto w roku 2008r. Spółka zakupiła następujące urządzenia:

  • Spawarkę jednofazową MINARC - 150 firmy Kempi współpracującą z wyżej wymienionym agregatem prądotwórczym- wartość netto 2 100,00 zł

  • Zagęszczarkę płytową SF 460 - Honda - wartość netto 3 450,00 zł

  • Pompę szlamową KTH-50x-Fogo- Honda wartość netto 3 450,00zł

  • Katafalk- wózek do usług pogrzebowych cena netto- 2062,00 zł

  • Pojemniki na piasek (5 szt.) do zimowego utrzymania cena netto-3250,00 zł

Nie zakończył się proces z firmą ,,Aqua - Bud” B. Pudzianowski. W lutym 2008 r. Wyrokiem Sądu II instancji Spółka spłaciła raty zobowiązania na wartość 30 945,00 zł wraz z odsetkami. W sprawie pozostałej części spornego zobowiązania proces trwa.

W związku z powyższym modernizacja systemu napowietrzania oczyszczalni ścieków nadal powiększa wysokość majątku Spółki.

IV. DZIAŁALNOŚĆ

W okresie od 01 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. Spółka w szczególności realizowała zadania własne Gminy o charakterze użyteczności publicznej, tj. bieżące i nieprzerwane zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości płynnych, usług pogrzebowych.

Ponadto w 2008 r. Spółka otrzymała stałe zlecenia z Urzędu Miejskiego w Reczu na utrzymanie czystości i porządku na jezdniach, chodnikach, placach trawnikach oraz na pielęgnację, utrzymanie terenów zieleni i bieżącą konserwację kanalizacji deszczowej na terenie miasta Recz.

W miesiącu sierpniu 2008 r. na podstawie procedury przetargowej podpisano dwie umowy z Gminą Recz - na remont i przebudowę powierzchni nieużytkowej strychu na 5 lokali socjalnych w budynku położonym w Suliborku Nr 5 z wynagrodzeniem w wysokości 272 272,81 zł brutto oraz na remont dachu Baszty Choszczeńskiej z wynagrodzeniem w wysokości 54 811,37 zł. W październiku 2008 r. na podstawie procedury przetargowej podpisano umowę z Gminą Recz na renowację obwarowań miejskich - murów obronnych w Reczu przy ul. Staromiejskiej z wynagrodzeniem w wysokości 79 513,61 zł brutto.

W okresie dotyczącym informacji pozyskano dodatkowe zlecenia, głównie z Urzędu Miejskiego w Reczu na:

  1. Przygotowanie terenu pod działki budowlane przy ul. Staromiejskiej 8 324,96 zł

  2. Zabezpieczenie budynku administracyjnego w Nętkowie 6 139,09 zł

  3. Przygotowanie Dni Recza 6 771,00 zł

  4. Wykonanie przyłącza kanalizacyjnego przy ul. Wolności 5 832,84 zł

  5. Wykonanie robót remontowo-budowlanych w sali komputerowej świetlicy w Nętkowie 5 593,02 zł

  6. Wymiana piasku w piaskownicach na terenie gminy Recz 4 652,45 zł

  7. Zabezpieczenie budynku ANR oraz wykonanie ogrodzenia w miejscowości Sokoliniec 4 442,84 zł

  8. Przygotowanie terenu pod działki inwestycyjne przy ul. Kolejowej 3 982,39 zł

  9. Obsługa imprezy „Dożynki” 3 762,17 zł

  10. Montaż dekoracji świątecznych 3 509,24 zł.

Wykonano również szereg mniejszych zleceń między innymi na: wykonanie i montaż tablic ogłoszeniowych na terenie gminy, remont nawierzchni drogi gminnej, naprawę chodników na terenie gminy, demontaż pompy ręcznej i zabezpieczeń studni w miejscowości Sokoliniec, wywóz odpadów komunalnych z ogródków działkowych, prowadzenie azylu dla bezdomnych psów, zamontowanie ławek, dezynfekcję kabin sanitarnych, podłączenie sieci wodno-kanalizacyjnej do OSP Pomień, wykonanie i naprawę urządzeń na placu zabaw na terenie gminy oraz wiele drobnych zleceń w zakresie usług transportowych i drobnych napraw lub remontów.

Spółka również realizowała zlecenia od miejscowych firm, oraz od osób indywidualnych świadcząc usługi takie jak :

  • Usługi transportowe

  • Usługi budowlane

  • Naprawy sieci wodno-kanalizacyjnej

  • Naprawy instalacji elektrycznej

Łączny dochód z tej działalności to kwota netto 33 896,13 zł.

