Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Reczu
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

PROTOKÓŁ Nr VIII/03 z przebiegu obrad VIII sesji Rady Miejskiej w Reczu odbytej w dniu 29 maja 2003 r.

 

PROTOKÓŁ Nr VIII/03

 

z przebiegu obrad VIII sesji Rady Miejskiej w Reczu

 

odbytej w dniu 29 maja 2003 r.

 

 

 

 

 

Otwarcia VIII sesji Rady Miejskiej w Reczu dokonał Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej, witając radnych oraz Pana Zbigniewa Ligusa Burmistrza Recza, Panią Janinę Kmetyk dyrektora PS Zespołu Opieki Zdrowotnej w Choszcznie, Radnego Rady Powiatu Pana Wiesława Łońskiego, Panią Krystynę Harsimowicz NZOZ ,,OMNIBUS,, w Reczu, sołtysów, przedstawiciela prasy.

 

Szczególnie serdecznie powitał prof. dr hab. inż. J. Bronisława Dawidowskiego Dziekana Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie.

 

Następnie stwierdził, ze na sali znajduje się 15 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Do porządku obrad sesji wniesiono następujące wnioski o jego zmianę:

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej wnioskuje po konsultacji z radcą prawnym o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu dotyczącego ,,uchwalenia Statutu Gminy,,.

 

Pan Jozef Romanowski zapytał, czy projekt Statutu Gminy jest na etapie poprawiania przez radcę prawnego? Czy poprawki dotyczą zgodności z ustawą o samorządzie gminnym?

 

Odpowiedział na powyższe Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Grzegorz Adamiak informując, że poprawki dotyczą nie tylko niezgodności z ustawą o samorządzie gminnym.

 

Wniosek Pana Przewodniczącego poddano pod głosowanie w wyniku, którego został przyjęty jednogłośnie.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wnioskował o umieszczenie w porządku obrad sesji punktu dotyczącego podpisania porozumienia między Burmistrzem Recza a Dziekanem Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie.

 

Wniosek Pana Burmistrza poddano pod głosowanie w wyniku, którego został przyjęty jednogłośnie.

 

Innych wniosków o zmianę porządku obrad sesji nie zgłoszono.

 

Wobec powyższego Pan Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad VIII sesji

 

po uwzględnieniu przyjętych zmian :

 

 

 

Porządek obrad VIII sesji :

 

 

  1.  

    Sprawy regulaminowe:

    1.  

      otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

    2.  

      przyjęcie porządku obrad sesji,

    3.  

      przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji.

  2.  

    Podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy Dziekanem Wydziału

 

Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie a

 

Burmistrzem Recza.

  1.  

    Wolne wnioski i zapytania.

  2.  

    Informacja o stanie opieki zdrowotnej w Gminie.

  3.  

    Informacja o stanie ochrony środowiska w Gminie.

  4.  

    Omówienie sytuacji w rolnictwie na terenie Gminy.

  5.  

    Analiza możliwości wypoczynku i rekreacji na terenie Gminy z wykorzystaniem lokalnych akwenów wodnych.

  6.  

    Informacja o stanie organizacyjnym widowiska ,, Na kupieckim szlaku,,.

  7.  

    Projekt uchwały w sprawie określenia najniższego wynagrodzenia i wartości punktu dla ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych e jednostkach organizacyjnych gminy.

  8.  

    Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości od Agencji

 

Własności Rolnej Skarbu Państwa na własność Gminy Recz.

  1.  

    Projekt uchwały uchylający uchwałę w sprawie ustalenia wysokości wynagrodzenia dla członków OSP biorących udział w akcji gaśniczej.

  2.  

    Informacja o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

  3.  

    Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

 

Wyżej wymieniony porządek obrad sesji poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania porządek obrad sesji przyjęto większością głosów (14 za, 1 wstrzymujący się).

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Radę Miejską, że protokół z przebiegu obrad VII sesji Rady Miejskiej był wyłożony do wglądu w okresie miedzy sesjami w biurze Rady Miejskiej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.

 

Do protokółu nie wniesiono żadnych uwag ani zastrzeżeń. Wobec powyższego postawił wniosek o przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji bez odczytania. W wyniku głosowania protokół z poprzedniej sesji przyjęto jednogłośnie bez odczytania.

 

 

 

AD. 2

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza przypomniał, że wielokrotnie dyskutowano na temat parków wiejskich i miejskich położonych na terenie naszej gminy. O tym, że nawiązano współpracę z Wydziałem Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie Burmistrz informował na każdym posiedzeniu komisji.

 

Pan prof. dr hab. inż. J. Bronisław Dawidowski ma zaszczyt, że Akademia Rolnicza podjęła współpracę. Współpraca ta w dużej mierze ma się opierać na ludziach młodych zwłaszcza z Zakładem Architektury i Krajobrazu.

 

Następnie odczytał treść POROZUMIENIA , które znajduje się w załączeniu do protokółu.

 

Uroczystego podpisania POROZUMIENIA dokonali w imieniu Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Akademii Rolniczej prof. dr hab. inż. J. Bronisław Dawidowski oraz Burmistrz Recza mgr Zbigniew Ligus. Wykonano pamiątkowe zdjęcia.

 

 

 

AD. 3

 

 

 

Wolne wnioski i zapytania.

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady w imieniu Rady Miejskiej złożył serdeczne życzenia urodzinowe Panu Mieczysławowi Juszczykowi z okazji 70 rocznicy urodzin.

 

 

 

Pan Stekiel Andrzej z Lubieniowa zapytał, kiedy będą naprawiane drogi żużlowe?

 

Pan Grzegorz Adamiak odczytał wnioski zgłoszone podczas posiedzeń komisji. Wnioski stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

Pan Majka Wiesław rolnik z Recza informował, że w imieniu mieszkańców ulicy Lubanowskiej składał wniosek o doprowadzenie wody, kanalizacji i gazu na ulicę Lubanowską. Na ten wniosek otrzymał odpowiedź, że wniosek ten może być ujęty w planie inwestycyjnym na lata 1999- 2003. Zapytał, kiedy to nastąpi i dodał, że mieszkańcy chcą ponieść część kosztów tej inwestycji.

 

Pani Misiek Mariola z Rybak wycofała swój wniosek zgłoszony podczas posiedzeń komisji, ponieważ został już zrealizowany przez służby drogowe.

 

Pani Harasimowicz Krystyna SN ZOZ ,,OMNIBUS,, w Reczu podała, że w Reczu przyjmowali następujący lekarze specjaliści : alergolog dla dorosłych i dla dzieci, urolog, odbyło się badanie słuchu, były badania genetyczne. Lekarze ci przyjmowali pacjentów jednorazowo.

 

Pani Janina Kmetyk SP ZOZ w Choszcznie informowała, że małe ośrodki zdrowia nie mogą mieć lekarzy specjalistów, ponieważ gabinety te nie są wyposażone w sprzęt specjalistyczny, którego nie można przemieszczać. Kasy Chorych ograniczają dostęp do usług medycznych ustalając limity. Proponowała, żeby wystąpić do narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia o zwiększenie limitu.

 

Pan Sankowski Jarosław informował, że w Żeliszewie jest ograniczony dostęp do jeziora przez właścicieli gospodarstw rolnych, którzy zagrodzili swoje gospodarstwa aż do jeziora.

 

Ponadto wnioskował, żeby we wsi ograniczyć prędkość do 40 km/godz. oraz zwiększyć patrol policyjny.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki informował, że zgodnie z ustawą - Prawo Wodne do 1,5 m od jeziora nie wolno grodzić.

 

Pani Misiek Mariola zgłosiła problem rejestracji u lekarza okulisty. Nie ma możliwości zarejestrowania się nawet z dzieckiem do okulisty. Należy to zmienić.

 

Pan Majka Wiesław powtórzył wniosek w sprawie naprawy dróg dojazdowych do pól i odkrzaczania poboczy, ponieważ rolnicy niszczą sprzęt jeżdżąc po takich drogach.

 

Wniosek ten został pominięty w wykazie wniosków z komisji.

 

Pan Józef Romanowski wnioskował, żeby w przyszłości nie podawać nazwisk mieszkańców, których wnioski dotyczą.

 

Pan Barna Stanisław informował, że otrzymał odpowiedź w sprawie naprawy dróg żużlowych, z której wynika, że drogi te będą remontowane w miesiącach maj / czerwiec br.

 

 

 

AD. 4

 

 

 

W dyskusji na temat informacji o stanie opieki zdrowotnej w Gminie Recz kolejno głos zabrali:

 

Pani Harasimowicz Krystyna NZPOZ ,, OMNIBUS,, w imieniu Pani Beaty Koper lekarza rodzinnego oraz swoim własnym przedstawiła informację na temat usług medycznych świadczonych na rzecz mieszkańców gminy. Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

Pani Janina Kmetyk dyrektor SP ZOZ w Choszcznie informowała, że może odpowiadać na pytania związane z funkcjonowaniem szpitala oraz lekarzy specjalistów.

 

Pani Marzena Żybko informowała, że lekarz okulista ma przyjmować pacjentów tylko 3 razy w tygodniu. Zapytała więc Panią dyrektor ZOZ, czy to prawda? Zapotrzebowanie na lekarza okulistę ze strony pacjentów jest bardzo duże, ponieważ obecnie jest trudno dostać się do lekarza okulisty.

 

Pani Dyrektor ZOZ odpowiedziała, że faktycznie z rejestracją do lekarza okulisty jest trudno i problem ten rozwiąże a ograniczenie porad u lekarza okulisty do 3 razy w tygodniu nie powinno nic zmienić, ponieważ przez te 3 dni będzie pracował pełną ilość godzin.

 

Pan Barna Stanisław informował, że do lekarza ortopedy pacjenci oczekują na wizytę po kilka miesięcy. Wnioskował o skrócenie czasu oczekiwania na wizytę do lekarza ortopedy.