Spółka jako zarządca cmentarzy świadczy usługi pogrzebowe związane z pochówkiem, ekshumacją, rozbiórkami pomników, budową grobowców. Dochód netto z tej działalności w 2008 r. wyniósł 48 933,70 zł.

V.WYNIKI FINANSOWE

Przychody netto ze sprzedaży usług i działalności operacyjnej za 2008 r. wyniosły 1 564 700,75 zł. Koszty działalności Spółki za 2008 r. stanowią kwotę 1 255 391,27 zł. Wynik ekonomiczny osiągnięty przez Spółkę w 2008 r. to zysk brutto w kwocie 309 309,48 zł. Wynik ten został obciążony podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 43 641,00 zł. Zysk netto wykazany w bilansie na dzień 31.12.2008 r. wynosi 265 668,48 zł.

Należności na dzień 31.12.2008 r. wyniosły 262 047,74 zł oraz pozostały do uregulowania zobowiązania wobec:

  • Kontrahentów z tyt. dostaw i usług - 44 488,11 zł

  • ZUS z tyt. składek na ubezpieczenia społeczne - ok. 36 240,12 zł

  • US z tyt. podatku od osób fizycznych - 2 915,00 zł

  • Pracowników z tyt. wynagrodzeń - 28 798,35 zł

  • Zobowiązanie sporne na dzień 31.12.2008 r. stanowi kwota 178 282,50 zł tj. wartość faktury związanej z modernizacją oczyszczalni ścieków pomniejszonej o jej częściową spłatę.

Łączna suma zobowiązań z zobowiązaniem spornym wynosi 290 724,08 zł.

Pozostało również do uregulowania 6 rat pożyczki udzielonej przez UMIG Recz z tyt. dokapitalizowania zwrotnego na wartość 13 080,00 zł.

Wysokość należności w stosunku do zobowiązań w poprzednim roku obrotowym wynosił 64,15 % co stanowiło realne zagrożenie dla płynności finansowej Spółki. W obecnym roku obrotowym stosunek należności do zobowiązań wynosi 90,14 %. Powyższy wynik wskazuje na poprawę płynności bieżącej w spółce w terminowym regulowaniu zobowiązań.

Po osiągnięciu przez trzy ostatnie lata działalności strat finansowych w łącznej wysokości 196 906,77 zł Spółka rozpoczęła rok 2008 z kapitałem podstawowym w wysokości 76 406,23 zł. Poziom kapitału w takiej wysokości nie dawał Zakładowi szans dalszego istnienia. Uszczerbek wykazanego kapitału własnego spowodował konieczność zastosowania się do art. 233 Kodeksu Spółek Handlowych tj. „jeżeli bilans sporządzony przez zarząd wykaże stratę przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego, zarząd jest zobowiązany niezwłocznie zwołać zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki”. Podczas Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników dnia 19 czerwca 2008 roku na podstawie art. 231 § 2 pkt 2 KSH Zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie pokrycia straty za rok 2007 oraz uchwałę w sprawie dalszego istnienia spółki (art. 397 KSH). Realizując postanowienia powziętych uchwał oraz odpowiadając na wniosek Spółki Burmistrz Recza działając na podstawie art. 207 § 1 w zw. z art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa decyzją z dnia 18 grudnia 2008 r. uzasadnił ważny interes podatnika oraz ważny interes publiczny, i umorzył w całości zaległości w podatku od nieruchomości za lata 2006-2008 w kwocie 141 138 zł należności głównej wraz z należnymi odsetkami. Wartość umorzonego podatku powiększyła pozostałe przychody operacyjne, co wpłynęło na powiększenie zysku Spółki oraz na zwiększenie podstawy wymiaru podatku od osób prawnych.

Spółka posiada konto bankowe w Gospodarczym Banku Spółdzielczym w Choszcznie O/Recz oraz korzysta z kredytu w rachunku bieżącym, który na dzień 31.12.2008 r. wynosił 30 000,00 zł. Środki pieniężne do dyspozycji na dzień 31.12.2008 r. wynosiły 22 451,39 zł.

Z dniem 02.03.2009 r. rozpoczęto badanie sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2008 przez Zachodniopomorską Kancelarię Audytorską „BUR” Sp. z o.o. w Szczecinie. Stosowna informacja z przebiegu badania bilansu oraz raport po zakończeniu prac zostaną przedstawione Burmistrzowi Recza.