 

Pani Dyrektor SP ZOZ w Choszcznie odpowiadała, że do lekarza ortopedy jest dużo oczekujących pacjentów, ponieważ nie ma już rejonizacji to pacjenci przyjeżdżają z różnych województw. Problem rehabilitacji będzie rozwiązany, ponieważ szpital to nie sanatorium i na oddział powinni trafiać pacjenci na rehabilitację poszpitalną.

 

Pan Józef Romanowski stwierdził, że powstał Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia i zapytał, co się zmieniło w związku z tym?

 

Pani Dyrektor SP ZOZ w Choszcznie odpowiedziała, że zmieniło się o tyle, że szpital otrzymał 20 % środków mniej niż powinien. Przewiduje, że na przełomie lipca/sierpnia skończą się środki na utrzymanie szpitala przewidziane na br.

 

Pani Krystyna Harasimowicz ZSPOZ ,, OMNIBUS,, informowała, ze była ostatnio na naradzie z udziałem przedstawicieli Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia i stwierdziła, że wszyscy widzą problem bardzo czarno, ponieważ Fundusz ma ogromne długi.

 

Pan Zajączkowski Zbigniew zapytał do jakich przypadków wyjeżdża pogotowie?

 

Pani Dyrektor SP ZOZ odpowiedziała, że pogotowie ratunkowe jest tylko do wypadków i nagłych zachorowań, ponieważ pacjenci są objęci całodobową opieka lekarską przez lekarzy rodzinnych.

 

Pan Antosiewicz Tadeusz informował, że aż o 46 zł. wzrosła składka na fundusz zdrowotny opłacana przez właścicieli podmiotów gospodarczych.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki apelował, żeby Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ochrony zdrowia i niech skierują ją do Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia .

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej sugerował, żeby uchwałę taką skierować do Starosty Powiatu.

 

Pani Janina Kmetyk Dyrektor SP ZOZ w Choszcznie radziła, żeby raczej taką uchwałę - apel o zwiększenie limitów skierować do Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Zaznaczyła, żeby nie łączyć tego z finansowaniem ZOZ.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki nadal proponował, żeby Rada Miejska podjęła uchwałę, wniosek czy apel w sprawie zajęcia stanowiska odnośnie limitów na usługi medyczne i skierować to do Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia.

 

Wniosek powyższy poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania wniosek przyjęto jednogłośnie

 

Pan przewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wniosek w sprawie 5 minutowej przerwy w obradach. Wniosek powyższy przyjęto jednogłośnie w wyniku, którego zarządzono 5 minutowa przerwę w obradach.

 

 

 

Przed wznowieniem obrad Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej skierował apel do wszystkich obecnych w sprawie oddania krwi AB RH- dla chłopca, który uległ wypadkowi i tej krwi potrzebuje.

 

 

 

AD. 5

 

 

 

W dyskusji nad informacją o stanie ochrony środowiska w Gminie Recz kolejno głos zabrali :

 

Pan Mieczysław Juszczyk pytał o fermę świń w Suliborzu. Pytał, czy trzodę hoduje się tam bezściółkowo? Jeśli tak to apelował, żeby Burmistrz podjął interwencję w tej sprawie w obawie o zatrucie środowiska.

 

Pan Adamiak Grzegorz Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że przedsiębiorcy z Suliborza informowali go ustnie, że posiadają opinie pozytywne inspektora ochrony środowiska.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki informował Radę Miejską, że obecnie trwają prace nad adaptacją owczarni w Suliborzu na chlewnię , w której w systemie bezściółkowym będą produkować kilka tysięcy sztuk trzody. I co wtedy, zapytał?

 

Pan Adamiak Grzegorz Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że z ustnych wyjaśnień wynika, że przedsiębiorcy zrobili operat zgodny z wszystkimi wymogami ale należy to sprawdzić.

 

Na tym zamknięto dyskusję.

 

Informację o stanie ochrony środowiska w Gminie poddano pod głosowanie w wyniku, którego Rada Miejska przyjęła informację jednogłośnie.

 

 

 

AD. 6

 

 

 

W dyskusji nad informacją o sytuacji w rolnictwie w Gminie Recz kolejno głos zabrali:

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki zapytał, czy coś wiadomo w sprawie dzierżawy gospodarstwa we wsi Sokoliniec?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że przetarg ogłoszony w maju na dzierżawę gospodarstwa Sokoliniec został odwołany z uwagi na zgłoszone protesty.

 

Będzie ogłoszony drugi przetarg, ale Burmistrz na razie nie zna terminu.

 

Pan Edmund Matczak Przewodniczący Komisji ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego przedłożył informację o przebiegu posiedzenia Komisji na temat informacji o sytuacji w rolnictwie, przytoczył wnioski zgłoszone podczas obrad komisji, które przekazano do załatwienia Burmistrzowi Recza. Informował Radę Miejską, że sytuacja w rolnictwie jest zła. Na 450 ha zasianego rzepaku ozimego aż 250 ha rzepaku zaorano z uwagi na przemarznięcia. Szacuje się, że zboża ozime są o 30 % słabsze. Nadal utrzymuje się wzrost cen na środki do produkcji rolnej. Jedynie zboża jare są na razie w dobrym stanie.

 

Komisja zgłosiła wniosek w sprawie naprawy dróg dojazdowych do pół, odkrzaczanie poboczy dróg i przekazała do realizacji Burmistrzowi. Apelował o przyspieszenie prac związanych z opracowaniem studium zagospodarowania przestrzennego gminy Recz, ponieważ z tego powodu są wstrzymywane od realizacji wnioski rolników na zalesienie pól.

 

Reasumując Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że rolnictwo jest w bardzo złym stanie.

 

Pan Wiesław Majka rolnik z Recza mówił, że od 20 lat nie ma w Polsce właściwej polityki rolnej. Dochody osób w miastach w stosunku do ludności wiejskiej mają się jak 100:40.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi Pana Edmunda Matczaka Przewodniczącego Komisji ds. Budżetu, Planowania, Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego informując, że gmina nie ma wpływu na sprzedaż ziemi. Studium będzie omawiane na następnej sesji Rady Miejskiej. W sprawie skupu zboża będzie rozmawiał ze Starostą Powiatu. Powstanie w mieście biociepłownia, ale nasi rolnicy nie maja ochoty się tym zajmować, ale może zechcą sprzedawać słomę. Są alternatywy, ponieważ kotłownia jest przygotowana na spalanie zrębek.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono.

 

Na tym dyskusję zamknięto. Informację o sytuacji w rolnictwie w Gminie Recz poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska przyjęła większością głosów (14 za, 1 wstrzymujący się) informację o sytuacji w rolnictwie.

 

 

 

AD. 7

 

 

 

W dyskusji nad analizą możliwości wypoczynku i rekreacji na terenie Gminy z wykorzystaniem lokalnych akwenów wodnych głos zabrał Pan Mieczysław Juszczyk, który zapytał, czy jezioro Głębokie leży na terenie Gminy Recz?

 

Burmistrz Recza odpowiedział, że jezioro Głębokie nie leży na terenie naszej gminy lecz na terenie gminy Kalisz Pomorski.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono. Analizę poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła analizę możliwości wypoczynku i rekreacji na terenie Gminy z wykorzystaniem lokalnych akwenów wodnych.

 

 

 

AD. 8

 

 

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza podał informację o stanie organizacyjnym widowiska

 

,, Na kupieckim szlaku,,. W dniach 5 i 22 maja br. odbyła się narada dyrektorów jednostek organizacyjnych, na których powstały zarysy programowe widowiska, które odczytał i które stanowią załącznik do protokółu.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, kto jest głównym organizatorem widowiska ,, Na kupieckim szlaku,,?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że organizatorem widowiska jest Towarzystwo Miłośników Recza, Miejsko - Gminny Ośrodek Kultury oraz jednostki organizacyjne gminy.

 

Pan Wiesław Łoński Dyrektor Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Reczu informował, że widowisko jest jeszcze w fazie tworzenia, przygotowania ciągle trwają.

 

Pan Majka Wiesław zapytał, jakie koszty gmina ponosi w związku z organizacja widowiska?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że jest to kwota 7 tys. Zł. zapisana w budżecie na 2003 r.

 

Pan Zajaczkowski Zbigniew apelował, żeby wspierać organizatorów widowiska, w czymś pomóc a nie już w fazie organizacji rozliczać finansowo.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza apelował do wszystkich, żeby pytać o każdą sprawę.

 

Dodał, że w tym roku nie będzie środków z Fundacji Batorego, ponieważ widowisko jest przewidziane na czerwiec a Fundacja finansuje imprezy lipcowe. Widowisko wesprze finansowo Starosta Powiatu Choszczeńskiego, Urząd Marszałkowski i pozostali sponsorzy.

 

Pan Wiesław Łoński dyrektor Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury w Reczu apelował o przeróbkę instalacji elektrycznej w parku, ponieważ w przypadku większej imprezy to wszystkie urządzenia pracują na jednej fazie.

 

Pan Majka Wiesław informował, że mieszkańcy gminy pytają o koszty imprezy i dlatego zgłosił wcześniej pytanie.

 

Pan Józef Romanowski zapytał, czy rozliczono już V edycję widowiska? Czy gmina nie przekroczyła planowanego na ten cel limitu środków?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiedział, że V edycja widowiska została rozliczona a dokumenty są u Skarbnika Miejskiego. Ustalonego limitu środków nie przekroczono, skoro Burmistrz otrzymał absolutorium.

 

Innych pytań nie zgłoszono.

 

Informację poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska przyjęła jednogłośnie informację o stanie organizacyjnym widowiska ,, Na kupieckim szlaku,,.

 

 

 

 

 

AD. 9

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że projekt uchwały w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego był konsultowany z radcą prawnym, po czym odczytał uzasadnienie do uchwały. Dodał, że projekt uchwały jest w pewnym sensie precedensowym wydarzeniem w naszej Radzie Miejskiej, ponieważ dotychczas nie zaskarżano ustaw sejmowych.