VI. ZATRUDNIENIE I PŁACE

Na dzień 31 grudnia 2008 r. w Spółce było zatrudnionych 20 osób. Osobowy fundusz płac w 2008 r. stanowił kwotę 502 523,64 zł. Średnia płaca brutto wynosiła 2 093,84 zł. W ciągu roku obrotowego rozwiązano stosunek pracy z dwiema osobami oraz zawiązano umowę o pracę z jedną osobą. W roku obrotowym 2008 na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów wzrosła wysokość płacy minimalnej o 190,00 zł brutto. Wysokość wynagrodzeń pozostałych pracowników Spółki nie uległa zmianie.

VII. REMONTY

W 2008 roku Spółka z własnych środków wykonała następujące remonty prace:

a). remont kanalizacji sanitarnej na odcinku od -budynek nr 24 do ulicy Tylnej, z budową

studni kanalizacyjnej o głębokości 5 metrów, z wykonaniem muru oporowego i

odtworzeniem powierzchni parkingu.

b). wymiana pompy głębinowej na Stacji Uzdatniania Wody w Pamięcinie oraz wykonanie

ogrodzenia tejże stacji

c). wymiana pompy głębinowej na SUW w Słutowie

d). wymiana pompy zatapialnej do ścieków na przepompowni głównej przy ulicy Chyżej

( zakup pompy sfinansowany z budżetu gminy)

e). remont czterech pomp do ścieków, dokonano wymiany desek na poletkach odciekowych

pod szklarniami, wykonano prace związane z wyłączeniem z eksploatacji jednej komory

osadnika wtórnego co miało wpływ na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przy

jednoczesnym zachowaniu parametrów oczyszczonych ścieków

f). wykonano szereg napraw sprzętu transportowego związanego z bieżącą eksploatacją

( ciągniki, przyczepy, wozy asenizacyjne )

g). na bieżąco usuwano awarie i dokonywano drobnych napraw i konserwacji związanych z

utrzymaniem sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej stacji uzdatniania wody,

oczyszczalni oraz wszystkich przepompowni ścieków( kolektory tłoczne Nętkowo-

Grabowiec - Recz, Stadion Miejski)

Koszty wynikające z powyższych remontów i prac w 2008r wyniosły 192 566,84 zł

i stanowią około 12,31% obrotów Spółki za rok 2008

VIII. WNIOSKI

Rok obrotowy 2008 był zatem rokiem intensywnej współpracy całego zespołu Z.U.H. „Komunalnik” Sp. z o.o. z Zarządem Spółki, Radą Nadzorczą oraz Burmistrzem Recza. Wynik finansowy Spółki jest dodatkowo konsekwencją realizacji szeregu zleceń przyjętych zwłaszcza z Urzędu Miasta i Gminy Recz. Spółka osiągnęła w ciągu roku działalności zysk w wysokości 168 171,48 zł. Umorzenie podatku od nieruchomości powiększyło zysk o dodatkowe 141 138,00 zł. Rachunek zysków i strat wskazuje więc na osiągnięcie w roku obrotowym dodatniego wyniku finansowego wynoszącego 309 309,48 zł brutto. Ogromnym obciążeniem wyniku finansowego jest podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 43 641,00 zł. Osiągnięty zysk w wysokości 265 668,48 zwiększa wartość kapitału własnego i jednocześnie umacnia możliwości dalszego funkcjonowania Zakładu.

Widocznym osiągnięciem z działalności w 2008 r. jest poprawa płynności Spółki. Zakład posiada zdolność bieżącego regulowania zobowiązań co daje szansę udziału w zamówieniach publicznych, a tym samym dalszego istnienia oraz rozwoju.

Postanowienia na rok obrotowy 2009:

  1. Dążyć do stałego ograniczania kosztów związanych z funkcjonowaniem Spółki.

  2. Pozyskiwać jak najwięcej zleceń celem zapewnienia frontu i ciągłości pracy.

  3. Kontrolować ściągalność należności celem utrzymania wysokiej płynności finansowej.

  4. Dążyć do modernizacji stacji uzdatniania wody w Reczu i oczyszczalni ścieków w Reczu.

  5. Dążyć do odnowienia i wzbogacenia parku maszynowego Spółki.

Wszystkie te założenia zmniejszą koszty funkcjonowania Spółki, co w efekcie przyczyni się do podniesienia jakości i zakresu usług świadczonych przez Spółkę.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Martyna Smus 30-04-2009 11:33
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 30-04-2009
Ostatnia aktualizacja: - 30-04-2009 11:33