 

Pan Józef Romanowski złożył do protokółu tekst autoryzowany wypowiedzi dotyczący uchwały w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, który brzmi następująco:

 

,,Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Drodzy Państwo. Sam osobiście uważam, że zapis w przedmiotowej ustawie jest krzywdzący dla radnych, którzy prowadzili działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego już przed wyborami. Jednak jako radny, jestem głęboko przekonany, że musimy dostosować się do obecnych przepisów prawnych. Stosownie do art. 9 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym radny wybrany w wyborach przeprowadzonych 27 października 2002 r. obowiązany był zaprzestać takiej działalności w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia niniejszej ustawy czyli do 31 marca 2003 r. W przypadku niewypełnienia powyższego obowiązku organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego stwierdza wygaśniecie mandatu radnego najpóźniej po upływie miesiąca od dnia upływu terminu powyższego ( czyli do końca kwietnia). Mając powyższe na uwadze mandat radnego wygasł 1 kwietnia z mocy prawa. Fakt tego wygaśnięcia rada gminy tylko stwierdza podejmując merytoryczną uchwałę, która ma charakter jedynie deklaratoryjny. Należałoby sobie zadać pytanie: jak się maja wszystkie przeprowadzone glosowania po 31 marca podczas posiedzeń sesji czy komisji? Jeżeli liczba głosów ,,za,, była znacząco większa niż liczba głosów ,,przeciw,, to ten fakt nie wpłynie na decyzję uchylenia podjętych uchwał ale jeżeli był przypadek remisu ( a był na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej) to już można zaskarżyć ważność tego głosowania. A jak się ma sprawa uczestnictwa osoby nie będącej radnym ( z mocy prawa) w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej dotyczących przeprowadzonych kontroli. Wysoka Rado ja w tym momencie informuję, ze Rada Miejska nie podejmując stosownej uchwały na VII sesji, nie dopełniła obowiązku ustawowego a wręcz złamała prawo - już po raz kolejny. Dura lex set lex - twarde prawo, ale prawo. Wymagamy przestrzegania prawa od obywateli a sami prawo łamiemy i nie respektujemy. To właśnie radni powinni dawać przykład dla społeczeństwa.,,

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że Rzecznik Praw Obywatelskich podał, że w tej sprawie wpłynęło do jego biura ponad 30 wniosków, w tym kilkanaście zbiorowych. Pan radny Józef Romanowski powiedział, że jest twarde prawo, ale prawo a Pan Przewodniczący mówi, że nic o nas bez nas. Rada Miejska nie narusza prawa notorycznie. Nikt z nas nie poczuwa się do złamania prawa. W myśl zasad konstytucyjnych każdy ma prawo bronić praw nabytych i dlatego twierdzimy, że stoimy na straży prawa konstytucyjnego argumentując ten fakt w uzasadnieniu do uchwały.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono.

 

Wobec powyższego projekt uchwały w sprawie złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska podjęła uchwałę większością głosów ( 14 za, 1 przeciwny - Józef Romanowski proszący o zapisanie w protokóle imienia i nazwiska jego osoby jako zgłaszającej zdanie

 

przeciwne ), którą zarejestrowano pod Nr VIII/47/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 10

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył pozytywne opinie wszystkich komisji dotyczące określenia najniższego wynagrodzenia i wartości punktu dla ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy.

 

Opinie stanowią załącznik do niniejszego protokółu.

 

Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia najniższego wynagrodzenia i wartości punktu dla ustalenia miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych gminy, którą zarejestrowano pod Nr VIII/48/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

 

 

AD. 11

 

 

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak przewodniczący Rady Miejskiej przytoczył pozytywne opinie wszystkich komisji Rady w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na własność Gminy Recz. Opinie stanowią załącznik do protokółu.

 

Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono. Wobec powyższego projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na własność Gminy Recz podjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr VIII/49/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 12

 

 

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał pozytywne opinie w sprawie projektu uchwały uchylającego uchwałę w sprawie ustalenia wysokości wynagrodzenia dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych biorących udział w akcji gaśniczej. Opinie stanowią załącznik do protokółu. Dyskusji nad projektem uchwały nie stwierdzono za wyjątkiem głosu Pana Zbigniewa Ligusa Burmistrza Recza wyjaśniającego, że kompetentnym do ustalania ekwiwalentu za akcje gaśnicze jest Burmistrz, co uczyni stosownym zarządzeniem. Projekt uchwały poddano pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwałę przyjęto jednogłośnie, którą zarejestrowano pod Nr VIII/50/03 i stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

 

 

 

AD. 13

 

 

 

Do informacji o pracy Burmistrza w okresie miedzy sesjami kolejno pytania zgłaszali:

 

 

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki poprosił o przedstawienie trochę szerszej informacji na temat spotkania w Drawsku Pomorskim. Dalej poprosił o wyjaśnienie odnośnie sporządzenia kalkulacji kosztów naprawy kanalizacji przy ul. Słonecznej nr 3 i 5 i zaproponował, że może przy tej okazji da się obliczyć koszty kanalizacji ul. Promenada, Podgórna.

 

Pan Grzelak Leon zapytał, jak to się ma do planu inwestycyjnego budowy kanalizacji Sokoliniec - Sicko - Recz ul. Promenada?

 

Na powyższe odpowiadał Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza w sposób następujący:

 

Związek Gmin Dorzecza Iny spotka się 10 czerwca br., na którym omówi szczegóły zadania.

 

Zadanie inwestycyjne Sokoliniec - Sicko - Recz nie znalazł się w Funduszu Spójności. Można będzie próbować sfinansować to z funduszu SAPARD. Jesieni zostanie przedstawiony do uchwalenia wieloletni plan inwestycyjny gminy Recz , w którym to planie zadanie to zostanie ujęte z przewidywanym terminem realizacji 2005/2006. Wapnica jest bardzo zainteresowana przyłączeniem się do tego naszego zadania.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki przypomniał, że Związek Gmin Dorzecza Iny powstał w celu uregulowania gospodarki wodno - ściekowej gmin zrzeszonych w Związku. Następnie zapytał, dlaczego projekt ten nie został uznany w Funduszu Spójności na lata

 

2004 - 2006?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza wyjaśniał, że wniosek ten nie spełniał wymogów. Chcemy to zadanie powiększyć i ponownie przedstawić w Funduszu Spójności.

 

Jeśli chodzi o spotkanie w Drawsku to uzyskaliśmy taki efekt, że odbył się Festyn Europejski w Reczu.

 

W sprawie skalkulowania kosztów naprawy kanalizacji przy blokach nr 3 i 5 na ul. Komunalnej i Mieszkaniowej ma ocenić ile będzie kosztowało to zadanie.

 

Pani Marzena Żybko i Pan Juszczyk Mieczysław pytali o sposób wyłaniania kandydatów na członków Obwodowych Komisji Wyborczych.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że prawo do zgłaszania kandydatów na członków Obwodowych Komisji Wyborczych miały partie polityczne, stowarzyszenia, które działają co najmniej rok. Burmistrz miał jedynie prawo zgłoszenia do komisji po 1 urzędniku.

 

Pan Juszczyk Mieczysław zgłosił ubolewanie nad faktem, że jest bardzo dużo bezrobotnych i nie można ich zgłosić na członków Obwodowych Komisji Wyborczych.

 

Burmistrz Recza odpowiadał, że należy się zwrócić do tej partii, która corocznie zgłasza tych samych kandydatów na członków Obwodowych Komisji Wyborczych i nie bierze pod uwagę faktu bezrobocia.

 

Dalej informował, że firma EKOL podjęła się selekcjonowania odpadów komunalnych na wysypisku śmieci w Pomieniu. Z wstępnych rozmów wynika, że firma ta zatrudni od 2 - 10 osób na stałe. W wyniku selekcji zostanie odzyskana pojemność wysypiska do 60 %.

 

Informował, że sytuacja z wodą dla miasta jest bardzo skomplikowana. ,,REMOR,, podał pisemną informację, że przestaje już płacić opłaty środowiskowe za pobraną wodę, które to opłaty miał w kalkulowane w cenę wody. W związku z taką sytuacją postanowiono obciążyć ,,REMOR,, za pobranie wody surowej z gminnych ujęć wody.

 

Pan Cybulski Marek zapytał, kto przeznaczył do sprzedaży działkę?

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza odpowiadał, że do Burmistrza wpłynął wniosek o sprzedaż działki nr 27 w Sicku, ale po konsultacji z mieszkańcami Sicka Burmistrz postanowił działki tej nie sprzedawać.

 

Pan Cybulski Marek ponownie wystąpił wnioskując, żeby działkę tę wyłączyć całkowicie ze sprzedaży, żeby ona zawsze była działką przeznaczoną na ogródek jordanowski.

 

Pan Krzysztof Cymerman Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej dodatkowo informował o przebiegu konsultacji z mieszkańcami Sicka w sprawie sprzedaży tej działki.

 

Działka, o którą toczy się spór jest działką zarośniętą, nieużytkowaną. Sąsiad chciał tę działkę kupić, ponieważ pobudował się w sąsiedztwie, jest otwarty na współpracę z mieszkańcami.

 

Mieszkańcy postanowili nie zgodzić się na sprzedaż tej działki. Spotkanie z mieszkańcami zakończyło się brakiem porozumienia w tej sprawie.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał na ile jest to zatarg prywatny?

 

Pan Cybulski Marek z Sicka odpowiedział, że rzeka płynąca wzdłuż tej działki jest bardzo dobrą granicą.

 

Burmistrz Recza dodał, że odstąpiono od podziału działki i tym samym odstąpiono od sprzedaży tej działki.

 

Pan Józef Romanowski przypomniał, że w poprzedniej kadencji również był wniosek w sprawie sprzedaży części działki nr 27 w Sicku, ale Rada Sołecka nie wyraziła zgody na sprzedaż tej działki. Apelował, żeby nie dopuszczać do konfliktów lokalnych.

 

Pan Burmistrz ponownie odpowiadał, że po wysłuchaniu opinii Rady Sołeckiej odstąpił od sprzedaży działki nr 27 w Sicku.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej dodał informację, że podczas zebrania mieszkańców nie doszło do głosowania, ponieważ zebranie przypominało jarmark.

 

Decyzja Burmistrza w sprawie wniosku o sprzedaż działki w Sicku jest jasna i czytelna. Burmistrz odstąpił od sprzedaży tej działki.

 

Pan Kowalewski Dariusz proponował, żeby w tej sprawie w miejscowości Sicko zrobić referendum i sprawę się wyjaśni.

 

Pan Matczak Edmund poprosił o szersze wyjaśnienie informacji z 13 maja br. pkt. 11 dotyczący zadłużenia mieszkanki Pomienia zamieszkującej w walącym się budynku.

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakladu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu wyjaśniał, że mieszkanka ta nie ma zadłużenia w ZGKiM.

 

Pan Burmisrz dodał, że mieszkanie to grozi katastrofą budowlaną i dlatego wystąpił do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa o przekazanie pewnej nieruchomości zabudowanej w Pomieniu na mienie gminy w celu przekwaterowania zagrożonej mieszkanki.

 

Innych zapytań nie zgłoszono. Informację poddano pod glosowanie. Rada Miejska w wyniku głosowania przyjęła jednogłośnie informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

 

 

Ad. 14

 

 

 

Na zgłoszone odpowiedzi i wnioski odpowiedzi udzielali odpowiedzi:

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza:

  •  

    w sprawie napraw dróg gminnych informował, że w tym celu będą zatrudniani bezrobotni, którym utworzy się front robót i zabezpieczyć z budżetu gminy 1/3 środków, bo taką zasadę przyjął Urząd Pracy. Ci ludzie będą naprawiać drogi gminne oraz drogi dojazdowe do pól. Oprócz tego Burmistrz ogłosi przetarg na całoroczne utrzymanie dróg gminnych.

  •  

    Na każdej komisji przed VIII sesją omawiane były propozycje Zarządu dróg Krajowych w sprawie oznakowania przejścia dla pieszych na ul. Słonecznej. Opinie są znane. Proponował, żeby czasowo przystać na propozycje Zarządu dróg Krajowych po to, żeby zobaczyć jak się sprawdzą w praktyce. Jeśli okaże się, że nie zdają egzaminu ponownie wystąpi się o dodatkowe oznakowanie. Ponadto zrealizowany zostanie wniosek w sprawie dodatkowego oznakowania przy przejściu dla pieszych na tzw. ulicę Fabryczną.

  •  

    W sprawie zobowiązania mieszkańca Recza do podłączenia jego domostwa do kanalizacji miejskiej Burmistrz informował, że z uwagi na wiek mieszkańca oraz niezamożność mieszkańca sprawę spróbuje załatwić polubownie, lecz gmina nie będzie partycypowała w kosztach a jedynie udzielić może pomocy w załatwieniu materiałów pochodzących z odzysku.

  •  

    W sprawie niepłatności podatku przez firmę ,,AGROŁAN,, Burmistrz informował, że firma ta na początku roku zawarła z Burmistrzem umowę odnośnie płatności podatku. Jeśli z tych warunków się nie wywiąże decyzja w tej sprawie zostanie cofnięta.

  •  

    W sprawie wniosku odnośnie przejęcia terenów nad jeziorem wapnickim w Sokolińcu oraz w sprawie złego sprzątania ulic, ustawienia znaku STO przy ul. Srebrna/Kolejowa, wnioski te są zasadne i zostały przyjęte do realizacji.

  •  

    W sprawie zbadania ścieków pochodzących z fermy w Suliborzu Burmistrz podejmie stosowne kroki dla zbadania gdzie są odprowadzane ścieki z fermy w Suliborzu.

 

Pan Barna Stanisław zapytał, czy gmina nie ma wpływu na to, co produkuje się na naszym terenie?

  •  

    Burmistrz dalej odpowiadał, że gmina planuje zatrudnić z prac interwencyjnych strażnika ochrony środowiska, który będzie finansowany ze środków Miejsko - Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska.

  •  

    W sprawie utworzenia plaży w Sokolińcu odpowiedział, że w tym kierunku działa pod warunkiem, że Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa zechce przekazać teren do niej należący.

  •  

    W sprawie założenia barierki przy schodach w budynku nr 15 przy ul. Ratuszowej w Reczu, ponieważ zamieszkuje tam osoba niepełnosprawna odpowiedział, że sprawa jest oczywista i do załatwienia.

  •  

    W sprawie wykaszania poboczy dróg (Pkt. 15) wniosek uzasadniony i przyjęty do realizacji.

  •  

    W sprawie wydzielenia z przetargu biurowca w Sokolińcu informował, że pismo w tej sprawie zostało wysłane do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

  •  

    Wniosek w sprawie odnowienia przystanku w Sokolińcu został przyjęty do realizacji,

  •  

    Wniosek w sprawie wykaszania także dróg gminnych został przyj ęty do realizacji.

 

Pan krzysztof Lipka inspektor miejski w Urzędzie Miejskim wyjaśniał, że wniosek w sprawie doprowadzenia wody na ul. Lubanowską został złożony w 1979 r. i odpowiedź wówczas była taka, że gmina nie ma środków na wykonanie tego zadania. Obecnie budowana jest kanalizacja ze środków SAPARD i nie można połączyć tego zadania z ułożeniem wodociągu przy tej ulicy również dlatego, że nie jest to zgodne z wymogami prawa budowlanego.

 

Pan Grzegorz Adamiak Przewodniczący Rady Miejskiej informował, że w sprawie wniosku o znowelizowanie uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych i sołtysów zajmie się biuro Rady Miejskiej w porozumieniu z radcą prawnym.

 

Burmistrz Recza kontynuował udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski:

  •  

    sprawę zatykania kanalizacji na ul. Murarskiej w Reczu przekazano do załatwienia Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Reczu.

  •  

    Sprawę ograniczenia prędkości do 40 km/godz. w Żeliszewie przyjęto do załatwienia.

 

Pan Andrzej Pater Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej odpowiadał:

  •  

    w sprawie założenia barierki przy schodach w budynku nr 15 na ul. Ratuszowej odpowiedział, że do 10 czerwca 2003 r. barierka ta zostanie założona.

  •  

    W sprawie zatykania się kanalizacji na ul. Murarskiej wyjaśniał, ze w tej ulicy biegnie kanalizacja ogólnospławna i należy oddzielić kanalizację burzową od kanalizacji sanitarnej. Jest to zadanie inwestycyjne.

 

Pan Packań Andrzej sołtys wsi Suliborek przytoczył historię budynku po byłej szkole w Suliborku, który został wybudowany w 1967 r. Na początku była tam szkoła, później przekazano budynek Gminnej Spółdzielni,, Samopomoc Chłopska,, na sklep i świetlicę wiejską. Obecnie tworzy się tam dwa mieszkania prosił Radę Miejską i burmistrza, żeby jedno z tych mieszkań przydzielić mieszkance Suliborka, której rodzina z dziada pradziada zamieszkiwała w Suliborku a obecnie, jest można powiedzieć, że jest bezdomna.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza tłumaczył, że to Gmina ma potrzeby mieszkaniowe a nie Burmistrz. Rada powinna ustalić zasady gospodarowania zasobem mieszkaniowym Gminy. Gmina nie ma wyznaczonych budynków na mieszkania socjalne. Rada Sołecka wydaje jedynie opinię natomiast zasady gospodarowania zasobem gminnym ustala Rada Miejska, do których Burmistrz musi się zastosować. Dalej powiedział, że warto, żeby Rada Miejska zapoznała się z wykazem mieszkań nie przeznaczonych do sprzedaży.

 

Pan Andrzej Packań sołtys wsi Suliborek, mimo wyjaśnień Burmistrza powiedział, że głos decydujący w sprawie kto będzie mieszkał w ich wsi powinien należeć do Rady Sołeckiej.

 

 

 

Pan Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał załączony protokół Komisji rewizyjnej z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie przeprowadzenia kontroli w Ośrodku Pomocy społecznej w Reczu w zakresie przydziału dodatków mieszkaniowych oraz korzystania z dożywiania.

 

Pan Zbigniew Ligus Burmistrz Recza stwierdził w nawiązaniu do odczytanego protokółu, że szkoda , ze Komisja rewizyjna nie załączyła do protokółu załączników, które wskazywały by konkretnie na nieprawidłowości, bo z samego protokołu nie wynika, że w Ośrodku były rażące zaniedbania.

 

Pan Ryszard Dobrzaniecki Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odpowiedział na powyższe, że Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała Komisję Rewizyjną, że Komisja nie powinna sprawdzać indywidualnych decyzji administracyjnych. Komisja Rewizyjna wie jakie wnioski były badane i w czasie rekontroli sprawdzi wykonanie zaleceń pokontrolnych.

 

Pani Marzena Żybko wnioskowała o wyrobienie pieczątek dla Komisji Rewizyjnej, która by pieczętowała dokumenty, które były kontrolowane.

 

Innych głosów w dyskusji nie stwierdzono.

 

 

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady VIII sesji Rady Miejskiej o godz. 1600.

 

 

 

 

 

Protokołowała:                                                        Przewodniczący

 

 

 

Podinspektor                                                          Rady Miejskiej

 

 

 

Krystyna Samonek                                                 Grzegorz Adamiak

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Kozina 25-09-2003 18:59
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-01-2012
Ostatnia aktualizacja: Grzegorz Robaczek 17-02-2012 11:28